האם יש עיר חכמה ויש עיר חכמה יותר?

התפלה והשבה של מים לטובת גידולי חקלאות אורבנית, התייעלות אנרגטית, מערכת פינוי אשפה חכמה, מידע נגיש אזרח - אילן אלתר נותן סימנים בדרך לחלום העתידי

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט

נושא הערים החכמות עלה באחרונה לכותרות, בין היתר בעקבות זכייתה של העיר תל-אביב בתואר "העיר החכמה בעולם" – World Smart Cities Award . התחרות נערכה במסגרת הכנס העולמי לערים חכמות Smart City Expo, שנערך בברצלונה – תחרות אליה ניגשו כ-250 ערים מרחבי העולם. תרמה לכך הכרתה בחיפה כעיר החכמה במזרח התיכון מספר חודשים קודם לכן.

מהי עיר חכמה ואיך מודדים את מידת החוכמה של עיר?

תל אביב זכתה בתואר העיר החכמה בין היתר בשל אימוץ טכנולוגיה מסייעת כמו אינטרנט אלחוטי ברחבי העיר, הטמעת כלים טכנולוגיים מבוססי מקום, הקמת מועדון דיגיתל, הכולל אפליקציה סלולרית, ומתן גישה למאגרי המידע שלה, על מנת שהציבור, ובעיקר יזמים וסטארט-אפים, יוכל להשתמש במידע זה לפיתוח שירותים מבוססי מידע שיקדמו את העיר.

עד כמה חכמה היא העיר? האם בכלל קיים מדד לעיר חכמה?

עדיין לא קיימת הגדרה רשמית לעיר חכמה, אך קיימים תחומים שהימצאותם בעיר משפרת את איכות החיים של תושביה והופכת אותה ליותר חכמה.

הגדרת תחום הערים החכמות וניסיון לבנות מדרג שלהן נמצא כעת בבחינה ובהגדרה של מספר גופים בינלאומיים, אך ישנן יכולות ברורות שקיומן בעיר משפר את מיצובה ככזו.

עיר חכמה לא נמדדת על פי טכנולוגיות חדשות וכמויות של חיישנים שהוטמעו בה אלא על פי יצירה של איכות חיים גבוהה יותר ושיפור השירות לתושב תוך התייעלות וחסכון במשאבים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.

חזון העיר החכמה כולל ערים ירוקות, שיתבססו על התפלה והשבה של מים לטובת גידולי חקלאות אורבנית, ערים בהן מומשה התייעלות אנרגטית, שיש בהן מערכת פינוי אשפה חכמה, ערים בהן המידע נגיש לאזרח בכל מקום ומכל מכשיר קצה אך בעיקר כאלה שקיימת בהן מערכת המקבלת החלטות על בסיס סדר התרחשות אירועים ותזמונם.

הפיכת עיר לחכמה היא פרויקט רב שנים, הדורש חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק ותכנון נכון של בניית קונספט הפתרון כך שיאפשר את הרחבתו העתידית בקלות. אולם, דורש בראש ובראשונה שינוי תפיסת עולם של מנהיגי העיר. המרחק בין חזון העיר החכמה למציאות עדיין גדול, אך ניתן לומר שאין כיום עיר שלא בוחנת את דרכי פעולתה בנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים