ה-IT במכבי האש – מציל חיים

הביקור בנציבות הכבאות וההצלה המחיש למשתתפי פורום CTO של אנשים ומחשבים עד כמה ה-IT מסייע ללוחמי האש בפעולתם

ה-IST בשירות מכבי האש. צילום: אורי, ויקיפדיה

הביקור שערך אתמול (א') פורום CTO של אנשים ומחשבים במטה הכבאות וההצלה הארצי היה הרבה יותר מביקור טכנולוגי שגרתי. עבור מי שיזם אותו, עוזי בשן, מנהל תשתיות ה-IT הפורש של הנציבות, היה זה ביקור מכונן. הוא וצוות המנהלים שעובד לצידו חשו צורך לא רק לספר על מה הם עשו אלא בעיקר להתמקד בכך שמה שהיה בעבר איננו עוד.

הסיפור של הכבאות בישראל נחלק לשתי תקופות: עד אסון השריפה בכרמל ואחריו. לאחר השריפה, בעקבות דו"ח חמור של מבקר המדינה, הוחלט על מבנה ארגוני חדש לשירותי הכבאות. עד לשריפה בכרמל פעלו שירותי הכבאות במסגרת הרשויות המקומיות כחלק מתאגידי ערים, תחת הפיקוח הכושל של משרד הפנים. בעקבות השריפה הוחלט להעביר אותם לאחריות המשרד לביטחון פנים, בגלל ההכרה שמדובר בזרוע חירום מצילת חיים, לא פחות קריטית ממגן דוד אדום, המשטרה או צה"ל. במקביל, הוחלט לאחד את "מגדל הבבל" שאפיין את ניהול שירותי הכבאות עד אז לרשות אחת, ארצית, עם מוטת שליטה מרכזית, שתדע בדיוק מה קורה ושתהיה מצוידת בציוד חדש, שמתאים לכיבוי שריפות בשנות האלפיים ולא לימי האדם הקדמון. באסון הכרמל באו לידי ביטוי המחדלים הרבים שאילו רק חלק מהם לא היה, ייתכן שמימדיו היו קטנים יותר.

בשן, גיא חסון, המנמ"ר, ויתר הדוברים הדגישו כי הסיפור של הכבאות הוא קודם כל סיפור טכנולוגי. זה היה נכון לפני השריפה ונכון שבעתיים כעת. לדבריהם, הקמת הנציבות הראשית לכבאות היא סיפור של מחשוב, תשתיות ויישומים. ללא אלה היא לא הייתה קמה. בשן וחבריו התבקשו להקים הכול מאפס כי לפני כן למעשה לא היה כלום ואם היה, מתביישים לספר עליו.

איחוד מערכות פירושו תשתית אחודה, שמחוברת למערכת התשתיות המרכזית של הממשלה בפרויקט מרכבה. הטמעת מהלך זה בלבד הייתה אורכת בארגון רגיל כמעט שנה, אבל אצל לוחמי האש הוא בוצע בכמה חודשים בלבד. הם היו חדורי מוטיבציה שצריך למחוק את מה שהיה קודם ולייצר באמצעות המחשוב ארגון חדש, יעיל ובעיקר אפקטיבי. אחרי התשתיות, הקמת דטה סנטר והשקעה בקווי תקשורת, עברו למהות. לצייד את לוחמי האש בכלים שיאפשרו להם להציל חיים מהר יותר, ובין היתר לשמור על עצמם. העבודה של לוחם אש, כשמה כן היא: למגר את האש שלרוב היא חזקה ממנו.

רכבי כיבוי ממוחשבים

לאנשי המחשוב בנציבות הכבאות הארצית היה חשוב שהמשתתפים והציבור ידעו שהכבאיות שיוצאות כיום לשטח לכל אירוע כשהן מצוידות במערכות GPS משוכללות, שיודעות לספר לצוות הכיבוי מידע רב ערך על היעד אליו הם נוסעים, מה קורה מסביב, מי כבר הגיע ומה צריך לעשות. מרכז השליטה החדש, שממוקם במטה הנציבות בראשון לציון, מקבל דיווחים אונליין על כל כבאי ועל מצב האש במקום, ולפי זה המפקדים יכולים לקבל החלטות מהר יותר ונכון יותר. כשמדובר באש שמסכנת חיי אדם, המשמעות של זה קריטית. תשאלו את בשן וחבריו לוחמי האש – הם היו כבר בסרטים כאלה.

בשנים הבאות, מחשוב רכבי הכיבוי יקבל משמעות אחרת, הרבה יותר מ-GPS. זאת, בנוסף למחשבי לוח למפקדים וטלפונים ניידים לעובדי הנציבות. לעזרתם יהיו מטוסים מיוחדים שנרכשו עבור הכיבוי, לצד אופנוענים שמצוידים בציוד כיבוי אש מקומי, כדי לתת מענה לאירועים קטנים.

המסר המרכזי מהביקור הוא הקשר הישיר בין החלק המבצעי של כיבוי האש למערכות המידע. כמו בזרועות הצלה אחרות, גם כאן מערכות המידע הן כלי מרכזי לסיוע בהצלת חיים. למה היינו צריכים לעבור אירוע כמו אסון הכרמל כדי להגיע למציאות החדשה שבה פועלת הנציבות? זו שאלה שההיסטוריונים שיכתבו את תולדות המדינה ימצאו לה ודאי פתרון.

השורה התחתונה: משתתפי פורום CTO שיצאו מהביקור אתמול בנציבות הכבאות וההצלה למדו לא רק איך IT מציל חיים אלא גם הבינו שבפעם הבאה שמישהו חלילה יזדקק לשירותי מכבי האש, הוא יכול להיות רגוע שהבחורים הטובים, לוחמי האש, יעשו הכול כדי להציל אותו. בימים אלה, גם זה משהו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים