חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק י"א

שש פלטפורמות מאיצות חדשנות

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

חלק יא': הפלטפורמה החמישית לחדשנות – פלטפורמה לחדשנות בסגנון עשה זאת בעצמך ("Build-your-own "Innovation Platforms)

זהו חלקו האחד עשר של המאמר, ובו נסקור את הפלטפורמה החמישית לחדשנות, פלטפורמות מסוג עשה זאת בעצמך.

פלטפורמה זו עוסקת ביכולת של הארגון לבנות לעצמו פלטפורמות לחדשנות בסגנון עשה זאת בעצמך. חברות ענק בנו כבר את הפלטפורמות שלהן: אפל (Apple) עם החנות המקוונת שלה, AppStore, או אנדרואיד ( Android) עם Google Play שלה. חברות אלה פיתחו פלטפורמה המהווה תשתית לסביבה עסקית שיתופית (אקו-סיסטם) גדולה המאפשרת לכל מפתח לפתח יישומים ולמכור אותם למיליוני משתמשים בחינם או תמורת כסף, תוך שהם חולקים את הכנסותיהם עם בעל הפלטפורמה.

החברה הסינית עליבאבא (Alibaba) היא למעשה רשת של חברות B2B. הקוראים האלקטרונים, כגון הקינדל (Kindle) של אמזון (Amazon), ה-iBook של אפל או ה-Nook של Barnes & Noble הם, למעשה, פלטפורמות המאפשרת למוציאים לאור ולסופרים למכור את יצירותיהם בדרך נוחה וחדשנית ולהרוויח לכסף.

נבחן לרגע את חנות היישומים של אפל: במסגרת כנס המפתחים שלה, WWDC, שנערך ביוני 2013, הודיעה החברה כי שילמה יותר מ-10 מיליארד דולר למפתחים מאז השקת החנות והופעת ה-iPhone בשנת 2007. מיותר לומר, אבל קצב ייצור ההכנסות מחנויות היישומים של אפל וגוגל נמצא במגמת עליה מתמדת.

בנייה של פלטפורמות חדשנות כאלה היא לא דבר שנועד לכל חברה. היא גם לא נועדה ליחידות המחשוב הארגוניות. אבל פלטפורמות עשה זאת בעצמך הן בעלות פוטנציאל רב ערך לחברה שמפתחת אותן ולשותפיה העסקיים (חלקם ארגונים גדולים, בינוניים וחלקם אפילו מיקרו-ארגונים של עובד אחד בלבד) העושים בהן שימוש. חברות התקשורת הישראליות הבינו פוטנציאל זה ובנו מספר פלטפורמות עבור יצרני תוכן שונים – מוסיקה, משחקים, ספרים וכד'. חברה שתשכיל לזהות את ההזדמנות ולבנות פלטפורמה כזאת, יכול ליצור יתרון תחרותי משמעותי. פלטפורמות עשה זאת בעצמך יכולות להוות תשתית משמעותית לחדשנות ומאפשרת למעשה לכל ארגון, קטן או גדול, לנצל את ההזדמנות לפתח ולמכור שירותים ומוצרים חדשניים בדרכים שלא היו אפשריות קודם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים