שש פלטפורמות מאיצות חדשנות – חלק ט'

זהו חלקו התשיעי של המאמר ובו נתחיל נציג את הפלטפורמה השלישית לחדשנות, פלטפורמות מוכנות לשימוש מידי (Ready-made Innovation Paltforms)

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

הפלטפורמה השלישית – פלטפורמה לחדשנות מבוססת אנליטיקה עסקית
( Business Analytics Innovation Platforms)

נתבונן בלינקדאין (LinkedIn), אתר ששינה את הדרך בה מכירים אנשים, מנהלים קשרים מקצועיים ומגייסים עובדים לארגון. כיום חלק ממחלקות הגיוס משתמשות בלינקדאין כדי לאתר מועמדים ולאפשר להם להגיש את מועמדותם. כיום לינקדאין משמשגם כפלטפורמה שמיועדת לאנשי שיווק, תמיכה בלקוחות, ניתוחים תחרותיים ועוד. דוגמאות נוספות לפלטפורמות שמוכנות לשימוש מידי הן פלטפורמות אחרות. ניתן להוסיף לקטגוריה זו גם פלטפורמות פחות מוכרות במערב, למשל בשוק הסיני – Baido, YouKo, Alibaba ואחרות.

כל אלו דוגמאות לפלטפורמות מוכנות לשימוש שהארגון יכול להתחבר אליהם (באמצעות API כזה או אחר) ולרתום אותן לטובת חדשנות. ארגון הפועל בסביבה הדיגיטלית חייב לפתח את ההבנה כיצד ניתן לרתום אותן ולשלבן בתהליכים העסקיים ובשרשרת הערך שלהם. לעיתים ניתן לבנות ארגון שלם סביב פלטפורמות מוכנות לשימוש אלה. כמו שכבר הדגשנו בתחילת המאמר, באותה מידה שארגון יכול להנות מההזדמנויות שבשימוש והתחברות לפלטפורמות מוכנות מראש, עליו לזכור שבאותה מידה יש בהן גם סיכונים לשיבוש המודל העסקי שלהם.

באופן כללי ניתן לומר שכיום חדשנות רבה מבוססת על פלטפורמות מוכנות לשימוש מידי אלה. השימוש בהן תוך שילוב רעיונות חדשניים יכולים לייצר אפילו אוקיינוסים כחולים, כלומר ליצור שוק חדש ללא מתחרים. חברה כמו 1-800-Flowers שינתה את שרשרת הערך של ענף הפרחים תוך שילוב של פלטפורמות – האינטרנט לפיתוח אתר מושך, Fedex לצורך שינוע ומשלוח הפרחים עד ביחדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית

תפקיד הטכנולוגיות הדיגיטליות בפלטפורמות מוכנות מראש, שונה מתפקידו בשתי הפלטפורמות הקודמות. בפלטפורמות הקודמות תפקיד הטכנולוגיות הדיגיטליות היה תפעולי במידה רבה (בפלטפורמה הראשונה הן שימשו כתשתית לבניית תהליכים עסקיים חדשניים ובפלטפורמה השנייה הן תמכו בחדשנות באמצעות אנליטיקה עסקית). בפלטפורמות מוכנות לשימוש מידי תפקיד הטכנולוגיות הדיגיטליות הוא לאפשר יצירת הקישוריות בין מערכות מידע פנימיות לפלטפורמות מוכנות מראש על מנת לאפשר לארגון לעצב תהליכים עסקיים חדשניים. מנהלים עסקיים ומנמ"רים חייבים לפתח את ההבנה כיצד ניתן לרתום פלטפורמות אלו ולגבש ביחד עם היחידות העסקיות רעיונות יצירתיים וחדשניים. הארגון חייב לפתח יכולות אלה באופן אקטיבי ורציף – למידה והתנסות (ולא רק על ידי קריאה), פיתוח יכולות טכנולוגיות וחשיבה יצירתית כיצד ניתן לרתום אותן באופן חדשני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים