חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק ג'

שש פלטפורמות מאיצות חדשנות ● הדואליות של עקומת ה S וחדשנות מערערת דיגיטלית

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

זהו חלקו השלישי של המאמר. בחלק זה של המאמר נסקור את הדואליות של עקומת ה S ומהי החדשנות המערערת הדיגיטלית, חדשנות שיכולה לערער מודלים עסקיים של ארגונים במהירות רבה.
הדואליות של עקומת ה S.

בחלק ב' של המאמר הצגנו את עקומת ה S, עקומה המסבירה את גלי החדשנות שאינם מפסיקים אף פעם. מנהלים חייבים להבין את תופעת עקומת ה S – בסופו של דבר, מהר או לאט, היא תגיע לידי ביטוי גם לגבי המוצר/השירות/טכנולוגיה/המודל העסקי הנוכחי שלהם ולכן עליהם לפעול באופן יזום ורציף ליישום חדשנות כדי להבטיח שהמוצר/שירות/טכנולוגיה/מודל עסקי שלהם ימשיך להצליח מבחינה עסקית.

עקומות ה S מציגה גם את הדואליות של החדשנות – או שהארגון שלך היה זה שרתם את הטכנולוגיות הדיגיטליות ליישום החדשנות הצליח לתרגם אותן להצלחה בזירה עסקית (הפן החיובי) או שהמתחרה שלך הקדים והצליח לרתום את הטכנולוגיות הדיגיטליות ליישום החדשנות ולגרום לארגון שלך להיכשל מבחינה עסקית (הפן השלילי):
1.    הפן החיובי של החדשנות – נתבונן לרגע על חברות שמקובל לראותן כחדשניות וחברות שנולדו בזכות הטכנולוגיות הדיגיטליות, כלומר הן ילידים דיגיטליים (Digital Born) בהן הטכנולוגיות הדיגיטליות מהווה תשתית של המודל העסקי והתפעולי שלהן) או חברות כגון Walmart, Harley Davidson, Progressive (חברות "רגילות" שנולדו טרם העידן הדיגיטלי, כלומר הן מהגרים דיגיטליים (Digital Immigrants), אבל הצליחו לעשות שימוש יוצא דופן ומתקדם בטכנולוגיות דיגיטליות לתמיכה במודל העסקי והתפעולי שלהן). אלה דוגמאות של חברות עסקיות שהצליחו לרתום את הטכנולוגיות הדיגיטליות לטובת החדשנות ולתמיכה ברורה וישירה במודל העסקי שלהן. התבוננות בחברות אלה מאפשרת לנו להבין ולהעריך כיצד הן מפתחות מוצרים, שירותים, מודלים עסקיים ומודלים תפעוליים וכיצד הן מצליחות לרתום את הטכנולוגיות דיגיטליות ואת הפוטנציאל העצום שלהן להצלחה בזירה העסקית. זהו הפן החיובי של הטכנולוגיות הדיגיטליות.

2.    הפן השלילי של החדשנות – נתבונן לרגע על חברות שהיו מובילות בתחומן ונקלעו לבעיות: חברת Kodak שהמציאה את הצילום הדיגיטלי ופספסה את המהפכה שבאה בעקבות המצאתה, יצרניות הסלולר המובילות Nokia, Motorola ו Blackberry שהגיבו באיחור למהפכת הטלפונים החכמים ונמכרו לחברות אחרות או מנסות עדיין לשקם את עצמן, רשת הספרים Borders שנכנעה לחדשנות של Amazon בכל הקשר למסחר אלקטרוני בשוק הספרים והמעבר המהיר לקוראים וספרים אלקטרוניים כגון Kindle ו iBook, רשת המוסיקה Tower Records שנכנעה לחדשנות והמעבר של המוסיקה לפורמט דיגיטלי MP3 ולנגנים כדוגמת iPod ו iPhone, רשת השכרת הווידאו המובילה Blockbuster שנאבקת עדיין על חייה לאחר שחברת Netflix הביאה מודל עסקי חדשני (הזמנת הסרט דרך האינטרנט, משלוח קלטת הווידאו לבית הלקוח באמצעות הדואר ללא קנסות על פיגור בהחזרה) והייתה ערוכה טוב יותר למעבר לשידור (Video Streaming) של הסרטים באמצעות האינטרנט ישירות למחשבים אישיים או ישירות לטלוויזיות. זו רק דוגמא חלקית של חברות שלא הצליחו לרתום ולשלב את הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות במודל העסקי שלהן. כל אחת מהן הובילה את הענף בו הן היו פעילות ונכנעו בסופו של לחדשנות שבאה מהמתחרים. זהו הפן השלילי של החדשנות (שכמובן הוא הפן החיובי מבחינת המתחרה שניצח בתחרות)

חדשנות מערערת
את הפן השלילי של החדשנות חקר פרופ' Christensen מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת Harvard ופיתח את תיאוריית החדשנות המערערת (Disruptive Innovation) שהופיעה בספרו המפורסם משנת 1997 "The Innovator's Dilemma". תיאוריה זו מספקת את ההסבר המשכנע ביותר כיצד חברות מצליחות (כמו Kodak, Nokia, Blockbuster שהזכרנו לעיל) נכשלות בזיהוי מוקדם של הטכנולוגיות או המודלים העסקיים החדשנים. הבנת תיאוריה זו יכולה לשמש ארגונים להתגונן ולהתמודד עם גלי החדשנות הבלתי נמנעים. הופעת הטכנולוגיות הדיגיטליות והתפשטותן המהירה לתחומים עסקיים שונים, הביאה להאצה משמעותית בתהליכי הערעור של מודלים עסקיים קיימים ולהופעת מונח המשך, הערעור הדיגיטלי (Digital Disruption) המתואר היטב בספרו של ד"ר James McQuivey משנת 2013 שכותרתו "Digital Disruption – Unleashing the Next Waves of Disruption". הערעור הדיגיטלי מצביע על המהירות הגדולה שבה תהליך הערעור עלול להתרחש. אם טרם הופעת הטכנולוגיה הדיגיטלית, תהליך הערעור יכול היה לקחת שנים רבות, הרי שעכשיו מחזורי הערעור הולכים ומתקצרים. תרשים 4 מציג את תופעת גלי החדשנות הבלתי פוסקים מצד אחד והמתקצרים מצד שני, גלים שהביאו לתחרות בעצימות גבוהה (Hyper competition) בסביבה העסקית.

 

תרשים מס. 4 – גלי החדשנות מתקצרים ותדירותם עולה


את ההאצה בתהליכי הערעור ניתן להמחיש ע"י התבוננות במספר דוגמאות:
    244 שנים עברו עד שאנציקלופדיה בריטניקה נסגרה ונכנעה לאנציקלופדיות דיגיטליות
    164 שנים עברו מהמצאת מצלמות הפילם ועד שהן נכנעו למצלמות הדיגיטליות
    125 שנים לקח עד שכמות המנויים הסלולריים עבר את כמות המנויים של הטלפונים הנייחים
    25 שנים עברו עד שאיבדה Windows את המקום הראשון בשוק מערכות ההפעלה לטובת iOS ו Android
    20 שנים עברו עד שטכנולוגיית מכשירי הניווט האישיים (PDN) נכנעה לחברת Waze ודומיה ולמעבר לטלפונים חכמים
    4 שנים עברו עד שכמות הטלפונים החכמים והטאבלטים עברו כמות המכירות של מחשבים אישיים נייחים וניידים

תרשים 5 – Waze מגדילה את נתח השוק שלה במהירות הודות לחדשנותה


תרשים 5 מציג את המהירות בה חברת Waze הצליחה לכבוש את נתח השוק שלה. ע"י שילוב ייחודי של טלפונים חכמים המצוידים ב GPS, תוכן המיוצר ע"י המונים ושילוב של רשת חברתית, היא הצליחה לייצר יישום ניווט המתעדכן קרוב לזמן אמיתי במצב התנועה, פקקים, תאונות, משטרה וכד'. תוך מספר שנים מועט החברה הצליחה להגיע לכ 50 מיליון משתמשים ברחבי העולם, כפי שמוצג בתרשים 5 הלקוח מתוך דו"ח 2013 Internet Trends (Update)"" של חברת הייעוץ בתחום האינטרנט KBPC המפרסם מדי שנה.
מחברי המאמר
I.    פרופ' ישע סיון, מנהל מכון קולר ל Venture באוניברסיטת תל אביב, לשעבר ראש התוכנית למערכות מידע במכללה אקדמית תל אביב יפו. פרסם מספר רב של מאמרים. בעל דוקטורט מ Harvard University.
II.    רז הייפרמן, מ"מ הממונה על התקשוב הממשלתי ומנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים באגף התקשוב במשרד ראש הממשלה. שימש כסמנכ"ל בביטוח ישיר, בזק ובתפקידים בכירים נוספים. בעל תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

הפרקים הקודמים:

חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק ב'

חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק א'

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים