האם ERP הוא קומודיטי או פרימיום?

איך ממנפים את ה-IT לטובת יתרון עסקי ותחרותי?

יעקב רבינוביץ', מנכ"ל קבוצת Intentia

"לחסל את ה- IT" כך צעקה הכותרת של אחד המאמרים הפרובוקטיביים ביותר שפורסמו בעשור האחרון בכתב העת של ה- Harvard Business Review. במהלך המאמר נכתב כי רק אם ה- IT לא יהיה לקומודיטי, יהיה ניתן למנף אותו לטובת השגת יתרון תחרותי וערך עסקי. המאמר באופן בלתי נמנע גרם לפולמוס אדיר ברחבי העולם, שעד היום לא הגיע לכדי סיום של ממש. מאמרים ומחקרים רבים ממשיכים להתפרסם ולהתגושש בזירה האקדמית והעיתונאית בנושא זה – בינתיים ללא הכרעה.

מהו בעצם קומודיטי? קומודיטי הוא מוצר צריכה בסיסי או שרות שנמצא בשפע והוא ניתן להשגה בקלות. מעצם הגדרתו, אם כן, מוצר שמוגדר כקומודיטי לא מעניק יתרון או ערך מוסף ייחודי לצורך אותו.

לכאורה, פתרון ERP יכול להיחשב לקומודיטי. לכאורה, גם הוא נמצא על המדף, נגיש לכל חברה שמעוניינת ליישמו ובעל פונקציונאליות קבועה לכל ארגון. אולם, זאת רק לכאורה. פתרון ERP לא נקנה בחנות האפליקציות או מהמדף ומותקן בלחיצת כפתור. פתרון ERP הוא מוצר שנרכש, מותקן, מיושם ומוטמע – תהליך אשר דורש יכולות התאמה ומומחיות מדוקדקת ופרטנית לצרכי הארגון, מטרותיו ופעילותו.

פתרון ERP, אשר נבחר ומוטמע בקפידה יכול להעניק עוצמה ויתרון תחרותי משמעותי לארגון, וככזה הוא לא יכול להיחשב כקומודיטי – הוא חייב להפוך למוצר פרימיום.

איך פתרון ERP הופך מקומודיטי לפרימיום?

על מנת שפתרון ה- ERP בארגון יהפוך מקומודיטי למוצר פרימיום שמעניק יתרון תחרותי אמיתי, יש לעמוד על שלושה עקרונות:
1. בחירת פתרון בעל התמחות ורקטיקלית ומיקרו-ורטיקלית. ארגון אשר נמצא בתהליך בחירה של פתרון ERP ישכיל אם יבחר פתרון המותאם בתהליכיו באופן מיטבי לעולם התוכן של הארגון – בין אם מדובר בתעשייה, בבנקאות או בכל תחום אחר. פתרון אשר נתמך על ידי Best Practices, מסתמך על ניסיון וידע שנצבר ממספר רב של ארגונים באותו ענף. פתרון זה עונה על כל הצרכים בכל ענף באופן מיטבי ומציע לארגון תהליכים חדשניים מתקדמים של החברות הגדולות ביותר בעולם.

2. רמת המיישמים – המיישמים משני הצדדים, הן מצד הארגון והן מצד הספק חייבים להכיר באופן המיטבי את עולם התוכן והעולם התהליכי של הארגון, והם חייבים להיות בעלי ניסיון. במיוחד בתחום התעשייה, לא די בניסיון טכנולוגי, על המיישמים לגשת לתהליך ההטמעה עם ניסיון וידע אודות תהליכי הייצור. המיישם חייב לשים לנגד עיניו את המטרות העסקיות של הארגון ולהבין אותן על בוריין על מנת שיוכל ליישם את הפתרון ולבנות תהליכים מיטביים, יעילים וגמישים שיענו על המטרות הללו.

3. אינטגרציה אופטימאלית עם מערכות ארגוניות תומכות מאותו בית יוצר – פתרונות ERP יספקו לארגון יתרון מובהק אם תהיה להם אינטגרציה מעולה עם מערכות מתמחות, דוגמת מערכות PLM, מערכות SCP ייחודיות, מערכות אנליטיות חזקות ועוד. גם במערכות הללו נדרשת התמחות ורטיקלית.
ארגונים בכלל וארגוני תעשייה בפרט מודעים לעוצמה שיכול פתרון ERP להעניק וליתרון העסקי שטמון בו, אם רק ייבחר ויוטמע בצורה מיטבית. המגמה הגורסת כי פתרון ERP הוא מוצר פרימיום הולכת ומתחזקת סביב העולם, כאשר החברות הגדולות ביותר בעולם מיישמות את שלושת העקרונות הללו בדרכן להשגת מטרותיהן העסקיות.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת Intentia

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים