קרב המשילות על האינטרנט טרם הוכרע

הודעתה של ארצות הברית כי היא מוותרת על השליטה בתשתיות הרשת הציתה מחדש את המאבק מי ישלוט ברשת ● ד"ר אלון הסגל, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, סבור כי הפתרון הוא הקמת גוף בינלאומי שבו יישבו כל בעלי האינטרסים

בניגוד לציפיות, הודעתה הדרמטית של ממשלת ארצות הברית על כך שהיא מוותרת על שליטתה הישירה על תשתיות האינטרנט לא הרגיעה את הרוחות בקרב המשילות על הרשת. ביטוי לכך אפשר היה למצוא בדיונים שנערכו בוועידת ICANN שהתקיימה בסינגפור. באופן טבעי, זו הייתה שיחת היום במסדרונות שם, הנושא החם ביותר, לצד דיונים סוערים על שמות מתחם מסחריים ותביעות הדדיות על בעלות.

ICANN הוא הגוף הרגולטורי הלא רשמי שאחראי על כל מה שקורה ברשת האינטרנט, בין היתר על ניהול דומיינים. חברים בו ארגוני אינטרנט ברחבי העולם, כולל איגוד האינטרנט הישראלי, והוא מקצה למדינות את שמות המתחם. האיגוד הוקם ב-1988 כגוף ללא מטרות רווח, אבל למרות זאת מדובר בגוף עתיר ממון. ההכנסות שלו עולות על 100 מיליון דולר והרווח מגיע ל-90 מיליון (נתוני 2011). מרבית ההכנסות מגיעות ממכירת הדומיינים באמצעות "סוכנים" כמו איגוד האינטרנט הישראלי, שהפריט את המכירה למפיצים שונים, למשל דומיין דה נט. עם זאת, מכירת שמות המתחם עדיין מהווה חלק ניכר מההכנסות של האיגוד.

הסיבה לכך שהאמריקנים עדיין שולטים במרבית התשתיות של הרשת היא שחלק לא מבוטל מהן נמצא בשטחי ארצות הברית. לפיכך, אפשר להבין את הרקע למאבקי השליטה על הרשת, שלובשים אופי בין מדינתי ואינם נקיים לחלוטין משיקולים פוליטיים ותרבותיים. האינטרנט נחשב כיום לתשתית לאומית קריטית במדינות רבות והמאבק מובל בדרך כלל על ידי מדינות שאינן דוברות אנגלית, שבאופן טבעי מתוסכלות ממעורבות אמריקנית באינטרנט. אחת הבולטות שבהן היא רוסיה. זו, יחד עם סוריה ומדינות נוספות, העלתה בוועידת התקשורת הבינלאומית שנערכה לפני כשנה בדובאי הצעות מסוכנות, שדרשו להטיל פיקוח על הרשת – דבר שכמעט הביא לפיצוץ הוועידה.

הפתרון: גוף שיאגד את כל בעלי האינטרסים
שלושה גופים משתתפים בקרב: מצד אחד יש את ה-ITU (ר"ת International Telecommunications Union) – גוף המשויך לאו"ם ומייצג את עמדת הממשלות בעולם, שמצדדת בחקיקה ממשלתית כפתרון לרוב הבעיות הנובעות משימוש באינטרנט. מנגד יש שני גופים: ICANN ו-ISOC. המשותף לשני הגופים האלה הוא הגישה הדוגלת בייצוג של כלל בעלי העניין (נציגות ממשלתית אבל גם אקדמיה וחברות מסחר וטכנולוגיה), ומקדמת פתרונות המתמקדים ברב שיח בין הצדדים השונים והסדרה עצמית – ברמה גלובלית ולא ברמה מקומית.

ישראל חברה מן המניין בכל הפורומים הבינלאומיים הקשורים בנושא זה ודינה באר, המנכ"לית המשותפת של איגוד האינטרנט הישראלי, השתתפה בדיונים שנערכו בסינגפור.

ד"ר אלון הסגל מהמרכז ללימודים אקדמיים, נשיא האיגוד, מייחס חשיבות רבה להודעת הממשל האמריקני שהוא מסיר את ידיו מניהול הגוף האחראי על שמות המתחם. "זה לא רק צעד ביורוקרטי-טכני", אמר בראיון לאנשים ומחשבים. "זה ויתור של ממשלת ארצות הברית על השליטה בגוף בעל זכויות נרחבות על תשתיות הרשת, שליטה שהחלה עוד בשלבים הראשונים של הקמת האינטרנט, כחלק מתמיכה של הממשל האמריקני בקידום הטכנולוגי והמחקרי ממנו צמחה הרשת".

הוא סבור כי הצעד של הממשל מהווה "הגשמה של חזון עליו אנחנו מדברים כבר שנים: הסדרה עצמית, שמחייבת את כל השחקנים בזירת הרשת, ללא פיקוח ממשלתי, ומהווה חלופה לכל חוק שרוצים להעלות. בדרך זו אנחנו יכולים לרשום את שמות המתחם ואת מחלף האינטרנט באופן מבוקר, שקוף, ניטראלי ושוויוני".

הסגל אמר כי בעקבות ההודעה שהגיעה מוושינגטון עולה השאלה מי יתפוס את מקומה בשליטה על שמות המתחם. לדעתו, הפתרון הוא הקמת גוף בינלאומי שיכלול את כלל הגורמים בתחום. הנושא עלה בוועידה שהתקיימה בסינגפור, אבל לא נמצא הפתרון שיתקבל על דעת כל הצדדים והוחלט להמשיך בדיונים בסוגיה.

לדבריו, ישראל לא תושפע בשלב זה באופן ישיר מההודעה הדרמטית של האמריקנים. "אנחנו מקבלים את שמות המתחם מגוף באירופה (YANA) ולכן לא צפויים בשלב זה מהפכים בולטים. אולם, אין ספק שבעתיד יוכלו יותר גורמים ישראלים לרשום דומיינים עם סיומות בינלאומיות, לא רק עם הסיומת המדינתית co.il., כפי שקורה כיום", אמר.

אגב הסדרה עצמית, הסגל גילה כי הוא פועל בימים אלה במרץ להקמת מועצה ציבורית מייעצת שתפעל לצד איגוד האינטרנט, תלווה את פעילותו ותעלה רעיונות. "אני שואף לכך שבמועצה הזו יישבו כל בעלי האינטרסים הקשורים לרשת, נציגי רשויות, גורמים מסחריים, בעלי עניין ופעילים", ציין. "בכך נתרום ליותר שקיפות של הפעילות הענפה של האיגוד, שאינה רק בתחום ניהול שמות המתחם". הוא הדגיש כי המועצה תפעל בנוסף לוועד המנהל הנבחר של האיגוד, שהסגל עומד בראשו.

הסגל דוחה מכל וכל את הטענות על סכסוכים ויחסים עכורים בהנהלת האיגוד. "יש ויכוחים, יש חילוקי דעות, ואני מעודד אותם", אמר. "אני לא רוצה ועד מנהל שמסכים לכל דבר. חבל שיש כאלה שדואגים להוציא החוצה מידע חלקי ולא נכון. כל חברי ההנהלה, שצריך להזכיר שכולם מתנדבים, עובדים בהרמוניה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים