תוכן שיווקי

המהפכה התחילה והיא כוללת אוטומציה של הכול

25/09/2019 10:36
רן גיל, ארכיטקט פתרונות בכיר בנוקיה ישראל. צילום: לוק צלמים

כתב: מרקוס וולדון, נשיא מעבדות בל בנוקיה העולמית.

תרגם לעברית וערך: רן גיל, ארכיטקט פתרונות בכיר בנוקיה ישראל.

בחוגים הטכנולוגיים נהוג להשתמש הרבה במילה "מהפכה". כאשר כתבנו, במעבדות בל (Bell Nokia Labs), את הספר Future X, התייחסנו לכל המהפכות הטכנולוגיות הקודמות ולכל המרכיבים שנדרש שיפעלו במשולב כדי להניע מהפכה כזו:

  • טכנולוגיה חדשה.
  • רשת שמחברת את המשתמשים בדרכים חדשות.
  • מציאות חברתית או כלכלית חדשה, אשר נובעת משני המרכיבים הראשונים.
  • מכשור מסיבי הכולל חיישנים.
  • מערכות חכמות שיכולות לנתח את כמות הנתונים האדירה שמגיעה מחיישנים אלה ולפרשם.
  • מערכות רובוטיות מתקדמות לצורך ייעול הפעולות.
  • רשתות תקשורת חיונית (Mission critical) בעלות ביצועים ברמה גבוהה, אשר תומכות בחיבור דינמי, מאובטח ובעל אמינות גבוהה.

במידה רבה, למרות ההתקדמות הניכרת שחלה בשלושת התחומים הראשונים במהלך השנים האחרונות, דווקא היצירה של רשת Mission Critical עתידה להיות הזרז הנדרש לקראת המהפך המדובר. רשת זו היא רשת ה־5G מקצה לקצה, אשר הפכה למוקד התעניינות במהלך החודשים האחרונים.

כל אלה חלים גם על המהפך הדיגיטלי שמתקיים כיום לרוחב התעשייה ואשר יניע את המהפכה התעשייתית הרביעית.

האינטרנט התעשייתי של הדברים – מילת המפתח היא פרודוקטיביות!

המהפכות התעשייתיות הראשונה והשנייה הונעו על ידי הצורך בהגדלת הפרודוקטיביות של מוצרים וסחורות, תוך שימוש במכונות פיזיות (מנועים ומערכות מכניות) וברשתות פיזיות (כבישים, מסילות וכדומה). בניגוד לכך, המהפכה התעשייתית השלישית – עידן המידע – הונעה על ידי התנועה של מידע דיגיטליים (נתונים) על גבי האינטרנט ורשתות אלחוטיות. אבל עידן זה לא הוביל לעלייה בפרודוקטיביות, בהשוואה למהפכות הטכנולוגיות הקודמות. למעשה, אנחנו מגיעים לשלב של צמיחה אפסית בפרודוקטיביות.

מקור: נוקיה

מקור: נוקיה

המהפכה התעשייתית הרביעית תקודם על ידי התקדמות יכולות הבינה על גבי רשתות דיגיטליות בעלות ביצועים ברמה גבוהה, תאפשר תמיכה ברמות אוטומציה חסרות תקדים ותבשר על עידן חדש של פרודוקטיביות, עבור התעשיות הפיזיות והתשתיות המשויכות אליהן.

התעשיות הפיזיות תורמות תרומה חיונית לכלכלה הלאומית והן אחראיות לנתח של כ־70% מהתוצר המקומי הגולמי בכלכלות המובילות. תעשיות פיזיות אלה כוללות ייצור, תחבורה, אנרגיה, כרייה, חקלאות, קמעונות, בנייה, ספנות, שירותי בריאות ועוד ענפים רבים, כמתואר על ידי מק'ינזי (McKinsey Global Institute).

מדוע רשת דור 5 היא הסיבה ליצירת ערך חדש?

  • היא התשתית החיונית המקשרת.
  • היא מארחת את ענן הקצה, אשר יארח את כל הפונקציות והשירותים הקריטיים בעלי הביצועים ברמה גבוהה, לרבות כלי ניתוח, אבטחה ופונקציות AR/VR.
  • היא הפלטפורמה שעליה הכול חייב לזרום.
  • היא המקור לזיהוי איומי אבטחה קריטיים ולהגנה מפניהם.
  • היא המקור של כל המידע המדויק, המועבר בזמן אמת, עבור כל הדברים המחוברים.

במהפכה התעשייתית השלישית, הגורמים המניעים היו שירותי האינטרנט של הצרכנים, אשר יועדו לתת מענה לקישוריות רשת על בסיס Best effort, עם עננים מרכזיים מתוך מכשירים חכמים של משתמשי קצה. לפיכך, הקיבולת (Capacity) הייתה בעצם הפרמטר החשוב היחיד של אספקת השירות – אפילו לא קיבולת עקבית, אלא Aggregated capacity, או ממוצעת בלבד. השירותים והתשתיות שמקדמים את המהפכה התעשייתית הרביעית הם עניין אחר לחלוטין.

Future X עבור התעשיות

ארכיטקטורת Future X עבור התעשיות של Nokia Bell Labs מרחיבה את חזון ה-Future X ומספקת את המסגרת הדרושה לתעשייה, כדי להתקדם לעידן חדש של יעילות. התעשיות הפיזיות ומערך התשתיות יעברו מהפך, כולל רשתות חשמל, מרכזיים לוגיסטיים ומרכזי תחבורה, חוות ומפעלי עיבוד חקלאיים, בתי חרושת ומפעלי ייצור, כרייה והשבחה של חומרים, וכן שרשראות אספקה ומרכזי מכירה קמעוניים. המהפך אף ישנה לחלוטין את האופן שבו גורמי סיוע והצלה מטפלים במקרי חירום, את דרך הבנייה של בניינים ואף את המרקם והפעילות של הערים, תוך העשרת חייהם של התושבים.

כיום, החברות השונות מתקדמות משימוש ברשתות Wi-Fi וברשתות חוטיות מבוססות את'רנט לקישוריות LTE 4G פרטית או ייעודית, לצורך השגת מערכות לא כבולות, שמאפשרות יכולות דינמיות וגמישות, שינוי וגמישות בתצורה הרשת הנדרשת עבור תהליכים חדשים, או עבור ייעול הפעולה של תהליך קיים. המהפך יהיה נרחב עוד יותר עם הגעתה של רשת ה-G5 ויבטיח את זמן ההשהיה (Latency) הנמוך ביותר ואת רוחב הפס הגדול ביותר, לצד אמינות ואבטחה חסרות תקדים, ויכולת צמיחה והתאמה (דנמיות), שיאפשרו לתת מענה לקצב הגידול של רכיבים מקושרים, מערכות ותהליכים.

אירועים קרובים