ועדת הכספים: חברות שקיבלו מענקים מהמדען הראשי ישלמו עד פי שישה מסך המענקים אם יעברו לחו"ל

תקנות שרי התמ"ת והאוצר, לפיהן יש צורך לקבוע תקרת תשלומים בגין מכירה והעברת ידע לחו"ל, צפויות להקל על חברות המבקשות לגייס הון על ידי משקיעים מחו"ל ● איל ליפשיץ, יו"ר פורום החממות הטכנולוגיות: "התקרה להחזרת מענקים תשפר את יכולת ההיי-טק הישראלי להתחרות בתעשייה הגלובלית"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') פה אחד את התקנות של שרי התמ"ת והאוצר, הקובעות כי חברות הזוכות למענקים מהמדען הראשי, ישלמו עד פי שישה מסך כל המענקים שקיבלו בתוספת ריבית שנתית, במקרה של העברת הידע והפעילות לחו"ל.

על פי התקנות, תקרת ההחזרים נמוכה הרבה יותר כאשר הפעילות הריאלית נותרת בארץ ורק הידע עובר לחו"ל. אם גם הפעילות הריאלית תועבר לחו"ל, הרי שהחזר התשלום יהיה גבוה בהרבה – תשלום של עד פי שישה, כאמור, מסך המענקים שקיבל בעל חברה מהמדען הראשי בעת מכירת החברה לגורמים בחו"ל.

המדען הראשי במשרד התמ"ת, אבי חסון, אמר כי "קיימת אי-ודאות בקרב חברות ומשקיעים המבקשים לקבל מענקים מהמדען הראשי, בנוגע לגובה התשלום שיידרשו לשלם במידה שיצטרכו להעביר את הבעלות על החברות, הידע או הפעילות הריאלית שלהן אל מחוץ לישראל".

הוא הוסיף, כי במצב זה "ההחזר יכול היה לעמוד על סכומים גבוהים במיוחד. חוסר הוודאות עשוי להוביל לכך, שאותן חברות יתקשו לגייס הון משלים על ידי משקיעים מחו"ל, שיחששו מכניסה להשקעה במצב שכזה. לכן, התקנות באות לקבוע תקרת החזר תשלום בגין מכירת חברות, והעברת הידע שלהן לחו"ל".

יצוין, כי התקנות באות כהשלמה לחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה שתוקן במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2012-2011, שהתייחס להגבלת התשלום בגין העברת ידע אל מחוץ לישראל, אך טרם קבע את מה יהיה גובהו.

איל ליפשיץ, יו"ר פורום החממות הטכנולוגיות, קיבל את ההחלטה בחיוב. לדבריו, "התקרה להחזרת מענקים תשפר את יכולת ההיי-טק הישראלי להתחרות בתעשייה הגלובלית. פורום החממות הטכנולוגיות, המאגד את משקיעי הסיד המובילים במדינת ישראל, פועל משנת 2005 לשינוי חוק המו"פ וקביעת תקרה להחזרת המענקים כתוצאה מהוצאת ידע מהארץ".

אירועים קרובים