הממשלה אישרה להאריך בשנה את חוק הפיקוח האלקטרוני על אסירים ועצירים

החוק יועבר למליאת הכנסת ואם הוא יאושר, האפשרות לפיקוח באמצעות איזוק אלקטרוני תוארך עד מאי 2014 ● הצורך בהארכת החוק נולד לאחר שההסכם עם חברת G4S, שביצעה את האיזוק האלקטרוני ואת הפיקוח על האסירים והעצירים שהשתתפו בתוכנית, פג בחודש שעבר ● מאז שחוקק החוק, ב-2005, השתתפו בתוכנית כ-7,500 בני אדם ● גורמי האכיפה ואנשי המקצוע מצדדים בהמשך קיומו של החוק

הממשלה אישרה בישיבתה אתמול (א') להאריך בשנה את חוק הפיקוח האלקטרוני על אסירים משוחררים ברישיון ועל עצירים. בהחלטתה הסמיכה הממשלה את ועדת השרים לענייני חקיקה להגיש למליאת הכנסת את הנוסח הסופי של הצעת החוק ולבקש מוועדת הכנסת לקיים דיון בנושא בהקדם האפשרי.

חוק הפיקוח האלקטרוני חוקק ב-2005 והוא מאפשר לעצירים ולאסירים שעומדים בקריטריונים מסוימים לרצות את עונשם בבית, תוך שהם אזוקים באזיקים אלקטרוניים. בתחילה הוא חל על אסירים משוחררים בערבות בערבות, אולם ב-2006 הורחב החוק וטיוטה סופית שלו הוגשה לכנסת, לאחר שורה של דיונים שערך ח"כ מאיר שטרית, שהיה אז יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה. הוועדה סיירה בכמה מתקנים של חברות שהתמודדו על המכרז, בהן G4S (לשעבר השמירה), שזכתה בו יחד עם חברת אלמטק הישראלית, שנרכשה בינתיים על ידי הקונצרן האמריקני 3m. החוזה עם G4S ואלמטק הסתיים בשנה שעברה ולא נחתם חוזה חדש.

ביולי אשתקד האריכה ועדת המדע והטכנולוגיה, בראשותה של הח"כ דאז רונית תירוש, את החוק עד ל-15 במארס השנה. מאז ממשיך הפיקוח האלקטרוני להתבצע, אולם ללא חוק רשמי. מאחר שהליכי החקיקה הסופית של החוק המחודש נתקעו עקב הבחירות, החוק שאושר אתמול בממשלה יפוג ב-5 במאי 2014. עד אז אמורה הכנסת והממשלה לאשר הצעת חוק סופית וקבועה.

הפיקוח האלקטרוני מאפשר לעצירים ולאסירים שאינם מוגדרים מסוכנים להישאר במעגל החברתי שאיננו עברייני ולאפשר להם לרצות את עונשם. מדובר בצמידים אלקטרוניים שמוצמדים לאסיר ו-"משדרים" למרכז הבקרה המשוכלל האם האסיר אמנם מקיים את תנאי האיזוק האלקטרוני או לא. הפיקוח על יישום החוק מבוצע על ידי שירות בתי הסוהר. מוקד הפיקוח הוא הגורם המקשר וצינור העברת המידע בין המפוקחים לבין שירות בתי הסוהר.

האיזוק האלקטרוני מאפשר להקל את הצפיפות בבתי הכלא. ציוד הפיקוח כולל צמיד אלקטרוני הכולל משדר, שמורכב על ידו או רגלו של האסיר, מקלט ביתי ומערכת תקשורת; מרכז ההפעלה והבקרה כוללת מחשבים ומערכת תקשורת המאפשרים קליטת הנתונים מציוד הפיקוח, התרעה על תקלות והפרות ותיעוד ההליכים.

למערכת הפיקוח שני רכיבים טכניים: אזיק אלקטרוני המקיים תקשורת אלחוטית רציפה עם מקלט ביתי ומקבל נתונים מגלאים שונים, ומקלט ביתי שקולט שידור אלחוטי רציף מהאזיק ומעביר בתקשורת קווית את נתוני החיווי אל המוקד. אם המקלט מזהה הפסקה בקליטת השידור מהאזיק, הוא מדווח על כך למוקד באופן דיסקרטי, באמצעות קו הטלפון. במקרה של הפרת תנאי מאסר הבית מחליטים המוקדנים אם לשלוח אל המפוקח איש שטח, טכנאי או סייר. נוהל תגובה זה מבוצע במוקדים האזוריים והוא בפיקוח של המוקד הארצי. לאחר שליחתם, אנשי השטח מדווחים למוקד על תוצאות הבדיקה. אם החיווי נובע מתקלה, היא מטופלת ואם מתברר שהמפוקח הפר את תנאי הפיקוח, מוגשת על כך תלונה למשטרה.

בנייר עמדה שהוכן על ידי מרכז המחקר של הכנסת בינואר אשתקד נכתב, כי מאז הפעלת התוכנית ועד היום היו נתונים 7,426 איש לפיקוח באמצעות איזוק אלקטרוני, מהם 7,010 עצורים ו-416 אסירים משוחררים על תנאי. כיום מפוקחים כ-750 איש, רובם המוחלט גברים בוגרים. מרכז הבקרה מקבל מדי יום כ-40 אלף חיוויים על הפרת הפיקוח, בדרך כלל חריגה משטח היציאה מהבית או האזור בו מותר למפוקח להסתובב, איחור בחזרה הביתה במקרים שבהם הוא מורשה לצאת וביצוע פעולות שאסור לו לעשות. אולם, מבדיקה של מרכז המחקר עולה שהמקור של מרבית הדיווחים על ההפרות נמצא בקשר לקוי בין בתי המשפט לשירות בתי הסוהר, שמקבלים דיווחים סותרים על ההרשאות של המפוקחים ואלה כלל אינם מודעים לכך. מרבית המפוקחים מקפידים לעמוד בתנאים.

יצוין שכל גורמי האכיפה, כמו גם לשכת עורכי הדין ואנשי מקצוע נוספים בתחום, מברכים על החוק וסבורים שיש להגדיל את מספר המפוקחים במסגרתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים