אפל מבטיחה למחוקקים: ה-iPhone לא מאזין למשתמשיו ללא הסכמתם

ענקית הטכנולוגיה סיפקה למחוקקים מסמך שבו הבטיחה שוב ש"אנו מאמינים שפרטיות היא חלק מזכויות האדם הבסיסיות ומתכננים בכוונה את המוצרים והשירותים שלנו בכדי למזער את איסוף נתוני הלקוחות שלנו"

iPhone. צילום אילוסטרציה: לזק קובוסינסקי, BigStock

פרטיות המשתמש הפכה לנושא שהעולם מוטרד ממנו ועסוק בו באינטנסיביות. בהתאמה, גם המחוקקים ברחבי העולם המערבי עוסקים בסוגיה ובניסיונות לגונן על האזרחים מיכולותיהן ההולכות וגדלות של חברות הטכנולוגיה הענקיות.

ועדה של בית הנבחרים האמריקני שלחה לאחרונה לענקית הטכנולוגיה אפל (Apple) כמה שאלות בנוגע להגנות הפרטיות של לקוחות מכשירי הדגל שלה, ה-iPhone. השאלות עסקו בנושאים כמו מעקב אחרי מיקום, הקלטות אודיו ויישומי צד שלישי.

אפל מסרה בימים אלו לוועדה את תשובותיה המעמיקות, המפרטות את המחויבות הגבוהה שלה לפרטיות המשתמש של ה-iPhone בכל התחומים הנוגעים בדבר.

החברה קיבלה מחברי ועדת האנרגיה והמסחר 16 שאלות ואפל החזירה למחוקקים תשובה שנפרסת על פני מסמך בן 19 עמודים, שנכתב על ידי טימות'י פאודרלי, מנהל אפל לענייני הממשל הפדרלי.

הפרטיות ב-iPhone ומעקב אחרי מיקום

8 השאלות הראשונות התייחסו לנושא המעקב אחר מיקום וכיצד נשלח המידע מהסמארטפון אל אפל. יצרנית ה-iPhone הגיבה בפירוט ואמרה בעיקר כי מערכת ההפעלה שלה, ה-iOS, מציעה למשתמשים יכולת שליטה בהגדרות מעבר המיקום שלהם ובחירה האם להרשות או לכבות את המעקב.

על פי אפל, אם אפשרות המעקב כבויה, אין מעקב. גם כאשר האופציה מופעלת, משתמשים יכולים לאפשר או לדחות כל גישה של יישומים לנתוני המיקום.

פאודרלי כתב כי "בהתאם לעמדתה של אפל בנוגע לפרטיות, הבחירה אם לנצל את השירותים מבוססי המיקום תלויה אך ורק בידי המשתמש",

ה-iPhone לא משתמש במיקרופון כדי להקליט אתכם בלי ידיעתכם

בשנים האחרונות צצו לא מעט חשדות וחששות של אנשים שהטלפונים הניידים שלהם מקשיבים להם באופן סמוי כל העת. בנושא זה שאלו המחוקקים את אפל שתי שאלות ספציפיות. האחת מהן הייתה מאוד עניינית: "האם מכשירי iPhone של אפל אוספים הקלטות אודיו של משתמשים ללא הסכמה?" התשובה של החברה הסתכמה פשוט ב"לא" ענייני.

אפל הסביר למחוקקים כי תהליך הזיהוי שמשתמש אמר בו "היי סירי" קורה רק במכשיר עצמו, כך שכל הדברים האחרים שהמשתמש אומר לא נשמרים במקום אחר.

עיבוד פקודות קוליות ספציפיות שנאמרות לסירי נעשה בדרך כלל על שרתי אפל, אבל רק אחרי שהפעלת העוזרת נאמרה באופן "ברור וחד משמעי" וזוהתה על ידי ה-iPhone.

בנוסף, ההקלטות נשמרות אך לא תחת ה-Apple ID של המשתמש אלא תחת מזהה מכשיר אקראי. אפל הוסיפה והבהירה כי כל מה שנדרש בכדי למחוק את ההקלטות הללו הוא לסגור את ה-Siri Dictation ואז להפעיל אותו שוב.

החברה אמרה גם כי יישומי צד שלישי, כמו מקליט הקול, יכולים לבצע הקלטות, אבל רק כאשר ברור למשתמש שהם עושים זאת.

הקשרים בין ה-iPhone לאפליקציות צד שלישי

למחוקקים היו גם מספר שאלות בנוגע לאופן שבו אפל מונעת מיישומי iOS ב-App Store מלהפר את פרטיות המשתמש. שוב, אפל ענתה על השאלות בפירוט, אבל בגדול היא אמרה שהחברה מציבה גבולות למה שיישומים יכולים לעשות, אך לרוב ההחלטה מה נוח או רצוי שהיישום יעשה בנייד נתונה בידי המשתמש ובהגדרות היישום המותקן על המכשיר שלו.

"חנות אפל היא שוק לאפליקציות של צד שלישי וכאשר לקוח בוחר להוריד אפליקציה למכשיר אפל, הלקוח ומפתח האפליקציה נכנסים ליחסים חוזיים ישירים אחד מול השני", הוסבר במסמך והובהר ש"אפל היא לא צד ביחסים אלה".

אפל הדגישה במסמך כי בטרם האישור להיכלל בחנות שלה כל יישום צריך לעמוד בהנחיותיה המחמירות. לטענתה, במובנים רבים מדובר בבדיקות שנועדו להבטיח כי התוכנה תואמת למדיניות הפרטיות שלה. לדוגמה, אפליקציה אינה יכולה לבקש הרשאה להשתמש במיקרופון ללא סיבה מוצהרת לכך ומבלי שתיידע את החברה עוד לפני הצעתה בחנות מה יקרה לכל ההקלטות שיתבצעו דרכה.

החברה שתמיד הדגישה נאמנות לפרטיות

כדאי להבין כי בעבור אפל היו שאלות הוועדה למעשה עניין פורמלי בלבד מכיוון שהחברה נוקטת עמדה מובהקת בענייני פרטיות משתמשיה מאז ומתמיד – אם זה במקרה המפורסם כאשר "הסתכסכה" עם ה-FBI וסירבה לפרוץ בעבורו את מכשיר ה-iPhone של הטרוריסט מסן ברנרדינו, המשך בסירובה להתקין דלת אחורית במכשירים שלה וכלה בהצהרותיו של מנכ"לה, טים קוק, אחרי פרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) ופייסבוק (Facebook).

במהלך ראיון שסיפק אחרי התפוצצות הפרשיה אמר קוק לכתבת Recode, קארה סוויסר, ולכריס הייז מ-MSNBC, כי אפל הייתה עושה "טונות של כסף" על ידי מוניטציה של נתוני משתמשים, אבל שבמקרה של החברה שלו "בחרנו שלא לעשות זאת".

קוק ציין בדבריו כי שלא כמו פייסבוק או גוגל (Google), אפל לא מעוניינת להפוך את עיקר הכנסתה לכזו שמגיעה ממכירת דטה של משתמשים.

ואכן, עושה רושם שבתחום הפרטיות אפל נבדלת מאוד מחברות ההיי-טק האחרות.

"אנו מאמינים שפרטיות היא חלק מזכויות האדם הבסיסיות ומתכננים בכוונה את המוצרים והשירותים שלנו בכדי למזער את איסוף נתוני הלקוחות שלנו. כאשר אנו אוספים נתונים, אנחנו שקופים לגבי זה, ועובדים בכדי שלא לקשור אותם למשתמש", הצהיר פאודרלי את האני מאמין של אפל במסמך שהחברה שלחה לוועדה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים