משרד המשפטים האמריקני וה-FBI חוקרים את קיימברידג' אנליטיקה

החקירה הנוכחית מתעתדת לברר האם חברת המחקר שניצלה נתוני 87 מיליון משתמשי פייסבוק הפרה את חוקי הבחירות האמריקניים ● התובעים הפדרליים חקרו עדים ובוחנים במיוחד רשומות בנק בנוגע לעסקאות הפיננסיות שבהן הייתה מעורבת קיימברידג' אנליטיקה

קיימברידג' אנליטיקה

חברת המחקר קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) נסגרה בתחילת חודש מאי עקב התפוצצות שערוריית איסוף הנתונים של 87 משתמשי פייסבוק (Facebook). אחרי שהאופן שבו התנהלה נחשף בתקשורת, לקוחותיה נטשו אותה, ערכה ירד בחדות ולא מעט גורמים זועמים תבעו אותה לדין. אבל בכך לא תמו תלאותיה.

לפי דיווח בניו יורק טיימס (The New York Times), כעת פתחו גם ה-FBI ומשרד המשפטים האמריקני בחקירת התנהלותה של קיימברידג' אנליטיקה, חברת הייעוץ הפוליטי שעבדה מול מטה דונלד טראמפ בקמפיין שלו לנשיאות.

בין השאר בודקים משרד המשפטים וה-FBI האם קיימברידג' אנליטיקה הפרה את חוקי הבחירות האמריקניים, על ידי רכישת הנתונים והשימוש בהם כדי לשווק את שירותיה, אשר התבססו על הרעיון שמידע כזה יכול לסייע לקמפיינים הפוליטיים ליצור פרופילים של מצביעים אמריקנים, ולמקד אליהם פרסומים ספציפיים בהתאם לזיהוי אופיים ואפיון התנהגויותיהם והלך מחשבתם.

עם זאת, לפי הדיווחים, החקירה הפדרלית שמתרחשת כעת בארה"ב מתמקדת כנראה בעיקר בעסקאות הפיננסיות של החברה – החוקרים הגיעו לבנקים של החברה, למשל, ובוחנים גם את ההיבט הפיננסי של הרכישה והשימוש בנתונים האישיים שנלקחו מפייסבוק וממקורות אחרים, כך טוען ה-טיימס בהתבסס על דבריו של בכיר אמריקני, שתודרך על אודות החקירה, וכן על פי גורמים אחרים שמכירים אותה.

פייסבוק הייתה המטרה העיקרית לגלי ההדף של חשיפת הפרשיה, בעיקר משום החשש הגדול שהפרסום הציף אודות הדרך שבה עושה ענקית הרשתות החברתיות שימוש בנתוני משתמשיה, כנראה מבלי ליידע אותם על כך כלל.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל החברה נאלץ אפילו להופיע בגבעת הקפיטול למתן עדות בפני המחוקקים, ושאלות נוקבות הוטחו בו בשני בתי הקונגרס במהלך היומיים המפרכים במיוחד של עדותו. כעת, לפי ה-טיימס הגיעו החוקרים הפדרליים גם לענקית המדיה החברתית, במטרה לאתר דרכה עוד דפוסי התנהגות של קיימברידג' אנליטיקה, ובניסיון לגלות הקשרים ועדויות להפרת חוקי הבחירות בארה"ב.

אלא שמסתבר כי השם קיימברידג' אנליטיקה עלה עוד לפני שערוריית פייסבוק – כאמור, חברת הייעוץ הפוליטית פעלה למען קמפיין טראמפ ב-2016 וכן סייעה למועמדים רפובליקנים אחרים. שירותיה הגיעו לארה"ב עקב יועצו של טראמפ, סטיב באנון, ששמע על פעילותה של החברה האם SCL. החברה טענה כי היא חולשת על סוג של מיקוד מודעות פוליטי המבוסס על אישיותם של אנשים. באנון שכנע את התורמים השמרנים העשירים רוברט ורבקה מרסר, והמרסרים הסכימו לממן שלוחה של החברה בארה"ב, מה שהפך למעשה לקיימברידג' אנליטיקה.

התובע המיוחד מולר תוהה גם הוא

שאלות לגבי עבודתה של החברה בעבור קמפיין טראמפ משכו גם את תשומת לבו של רוברט מולר, שכיהן כראש ה-FBI בשנים 2001-2013, ושמכהן ממאי 2017 כתובע מיוחד לחקירת התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 ונושאים נלווים. עם זאת, החקירה של משרד המשפטים וה-FBI לא נראית כקשורה בהכרח לחקירה בראשותו של היועץ המיוחד מולר.

יצוין כי השלטונות הבריטיים חוקרים גם הם את קיימברידג' אנליטיקה, ואת חברת האם הבריטית שלה, קבוצת SCL. החקירה, בראשות הסוכנות לפשיעה הלאומית של בריטניה, בוחנת ספציפית את עברו של מנכ"לה לשעבר של חברת המחקר, אלכסנדר ניקס, בניסיון לבדוק את מעורבותו בשוחד, סחיטה, וצורות אחרות של הפרעות לבחירות, שעדויות על אודותיהם נחשפו על ידי כתבים סמויים של ערוץ 4 (Channel 4) הבריטי.

בתחקיר נמצא שמנהלים בחברה ניסו למכור ללקוחות הפוליטיקאים שלהם שיטות קמפיין, חלקן "מלוכלכות" – על מנת להביא להפסדם של פוליטיקאים בדרכים לא כשרות, כגון באמצעות תיעוד של קבלת שוחד וסקס. זאת על מנת שהלקוחות ישתכנעו לשכור את שירותיה. בתחקיר נשמעו אנשי החברה מתגאים ביכולתה להקליט פוליטיקאים יריבים בעת שמציעים להם שוחד; לשלוח נערות פיתוי לפוליטיקאים יריבים; ובהפצת פייק ניוז באופן נרחב ברשת.

למרבה הצער, לסיפור המטריד של קיימברידג' אנליטיקה יש גם נקודה ישראלית – בתחקיר של ערוץ 4 נראה ניקס מתאר גם כיצד ניתן להשתמש ביכולות איסוף מודיעין ישראליות על מנת להשיג מידע על בוחרים ולאחר מכן להכפיש פוליטיקאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים