ג'ימי וויילס, ויקיפדיה: "אני אופטימי לגבי עתיד האינטרנט"

"אחת הסיבות לאופטימיות מגיעה כשאני רואה ילדים בשכונות פחונים במדינות מתפתחות צורכים מידע שבשום אמצעי אחר לא היה יכול להיות נגיש להם: צופים בסרטונים ביו-טיוב, משתתפים בפייסבוק וקוראים ויקיפדיה", אמר וויילס, מייסד ויקיפדיה, בכינוס שערך איגוד האינטרנט הישראלי ● "אני רוצה שכל ילד בעולם - למשל בסין, בהודו ובאפריקה - יוכל לקדם את עצמו ולהרחיב את גבולות הידע שלו, בעזרת גלישה בוויקיפדיה", ציין

"קיימות הרבה סיבות ליצירה של סביבות אינטרנטיות – עסקיות וחינוכיות. יש גם הרבה ביקורת מוצדקת על הרשת. אולם, למרות זאת, אחת הסיבות שמביאות אותי להיות אופטימי לגבי עתיד האינטרנט מגיעה כשאני רואה ילדים בשכונות פחונים במדינות מתפתחות צורכים מידע שבשום אמצעי אחר לא היה יכול להיות נגיש להם: צופים בסרטונים ביו-טיוב (YouTube), משתתפים בפייסבוק (Facebook) וקוראים בוויקיפדיה (Wikipedia)", כך אמר ג'ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה.

וויילס דיבר בפאנל שנערך אמש (א') במועצה לישראל יפה בתל אביב, שמטרתו היוועצות פומבית לגבי מהלכים, פרויקטים וכיווני פעולה אסטרטגיים שיקדמו את האינטרנט בישראל. מנהח הפאנל, שנערך ביוזמת איגוד האינטרנט הישראלי, היה ד"ר ישע סיון, חבר הנהלת האיגוד וראש התוכנית למערכות מידע במכללה האקדמית תל-אביב יפו.

לדבריו, "מטרת ויקיפדיה היא להגדיל את נגישות הידע החופשי בעולם, בעיקר בארצות מתפתחות. אני רוצה שכל ילד בעולם – למשל בסין, בהודו ובאפריקה – יוכל לקדם את עצמו ולהרחיב את גבולות הידע שלו, בעזרת גלישה באתר. מטרתנו העיקרית היא לאפשר לכל אדם בעולם גישה חופשית למקורות ידע ומידע". הוא ציין, כי "חלק מהאג'נדה שלנו הוא שידע הוא לא רק תוכן, אלה גם תמונה, בבחינת 'תמונה שווה אלף מילים'".

בתארו את תהליך ההתפתחות וההתפשטות של האנציקלופדיה החופשית ציין וויילס, כי "בניגוד לאתרים אחרים, אין אף מועד שניתן לציין אותו ככזה שהייתה בו נקודת מפנה שהביאה להכרעה ויצרה מסה קריטית של גולשים. לעיתים אין צורך בנקודה שכזו, אלא יש להמשיך ולפעול באותה הדרך, לצבור גולשים ולהמשיך ליצור ערכים נוספים".

על מנת שתיווצר במדינה מסוימת אווירה של חדשנות, אמר, "צריכים לקרות בה הרבה דברים, ביניהם מיסוי נמוך, שיביא להגירה של כישרונות אליה מחוץ לארץ. אולם, הכי חשוב שתהיה תרבות שמעודדת חדשנות והעזה. אם סטארט-אפ ייכשל בדרום קוריאה, זה לא יתקבל באותה הבנה שזה יתקבל בעמק הסיליקון או בישראל. לכן, יש לעודד תרבות של נטילת סיכונים – דבר שלא קורה בכל מדינה".

ד"ר ישע סיון, מנחה הפאנל. צילום יח"צ: יוני מלכאוויילס התייחס בדבריו לשוק הישראלי ואמר, כי "הוא מתאפיין בתרבות של יזמות, חלוציות וחדשנות, ולכן – יש בה כל כך הרבה סטראט-אפים. זה אולי מקום מסוכן לחיות בו, אבל זה גם מקום נפלא לניהול סיכונים בהיי-טק".

"לקדם את איכות החיים בישראל – באמצעות האינטרנט"

ד"ר סיון אמר שאיגוד האינטרנט הישראלי שם לו למטרה לקדם את איכות החיים בארץ באמצעות האינטרנט. לכן, הוא פנה לציבור על מנת לקבל רעיונות לפרויקטים בתחום שתהיה להם השפעה נרחבת לכל הארץ וישמשו כנקודת מפנה מכרעת לטובת קידום הגלישה ברשת, ניצול יעיל יותר שלה ושיפור חוויית הגלישה.

הוא ציין דוגמאות לכמה רעיונות שכאלה, שאם ימומשו ויבשילו לכלל מיזמים יניבו תועלות לרשת ולגולשים בה, בהם הרעיון שעובדים שיכולים לעשות זאת יעבדו יום אחד בשבוע מהבית שלהם. רעיון אחר שד"ר סיון דיבר עליו הוא קישור 100 בתי ספר לאינטרנט במהירות גלישה של 100 מגה-ביט לשנייה. כמו כן, הוא ציין בהקשר זה את היכולת להעביר מידע רפואי של מטופל מקופת חולים אחת לשנייה, אם לצורך מעבר מארגון בריאות אחד למשנהו ואם לטובת העברת הידע לחו"ל; שימוש בתקן הבינלאומי GTFS, שאותו מובילה גוגל (Google), המטפל במידע על תנועה של תחבורה ציבורית; פרויקטים למניעת תופעת הפיראטיות ברשת; מיזמי מיחשוב ענן; פרויקט למדידת הרשת שיאפשר מדידה שקופה של מהירות הגלישה ויקדם את המודעות לבעייתיות שבנייטרליות של האינטרנט.

"עלינו להחליט מהם הפרויקטים המעניינים והחשובים ביותר, בעלי ההשפעה המכריעה, שתספק את מירב הערך המוסף במימוש שלהם", סיכם ד"ר סיון. "אנחנו מחפשים רעיונות, ובנוסף – רוצים לבצע שינוי מחשבתי באופן שבו אנחנו בוחנים את הרעיונות ושואלים עליהם שאלות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים