פייסבוק מתכננת להילחם בחדשות מזויפות באמצעות סקרים

בפוסט שפרסם כתב מארק צוקרברג, המנכ"ל, כי הרשת החברתית שלו תילחם ב"שערוריות, מידע שגוי ובקיטוב" באמצעות כלי סקרים שעליהם יענו המשתמשים ושיעזור לה לעמוד על מהימנות החדשות ● התכנית זכתה עד כה לתגובות ספקניות

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

בפוסט שהעלה מייסד פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, בעמודו האישי ביום ו', הודיעה המנכ"ל כי הוא רוצה לוודא שחדשות שנצרכות דרך הפלטפורמה שלו יהיו מ"מקורות איכותיים ואמינים".

"יש היום יותר מדי סנסציות, מידע מוטעה וקיטוב בעולם", כתב צוקרברג. "המדיה החברתית מאפשרת לאנשים להפיץ מידע מהר יותר מאי-פעם, ואם לא נתמודד עם הבעיות האלה, אנחנו בסופו של דבר נעצים אותן".

לדבריו, בקרוב תתחיל ענקית הרשתות החברתיות שלו "לשאול אנשים אם הם מכירים את מקור החדשות, ואם כן – אם הם סומכים על מקור זה". מבלי להתייחס בכלל לרעיון שההתנהלות החדשה עלולה להוות פתח לניצול ציני ולמניפולציות שונות, טען צוקרברג שהתכנית הזו תאזן של החדשות המוצגת באתר.

בפועל תכניתו של צוקרברג להילחם במידע המוטעה ובחדשות המזויפות (Fake News) שנפוצות בפלטפורמה כרוכה בתגובותיהם של משתמשי פייסבוק. החברה לא עומדת לשחרר את תוצאות הסקרים, ומקווה כי התוצאות יזיזו את "מאזן החדשות", שעל טיבן יעידו המשתמשים, למקורות שהם אמינים בהרבה.

חבל על הזמן או מזמן הגיע הזמן?

אלא שמומחי מדיה חברתית הביעו ספקות לגבי האפקטיביות של התכנית במלחמה בחדשות מזויפות, ותהו האם זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנושא.

כך למשל צייץ מאט נאווארה, ראש תחום המדיה החברתית בחברת The Next Web וכתב כי "פייסבוק מכריזה שהיא תתחיל לבקש מהמשתמשים להחליט אילו בעלי אתרי תוכן מהימנים על מנת לסנן את תוכן החדשות. אותם משתמשי פייסבוק שנכשלים כל הזמן לאתר חדשות מזויפות ומשתפים זאת באופן נרחב".

ובכל זאת לא רק סקפטיות נשמעה בנוגע לרעיון ולכיוון החדשים של פייסבוק – רנה דירסטה, מובילת מדיניות ב-Data for Democracy, אמרה כי ההחלטה של פייסבוק היא על תקן חדשות טובות ושכבר מזמן הגיע הזמן שתקרה. "גוגל כבר מדרגת איכות במשך זמן רב, זה קצת מביך כמה זמן זה לקח לרשתות החברתיות להגיע לשם", כתבה דירסטה בחשבון הטוויטר (Twitter) שלה.

ואכן נדמה כי המאבק של פייסבוק בתפוצת החדשות המזויפות שמתקיימת בשירות שלה – ושלפי טענות אולי אף הכריעו את הבחירות בארה"ב לאחר ש"טופלו" באופן יזום ומכוון על ידי מקורות רוסיים – עולה שלב.

אחרי שבדצמבר בישרה הרשת החברתית כי תוריד בדירוג פוסטים שמבקשים לייקים ושיתופים במטרה לשלוט טוב יותר באיכות התכנים המתפרסמים בה, באחרונה הודיע צוקרברג גם על שינוי במבנה פיד החדשות של הרשת שלו, כך שיבליט יותר את התכנים האישיים ופחות את אלו שמקורותיהם עלולים להיות לא אמינים. שינוי שעורר סערה גדולה בביצת הרשתות החברתיות ושטרם ברור לאן ייקח את פייסבוק בפרט והאם יסייע באמת במאבק החשוב שלה להיות יותר אמינה בנוגע לתכנים שהיא מסייעת להפיץ ברחבי העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים