עובדי יצרנית iPhone אולצו לשאוף אדים רעילים בלא הגנה

תנאי העבודה המחפירים הללו מתרחשים בקומפלקס המפעלים של Catcher Technology ● על פי הממצאים, הפועלים עומדים במשך 10 שעות על רגליהם בתנאי חום גבוהים, תוך שהם מטפלים בכימיקלים מזיקים ומסוכנים - ועושים זאת לעתים בלא שהם חובשים כפפות או מסכות

אויר הרים צלול כיין. צילום: maurus/BigStock

פוקסקון (Foxconn), מאחוריך: עובדי אחת מיצרניות ה-iPhone של אפל (Apple) בסין נאלצו לעבוד בתנאי בלתי בטיחותיים ומסכני חיים, כך על פי ארגוני זכויות עובדים.

תנאי העבודה המחפירים הללו מתרחשים בקומפלקס המפעלים של Catcher Technology, בעיר התעשייתית סוקיאן, הנמצאת שש שעות נסיעה משנגחאי שבסין.

על פי הממצאים, הפועלים עומדים במשך 10 שעות על רגליהם, בסדנאות הפועלות בתנאי חום גבוהים, כשהם עוסקים בחיתוך ופיצוץ של רכיבים של מכשירי הטלפון, תוך שהם מטפלים בכימיקלים מזיקים ומסוכנים – ועושים זאת לעתים בלא שהם חובשים כפפות או מסכות.

התחקיר של ארגון זכויות האדם נמשך כשלושה חודשים ובוצע על ידי חוקר סמוי, שניהל 50 ראיונות עם עובדים. בתחקיר עלו "בעיות קשות" בתחומי בריאות, בטיחות תעסוקתית, זיהומים ועבודה בלוחות  זמנים בעייתיים. עוד עלה כי כאשר פועלים רוצים לעזוב את מקום העבודה, הם נתקלים בהלנות שכר סדרתיות – כחלק מהלחץ המופעל עליהם על מנת שלא יעזבו.

תנאים אלה – חלקם מתוארים בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר על ידי קבוצה המסייעת משפטית לעובדים בסין, China Labor Watch, ואחרים בראיונות שערכו עיתונאי בלומברג (Bloomberg) עם עובדי Catcher – מראים את הצדדים הגרועים בחצר האחורית של ייצור עבור עולם ההיי-טק בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מגייסי העבודה הסינים מצרפים למפעלי הייצור מיליוני פועלים עניים, חסרי השכלה, שלעתים קרובות מגיעים מאזורי הספר הכפרי לעיר הגדולה – עם הבטחות למשכורות גבוהות – שלעולם לא יינתנו להם.

שומרים את הסבל לעצמם

כך, העבודה במפעלים הללו פוגעת לא רק בדרכי הנשימה של הפועלים, אלא גם בראייה ובשמיעה שלהם: משקפי מגן ואטמי אוזניים אינם זמינים תמיד, מה שמהווה בעיה במפעלים בהם מכונות הייצור יוצרות רעשים בעוצמה גבוהה, וגם בעת ריסוס של חלקיקים מתכתיים זעירים, או של נוזלי קירור.

ארגון זכויות האדם מדד את הרעש במפעלים, שהיה בגובה של 80 דציבלים או יותר – נתון שווה ערך למפעל ממוצע או לאתר סילוק אשפה, כך על פי מומחה לבקרת רעש תעשייתי. אלא שמדובר באולם קטן בהרבה, בו הדלת הראשית נפתחת לרוחב של רק 30 ס"מ.

לאחר שעות העבודה המרובות, דווח, הפועלים חוזרים למעונות שלהם, שם יש פסולת לרוב, ואין מקלחות או מים חמים. בשל כך, רבים מהפועלים אינם מתקלחים במשך ימים רבים.

"הידיים שלי הופכות להיות חיוורות וחסרות דם לאחר כל יום עבודה", סיפרה אחת הפועלות, שמרוויחה מעט יותר מ-4,000 יואן בחודש, משמע קצת יותר משני דולרים לשעה. זו העבודה הראשונה שלה מחוץ לאזור מגוריה, והיא הלכה לעבוד במפעל בשל קשיים כלכליים בעסק של בעלה. "אני מספרת למשפחה שלי רק דברים טובים על המקום, ושומרת את הסבל הזה לעצמי".

דוברת של אפל מסרה בתגובה כי לחברה יש פקחים מטעמה במפעלים של Catcher, ולמרות זאת, צוות נוסף נשלח לביקורת בעקבות הדיווח. "לאחר עריכת ראיונות עם 150 פועלים, הצוות של אפל לא מצא עדות כלשהי להפרות של הנהלים שלה", נמסר. "אנו בודקים כל טענה המופנית כלפינו. אנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו כדי להגן על העובדים בשרשרת האספקה שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים