אובר תפסיק לעקוב אחרי מיקום המשתמשים שלה בתום הסעתם

במסגרת שלל התמורות והשינויים שעוברת ענקית שיתופי הנסיעות - ביניהם מינויו שלו דרה קוסרשאהי כמנכ"ל חדש - היא גם תפסיק ככל הנראה את השימוש שעשתה בכלי שעקב אחרי נוסעים גם לאחר שירדו מהרכב שהסיע אותם

ועדת חוץ וביטחון לא מאשרת את המשך איכוני השב"כ. אילוסטרציה: Rawpixel.com/BigStock

אובר (Uber) תשים קץ לתכונה השנויה במחלוקת המאפשרת לעובדיה לעקוב אחרי נוסעים גם לאחר שנסיעתם הושלמה, כך על פי סוכנות רויטרס (Reuters).

ענקית שיתוף הנסיעות מתכננת לבצע עדכון באפליקציה בכדי שלקוחותיה יוכלו לשלוט בנתוני המיקום שהם משתפים איתה.

היכולת של אובר לעקוב אחרי נוסעיה דווחה לראשונה בשנה שעברה על ידי TechCrunch, שציינה כי החברה הצליחה לפענח את מיקומי המשתמשים עד חמש דקות לאחר שהסתיימה נסיעתם משום שהאפליקציה עדיין פועלת ברקע על הטלפונים החכמים שלהם.

"אנחנו עושים זאת כדי לשפר נקודות איסוף והורדה, שירות לקוחות, וכדי לשפר את הבטיחות", נכתב בדף העזרה הרשמי של אובר.

ראיית אלוהים, גן עדן וגיהנום – שלל אמצעי ריגול ומעקב לא כשרים

הפונקציה הזו של מעקב אחר נוסעים הייתה רק אחת מהתוכניות והמאפיינים של אובר שקוממו עליה את דעת הקהל ואת הרשויות.

אובר הואשמה בשנים האחרונות גם ביצירת ותפעול שלוש תכניות ריגול פולשניות, דבר שהוכיח עד כמה רחוק תלך החברה על מנת לשרוד ולשגשג בשוק ההסעות.

ב-2014 החלו הרשויות בארצות הברית לחקור את אובר בגין כלי שהחברה משתמשת בו ששמו God View (ראיית אלוהים) או Heaven (גן עדן), ושנועד לאפשר לעובדים, בדרך כלל בדרגה גבוהה, לעקוב אחר הנוסעים ללא רשותם. בסופו של דבר הסכימה החברה לשלם קנס של 20 אלף דולר ולשנות את נוהלי הפרטיות והאבטחה שלה, לאחר שמשרד התובע הכללי של ניו יורק פתח כנגדה בחקירה רשמית.

אלא שאז, בדצמבר האחרון, הצהיר ברוס שנייר, טכנאי אבטחה לשעבר בחברה, שהוא תובע את אובר בשל סיום לא חוקי של העסקתו. בתביעה המשפטית, שהוגשה כמעט שנתיים לאחר הטענות הראשוניות, הוא האשים את החברה שלמרות הבטחותיה המשיכה להשתמש ב-God View, אשר אותה כינה בשיחה שערך עם ה-CNN תוכנה "קריפית".

"חוסר האבטחה של אובר בנוגע לנתוני הלקוחות שלה גרם לעובדי אובר להיות מסוגלים לעקוב אחרי פוליטיקאים, סלבריטאים ואפילו מכרים אישיים של העובדים, כולל חברים או חברות ובני זוג לשעבר", כתב וורד שפנגנברג, שעבד כחוקר משפטי בשירות ההסעות, בהצהרה של בית המשפט.

והיה גם כלי שכונה Greyball – תוכנה סודית שבה עשתה הענקית שימוש בכדי להזהיר את נהגיה ממלכודות משטרתיות ומיתר אמצעי פיקוח שמפעילות הרשויות.

כמו כן התגלה כי החברה השתמשה בתוכנה סמויה המכונה Hell (גיהנום), שנועדה בכדי לרגל אחרי נהגים של Lyft, המתחרה הקטנה יותר של אובר בשוק שיתופי הנסיעות.

התוכנה ככל הנראה ייצרה חשבונות נוסעים מזויפים ב-Lyft ובעזרת האפליקציה, התאפשר לאובר לעקוב אחר הנהגים של Lyft, לדעת כמה מהם פנויים, כמה אספו נוסעים והיכן הם. כך הצליחה אובר להשיג יתרון תחרותי מול Lyft.

בנוסף, האפליקציה הראתה לאובר מי מעובדיה עבד גם עבור Lyft – מידע שניתן היה לנצל בכדי לפתות את הנהגים שלא לעבוד עבור המתחרה.

הלחץ והמנכ"ל חדש הולידו ויתור על המעקב

שיטות ותכסיסי הריגול של אובר היו כנראה כל כך אובססיביים עד שלפחות שתי סוכנויות פדרליות, משרד המשפטים האמריקני ו-ועדת הסחר הפדרלית, ה-ה-FTC (ר"ת Federal Trade Commission), פתחו בחקירות רשמיות כנגדה.

החקירה של ה-FTC בדבר דליפת מידע אישי של 100 אלף משתמשים ונהגים באובר, וחשיפת רשלנות בהתנהלות החברה, הניבו נזיפות ודרישות רגולציה חדשות שכוללות פיקוח עליה במהלך 20 השנה הקרובות בנושא אבטחת נתונים, שאותן התחייבה ענקית הנסיעות לקבל.

כעת, כנראה גם בשל דחיפה חזקה ובגין כמה מכשולים ומבוכה – וייתכן שגם בגלל חילופי המנהיגות הצפויים בה בקרוב כשלתפקיד המנכ"ל ייכנס דרה קוסרשאהי שיחליף את טראוויס קלאניק, שנודע בתרבות הארגונית הכושלת שהנהיג בחברה – אובר החליטה לסיים לפחות אחת מתכניות ריגול שלה.

לצערם של משתמשי ניידים מבוססי אנדרואיד, השינוי הספציפי הזה עתיד להשפיע רק על משתמשי iPhone, כך לטענת רויטרס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים