קטן קטן אבל מסוכן: בריטניה תהדק את תקנות הרחפנים בתחומה

רחפנים ממלאים את השמיים בכל מקום מתקדם בעולם ● בריטניה אפשרה עד כה כר פעילות רחפנים חופשי למדי שלא כלל אפילו צורך ברישום הרחפן לפני העלאתו לשמיים אבל בשל כמה מקרים מסוכנים כל זה עומד להשתנות בקרוב

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

במהלך סוף השבוע הודיעו גורמים רשמיים בריטיים על כוונתם להחיל רגולציה הדוקה יותר להסדיר ביותר הקפדה את השימוש ברחפנים וזאת בניסיון למנוע תאונות עם מטוסי הטיסות המסחריות.

הכללים החדשים יחייבו כל רחפן השוקל 226.79 גרמים ויותר להירשם באופן רשמי והמטיסים של רחפנים יצטרכו לעבור בחינת מודעות לנוהלי בטיחות.

השינוי בגישת הממשלה בבריטניה נובע בשל החששות כי התנגשות באוויר, בין רחפן למטוס, עלולה לגרום אסון כבד, וזאת לאחר שטייסים דיווחו שבשנה האחרונה לבדה התרחשו בבריטניה לא מעט אירועים של כמעט-תאונות בין כלי הטייס המסורתיים לאחיהם הקטנים והחדשניים.

מוקדם יותר החודש סגר נמל התעופה גטוויק (Gatwick Airport) שבלונדון לזמן קצר את אחד ממסלוליו עכב חששות בטיחות, כאשר רחפן זוהה באזור וכמה מטוסים הוסטו מנתיבם משום כך.

פגיעות עם השלכות קטסטרופליות

שר התעופה הבריטי, מרטין קלאנן, אמר כי רחפנים מספקים שירותים שימושיים רבים, אבל ציין שהתקנות החדשות בגינם נועדו למנוע את השימוש והניצול לרעה של הטכנולוגיה. פרטים מלאים אודות תכנית הרישום של הרחפנים טרם גובשו אבל השר ציין כי "הצעדים שלנו נותנים עדיפות להגנה על הציבור, תוך מקסום מלוא הפוטנציאל של הרחפן". הכללים החדשים יקלו על הממשלה לעקוב אחר רחפנים שהוטסו בצורה מסוכנת, לכאורה, או שהפרו את כללי המרחב האווירי המוגן.

איגוד הטייסים הבריטי (The British Airline Pilots Association) טוען כי בדיקות עצמאיות מראות שאפילו רחפן קטן עלול לגרום נזק חמור למסוק או לשמשת מטוס גדול. המזכיר הכללי של האיגוד, בריאן סטראוטון, אמר כי טייסים מזהירים כבר מזה זמן מה מפני "העלייה במספר המקרים של רחפנים המוטסים בצורה לא אחראית בקרבת מטוסים ושדות תעופה". סטראוטון אמר כי דו"ח חדש "מראה בבירור כי רחפנים זמינים אשר יכול להיות מוטסים על ידי כל אחד עלולים לנפץ או לחדור ישירות דרך השמשה הקדמית של המטוס או לנפץ רוטור של מסוק. ולפגיעות הללו יהיו השלכות קטסטרופליות".

המשטרה הבריטית דיווחה גם על עלייה חדה בתלונות של הציבור על שימוש ברחפנים לצרכים פולשניים, מכיוון שרחפנים מצוידים לרוב במצלמות ויש להם את היכולת לתעד דברים מזוויות חדשות וכאלו שללא ספק מהוות פלישה לפרטיות בפוטנציה.

אמזון בודקת משלוחי רחפנים בבריטניה

לפני שנה בדיוק הודיעה חברת אמזון (Amazon) כי יצרה שותפות עם ממשלת בריטניה בכדי לבדוק בשטחה את הטכנולוגיות של תכנית שירות המשלוחים Prime Air שלה שמשמעותו – משלוחי סחורות באמצעות רחפנים. השותפות של הענקית עם רשות התעופה האזרחית בבריטניה – ה-CAA (ר"ת Civil Aviation Authority) – מאפשרת לה כבר מזה חצי שנה לחקור פעולות בהתאם לתקנות הבריטיות הקודמות שעל פיהן ניתן לאמזון לבדוק משלוחים ש"מעבר לקו הראייה" באזורים כפריים ובפרברים, וזאת לאחר שמנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית – ה-FAA (ר"ת Federal Aviation Administration) סירב במשך שנים לאפשר זאת עם רגולציה קפדנית בהרבה מזו של עמיתיו באירופה.

לאחר ניסיונות ראשונים ומוצלחים בהעברת משלוחים ליעדיהם באמצעות רחפנים ציינה אמזון בדצמבר האחרון שהיא מתכננת להרחיב את השילוח באמצעות רחפנים לעשרות ואחר כך למאות לקוחות – כולם באזור קיימברידג' שבבריטניה.

לא ברור כיצד, אם בכלל, ישפיעו התקנות החדשות על אמזון והתכנית שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים