"ארגונים שלא ישנו חשיבה ויירתעו מלהתמודד עם שינויים – לא ישרדו"

"על ארגונים לשפר את החשיבה האסטרטגית שלה ולשפר את ניהול ההזדמנויות", כך אמר רם גב, סמנכ"ל הכספים של קבוצת ישראכרט

רם גב, סמנכ"ל הכספים של ישראכרט. צילום: פלי הנמר

"הסביבה הנוכחית של הארגונים היא דינמית ומשתנה בקצב מהיר. בסביבה כזו, עליהם לעדכן את צורת החשיבה האסטרטגית שלהם ולשפר את תהליך ניהול ההזדמנויות", כך אמר רם גב, סמנכ"ל הכספים של קבוצת ישראכרט.

לדבריו, "הפרקטיקה מראה שארגונים והנהלות מתקשים לעתים להתמודד עם סביבה דינמית, אבל ארגון שיירתע מהתמודדות עם השינויים ואי הוודאויות לא יצליח לאורך זמן".

גב דיבר במפגש עם מנמ"רים ומנכ"לים חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה ב-yes Planet בראשון לציון. את המפגש הנחו רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 ומנכ"ל BSD-IT, ופלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריו ציין גב את תהליך תעדוף המשאבים בארגון, לרבות משאבי ה-IT, ואמר כי "הוא חשוב, אבל הוא חייב לבוא לאחר שלב מקדים, שבו הארגון עושה ניתוח אסטרטגי, רואה את כל התמונה, האיומים וההזדמנויות, ומחליט לאן הוא מכוון ואיך הוא מתכנן להגיע לשם. תהליך תעדוף טכני, רק לשם התכנסות למקורות, ללא הבנה טובה של הסביבה והאסטרטגיה הנדרשת, יוביל, בטווחים הבינוני והארוך, דווקא לבזבוז משאבים והגברת הסיכון העסקי".

בהמשך התייחס גב לתהליכים שמשפיעים על התכנון מנקודת מבט של עולם התשלומים – תחום שישראכרט בולטת בו. "תעשיית התשלומים היא דוגמה מוחשית לסביבה דינמית ומשתנה, עם אלמנטים מהותיים של אי ודאות", אמר. "היא מושפעת מגורמים שונים, שלא על כולם יש שליטה – הן מבחינה טכנולוגית, הן בגלל הסביבה התחרותית, הן מבחינה רגולטורית והן מבחינת הצרכן, שמשתנה באופן תדיר".

"הסביבה התחרותית משתנה"

"המשק הישראלי חזק והכלכלה שלנו מפגינה בשנים האחרונות ביצועים טובים, זה בא לידי ביטוי בצמיחה גבוהה יחסית, שיעורי אבטלה נמוכים ומטבע חזק. אנחנו גם מזהים אינדיקציות שתומכות בהמשך הצמיחה, אבל במקביל רואים שהסביבה הכלכלית המקומית הפכה רגישה לשינוי מגמה ולתנודתיות. הדבר משפיע גם על הארגונים", המשיך גב.

"בנוסף", אמר, "הסביבה התחרותית משתנה. המתחרים הקלאסיים הענפיים אינם עוד המתחרים היחידים. בשווקים רבים אנחנו רואים זליגה של מתחרים מעולמות תוכן אחרים, תחרות שמגיעה מהתפתחות ורטיקלית של שחקנים ושחקני נישה, דוגמת סטארט-אפים, שיכולים להתמקד באספקט אחד של העסקים ולחולל בו שינוי תחרותי מהותי".

"גם הרגולציה לא עושה חיים קלים לכל מי שעוסק בתכנון וניהול השינוי", אמר. "רבות דובר על העומס הרגולטורי והעדר מידתיות במקרים מסוימים, אך הקושי עבור חברות טמון גם בכך שהרגולציה לא תמיד צפויה מראש".

"הצרכן משתנה"

לדעת גב, עם כל החשיבות למשקלם של המרכיבים שהוא מנה, הגורם המשמעותי והמעניין ביותר הוא הצרכן. "הוא נבון יותר, בעל ידע רב יותר ומוכן להתנסות בדברים חדשים כדי לחפש אחר ערך", ציין.

גב דיבר על חוויית הלקוח ואמר כי "כאשר מנסים לעצב אותה צריך לקחת בחשבון גם את ההקשר שלה לארגון וגם חוויות מקבילות שחווה הלקוח. למשל, כשלקוח מצפה שאפליקציה של חברה מענף מסוים תעבוד מהר, הוא לאו דווקא משווה את מהירותה לאלה של המתחרות באותו ענף אלא לשירות שקיבל מחברה אחרת".

"כתוצאה מכך", המליץ, "חברות לא צריכות להתרכז רק בהשוואה צרה למתחרות אלא להבין לעומק את הלקוחות ולנתח את הדברים בראייה רחבה יותר".

הוא אמר כי "קצב השינויים מהיר גם בטכנולוגיה, אבל לא רק היא מעניינת אלא גם האפקט החוזר שלה. במילים אחרות, איך הטכנולוגיה משנה את הצרכנים. חשוב לשים לב שלא כל הצרכנים זהים בקצב האימוץ שלהם את השינויים הטכנולוגיים".

עוד הוא התייחס לעתיד ענף התשלומים ואמר כי "נראה התפתחויות בפלטפורמות החדשות, כשסביר להניח שהמובייל יהיה הדומיננטי בהן". אולם, להערכתו, קצב האימוץ יהיה איטי יותר מהקצב של ההתפתחות הטכנולוגית, והמספרים המשמעותיים יגיעו רק בעוד כמה שנים.

גב ריכז את המלצותיו למנמ"רים ולמנכ"לים: "סביבה דינמית היא מאתגרת, מעניינת מאוד ומייצרת את ההזדמנויות המעניינות. במסגרת ההתמודדות עם השינויים המרובים, חברות צריכות לפעול לפי אסטרטגיה היברידית: להתמקד בשניים-שלושה צירים מרכזיים לעתיד החברה, שהיא צופה שהם הכי מתאימים לצמיחתה, בהמשך לתהליך אסטרטגי עמוק. כמו כן, החברה צריכה נוכחות במינון מסוים ב-'פריפריה' של אותם צירים עיקריים, על מנת לאתר הזדמנויות, להתנסות ולקבע אחיזה מסוימת, למקרה שהמאמץ העיקרי לא יתממש".

"בנוסף", אמר, "ההנהלות צריכות לשפר את היכולת שלהן לנהל הזדמנויות – ובמהירות. בחייה של כל חברה צצות הזדמנויות חדשות שמביאות להתלבטות האם לממש אותן וכיצד. חברות שיצליחו לפתח יכולת גבוהה של איתור וזיהוי ההזדמנויות, ביחד עם יכולת לממש אותן בצורה אפקטיבית ומהירה, יהיו בעלות יתרון תחרותי, שישפיע על הטווח הארוך. בהתאם לכך יש לנהל את המשאב האנושי בארגון, לגייס עובדים ומנהלים עם הכישורים הנדרשים ולערוך להם הכשרות מתאימות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים