הרשויות בארצות הברית: גוגל "מפלה באופן שיטתי" נשים בשכר

"יש פערי שכר שיטתיים נגד נשים לכל אורך כוח העבודה של החברה", טענה בכירה ברשות בבית המשפט ● בתוך כך, מחקר מצא שפערי השכר שיטתיים גם בהיי-טק האמריקני כולו, במיוחד כשמדובר בנשים לטיניות ושחורות

איפה השיאניות בטבלת המשתכרים הבכירים בהיי-טק הישראלי? אילוסטרציה: BigStock

גוגל (Google) "מפלה באופן שיטתי" נשים בשכר לעומת הגברים – כך טוענת רשות העבודה הפדרלית של ארצות הברית (DOL). הטענה נטענה במסגרת תביעה שהיא מנהלת נגד החברה.

הגרדיאן (Guardian) דיווח כי ג'נט וויפר, המנהלת האזורית של הרשות, אמרה באחרונה בעדותה בעניין בבית המשפט בסן פרנסיסקו כי זו גילתה "פערי שכר שיטתיים נגד נשים לכל אורך כוח העבודה של החברה". וויפר התייחסה לנתונים שהרשות הצליחה לאסוף ב-2015. זאת, על אף שבשנים האחרונות דווח שגוגל מסרבת להעביר לרשות נתוני שכר שהיא נותנת – בניגוד למחויבותה לעשות כן, בגלל היותה ספק של הממשל. הרשות טוענת כי גוגל, שזכתה במכרזים רבים של הממשל הפדרלי, מפרה את החוק הפדרלי שאוסר על אפליית נשים בשכר.

בגוגל דוחים את הטענות וטוענים כי אין אצלם אפליה בשכר בין נשים לגברים. החברה מסרה לגרדיאן כי "אנחנו חולקים על הטענה באופן מוחלט. בכל שנה, אנחנו מבצעים מחקר על השכר למגדרים השונים ומצאנו שאין אצלנו פערים בשכר המבוססים על מגדר". היא ציינה ש-"מלבד ההצהרה הלא מבוססת ששמענו בפעם הראשונה בבית המשפט, הרשות לא סיפקה כל מידע או סיפרה על המתודולוגיה (שהביאה אותה למסקנות האלה – ג"פ)".

גוגל הכחישה גם את הטענה שהיא לא סיפקה לרשות מידע מספק וציינה כי היא המציאה לה "מאות אלפי רשומות" שנוגעות לשכר שהיא נותנת. בשבוע שעבר היא אף צייצה בטוויטר (Twitter) כי היא פועלת לסגירת פערי השכר בין המגדרים בסניפיה ברחבי העולם, ובין עובדים מגזעים שונים בארצות הברית.

פערי השכר – לכל רוחב התעשייה בארצות הברית

בתוך כך, מחקר חדש מראה כי האפליה בשכר נגד עובדות אמריקניות בתחום ההיי-טק בכלל גדלה לאורך השנים, ועוד יותר כשזה נוגע לנשים שחורות. עוד מצא המחקר, שבוצע על ידי חברת ההשמה Hired, שלעתים, עובדות אמריקניות לא מעריכות מספיק את עצמן כדי לתבוע שכר ראוי.

המחקר, שבחן יותר מ-120 אלף הצעות עבודה שמציעה החברה, מצא כי המועמדת הממוצעת עדיין מרוויחה פחות מאשר עמיתיה הגברים בעבור אותה עבודה, ולפעמים הרבה פחות מכך. כך, ב-63% מהמקרים, נשים מקבלות משכורות נמוכות יותר מאשר גברים באותה העבודה באותה החברה. לנשים לבנות העור הוצע שכר שקטן יותר בממוצע ב-4% משכר הגברים, ואילו לנשים בכלל הוצעו משכורות שהגיעו עד ל-50% פחות מהם, בדוגמאות הקיצוניות ביותר. בנוסף, בעבור אחת מתוך כל 10 הצעות משרה שנפתחו ושנותחו על ידי Hired, החברות הציעו לגברים לבנים משכורות שהיו גבוהות ב-20% לפחות מאלה שהוצעו לנשים.

עוד נתונים מעניינים אך מפתיעים מראים שנשים לבנות בעלות ארבע שנים או פחות של ניסיון מבקשות יותר כסף מאשר עמיתיהן הגברים. הפער לכיוון השני מתחיל להופיע במועמדים עם שש שנות ניסיון או יותר, כשנשים לבנות בהיי-טק מבקשות פחות שכר מעמיתיהן הגברים לבני העור – ומקבלות פחות מהם. לאורך זמן ובכל רחבי ארצות הברית, נשים לבנות בהיי-טק מרוויחות ממוצע של 90 סנט לעומת דולר שמרוויחים עמיתיהן הגברים באותה העבודה בדיוק.

ג'סיקה קירקפטריק, מדענית נתונים מובילה ב-Hired, סבורה שהעדר הידע בנוגע לשכר של עמיתיהן היא אחת הסיבות האפשריות לפער. "נשים בתחילת הדרך עשויות לקבל מושג טוב יותר לגבי ציפיות השכר המתאימות למשרה ברמה הבסיסית, אך מאחר שיש להן פחות עמיתים להשוות את עצמן מולם (כשהקריירה שלהן מתפתחת – ג"פ), ייתכן שפחות ברור (להן – ג"פ) איזו משכורת הן צריכות לקבל".

המפסידות הגדולות מהמצב – נשים שחורות ולטיניות

ייתכן שגורמים אחרים משחקים גם הם תפקיד בעניין, הסבירה קירפטריק. היא מצביעה, לדוגמה, על הטיה לא מודעת שמתקיימת בזמן ראיון העבודה, וכן על העובדה שנשים הופכות לעתים לאמהות – מה שמשפיע עליהן ומביא אותן לקחת פסקי זמן מהקריירה שלהן.

כך או כך, גרוע בהרבה הוא פער המשכורות שלמולו ניצבות נשים לטיניות ושחורות, על פי ממצאי Hired. לפי חישובי החברה, נשים שחורות מרוויחות 79 סנט כנגד כל דולר שגברים לבנים מרוויחים – פי שניים מהפער שבין גברים לבנים לנשים לבנות. נשים היספניות משתכרות רק מעט טוב יותר ומרוויחות 83 סנט על כל דולר שמרוויחים עמיתיהן הגברים הלבנים.

קירפטריק מקווה שהמחקר "יעזור להעלות את המודעות, כך שחברות יזהו שמדובר בנושא סיסטמתי ויתאימו את שיטות העבודה שלהן בכדי להיות שוויונית יותר".

אפשר גם אחרת

שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק (Facebook) ואחת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר בעמק הסיליקון, היא הוכחה שאפשר גם אחרת לגמרי. סנדברג אמרה בעבר ש-"גברים מקודמים כיום על בסיס פוטנציאל, ואילו נשים מקודמות על בסיס הישגים. לא רק שזה לא הוגן, אלא זה גם פוגע בארגון, שמפסיד כוח אדם איכותי בגלל דעות קדומות וסטריאוטיפים".

לדבריה, יש יתרונות רבים בהעסקת נשים ובהעסקה יותר הוגנת שלהן, כיוון ש-"נשים יכולות לסייע לארגון לעבוד טוב יותר עם 50% מהאוכלוסייה, מה שבהכרח יגדיל את העסקים, ישפר את הקשר עם הלקוחות וישפיע לחיוב על כל האקו-סיסטם שהחברה פועלת בו".

אבל מה שסנדברג מציעה עוד רחוק מהגשמה. על פי האגודה האמריקנית של נשים באוניברסיטאות (American Association of University Women), הנתונים שמצאה Hired אינם מפתיעים. לדבריה, ייתכן שיארך עוד 136 שנים עד שהפער הזה ייעלם לחלוטין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים