"האח הגדול" בכבישים: פירצה בענן חושפת את יעדי הנסיעה

מחקר באוניברסיטת בן-גוריון מראה כי ניתן לגלות את מסלול הנהיגה של הרכב, על-ידי ניתוח המידע שמועבר לחברות ביטוח

אין כניסה למתחרים. אילוסטרציה: BigStock

מחקר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא, כי ניתן לשחזר את נתיב הנהיגה של נהג רכב מבלי לדעת את יעדו באמצעות ניתוח של נתוני מערכת כבישים (UBI), המרכזת מידע של מערכות בידור, ניווט ועוד המוטמעות ברכב.

כידוע, מכוניות חדשות מאובזרות היום במערכות אלקטרוניות מתקדמות, המיועדות להקל על נסיעתו של הנהג. רשת רכבים מחוברים, כדוגמת מערכת ניווט לרכב, נועדה לספק לנהגים שיטה מאובטחת ופרטית לשימוש בצורה היעילה ביותר במערכת כבישים באזור מסוים.

בהינתן קישוריות של מכוניות לנקודות גישה שונות כדוגמת Wi-Fi, או חיבור סלולרי, הרכבים מחוברים באמצעות שירותי ענן, ולכן רכבים יכולים להיות מנוטרים והמידע שזורם מהם ומנותח בענן – כדוגמת שירותי בידור וניווט – מהווה בסיס נתונים משמעותי שאפשר להסיק ממנו מסקנות רבות על התנהגות הנהג.

מצד אחד, המידע שנמצא על הענן יכול לעשות לנהג שירות, בכך שהוא מעביר את נתוני הרכב לחברות ביטוח, ואלה יעניקו לנהג ביטוח המבוסס על אופן נהיגתו – נהג זהיר יקבל פרמיה נמוכה יותר, לעומת נהג פרוע, שאולי יידחה על ידי חברות הביטוח.

מסקנות לגבי מיקום הנהג ומסלול הנהיגה

במחקר שנערך במחלקה להנדסת מערכות תקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב התגלו, עם זאת, פרצות בפרטיות המידע שמועבר לענן. המחקר, שנערך על ידי פרופ' מיכאל סגל והמסטרנט ולדי קפלון, מראה כי ניתן לגלות את מסלול הנהיגה של הרכב על-ידי ניתוח המידע שמועבר לחברות ביטוח.

החוקרים הראו, כי ניתן לשחזר את מסלול הנהג בוודאות גבוהה במסלולי נהיגה עירוניים, כלומר שחזור מידע פרטי שניתן להסיק ממנו מסקנות מרחיקות לכת לגבי מיקום הנהג ומסלול הנהיגה שלו.

החוקרים גילו, כי במקרים רבים ניתן לשחזר את מסלול הנהיגה מתוך מאפיינים שונים של הנהיגה, כגון מהירות ממוצעת, פניות, זמן נהיגה ועוד, אפילו כאשר המיקומים של הנהגים לא ידועים מראש.

המחקר נערך בתמיכה ושיתוף פעולה עם מרכז המצוינות של יבמ (IBM), שנמצא בקמפוס האוניברסיטה, כאשר ליבמ עניין במידת האבטחה הנדרשת בתשתיות הענן שאותם היא מעמידה לרשות צרכני שירותים מהסוג שבו עוסק המחקר.

מתעניינים באבטחת מידע ובסייבר? רוצים לדעת מהן ההתפתחויות העדכניות בנושא? הירשמו לכנס Infosec 2017 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים