"שינוי משמעותי ברגולציה מחייב מהלך ממשלתי רחב"

"מספר גדול של רגולטורים משפיע על הבנקים, לא רק בנק ישראל", אמר אבנר זיו, מנמ"ר הבנק, והסביר איך הטכנולוגיה מסייעת לו לבצע את הרגולציה על הבנקים

אבנר זיו, מנמ"ר בנק ישראל. צילום: פלי הנמר

"בנק ישראל הוא לא הרגולטור היחיד של הבנקים, על אף שהוא נתפס ככזה. הבנקים מושפעים ממספר גדול של רגולטורים ולכן, שינוי משמעותי ברגולציה יוכל להגיע רק כתוצאה ממהלך ממשלתי רחב", כך אמר אבנר זיו, מנמ"ר הבנק.

זיו השתתף בפאנל בנושא רגולציה, שנערך במסגרת מפגש פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך לפני ימים אחדים ביוהנסבורג. הכנס כלל שני ימי דיונים וארבעה פאנלים, שאותם הנחה רונן זרצקי, יו"ר הפורום ומנכ"ל BSD-IT. מנחה הכנס כולו היה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריו ציין זיו כי "אנחנו מעלים בימים אלה מערכת תשתיתית חדשה, שהופכת את הדיווח של הגופים הבנקאיים לבנק ישראל למתקדם יותר, מבוסס על סטנדרט XBRL".

הוא הוסיף ש-"אני סבור שמשימת הרגולציה על תחומי הסייבר הופכת למורכבות מבעבר. לא ניתן להסתפק עוד בביקורת נקודתית על כל גוף מפוקח לחוד. בעידן שבו שרשרת הערך של כל ארגון נשענת על צמתים רבים ברשת הסייבר, שכל אחד מהם חושף את הארגון ואת המערכת הפיננסית הכוללת לסיכון מערכתי גדול, הגישה בתחום זה תצטרך להתעדכן".

בתשובה לשאלה האם המעבר לדיגיטל לא מציב אתגרים קשים יותר לרגולציה שעושה בנק ישראל, השיב זיו ש-"כיום, יותר מתמיד, הרגולציה על הבנקים מבצעת את עבודתה בצורה הכי מקיפה ויעילה. היא עושה זאת תוך שיתוף פעולה מלא עם המערכת הבנקאית, שמודעת היטב לאחריות המוטלת עליה. לפיכך, השמירה על הלקוחות טובה מאוד ובטוחה".

הרגולציה על הרשויות המקומיות

משתתף נוסף בפאנל היה ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה. הוא הסביר שמשרד הפנים הוא אמנם הרגולטור על הרשויות המקומיות, אבל "בגלל אופי העבודה של הרשויות, פעילויות של משרדים ממשלתיים רבים משפיעות על השירות שהן נותנות לתושבים".

ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה. צילום: ניב קנטור

ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

כדוגמה הוא הביא ריבו את תיקון 101 לחוק תכנון הבנייה. "תיקון זה הוביל לקיצור זמני התכנון והשקיפות, יצירת רישוי זמין ליזמים ולתושבים, והעברת והנגשת מידע תכנוני בצורה דיגיטלית", אמר.

הוא הוסיף שכתוצאה מהתיקון, הוקם בעירית נתניה מוקד שירות ייעודי, פותחו מערכות מידע תומכות, בוצעה סריקת תוכניות וטיובן, ונרכשו מחשבים ניידים המקושרים למערכות המידע באמצעות הענן.
"האתגר הוא יצירת זרימת מידע מרישוי זמין במנהל התכנון אל העיריות ובחזרה, שכעת מלווה בקשיים", אמר ריבו.

דוגמה נוספות אותן ציין, שנולדו כתוצאה מדרישות רגולטוריות, היא רפורמת אמיר של משרד הרווחה, שנועדה לשיפור תהליכי עבודה ובכלל זה לשיתוף ידע בין העובדים.

עוד הוא דיבר על שיתוף הפעולה עם ישראל דיגיטלית, שהוביל מהלך להנגשת מידע לציבור כדי שיוכל להתנהל טוב יותר מול הרשות המקומית. כמו כן, הוא ציין את החוק שהתקבל באחרונה בכנסת, שמחייב את הרשויות לקבל פניות במייל ולהתאים את הטפסים השונים לעידן הדיגיטלי.

לסיכום אמר ריבו כי "הרגולציות הרבות והרחבת פעילות הפעילות לעיר החכמה מובילים את המנמ"ר ואת אגף מערכות המידע בעירייה לאתגרים רבים, שרובם טכנולוגיים – בין היתר בתחומי האינטרנט של הדברים, אבטחת המידע והסייבר. נדרש לתת להם מענה ומשאבים בהתאם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים