רוסיה שוקלת להסגיר את סנואודן לארצות הברית

על פי דיווחים, הרוסים שוקלים את החזרתו של חושף השחיתויות לארצות הברית כמעין "מתנה" לנשיא הנכנס דונלד טראמפ ● סנואודן הגיב בציוץ שבו אמר כי כל זה מראה שלא שיתף מעולם פעולה עם ממשלת רוסיה

אדוארד סנואודן. צילום ארכיון: היץ' אט נונק, מתוך ויקיפדיה

על פי דיווח שפורסם בסוף השבוע ב-NBC News, בכיר אמריקני המעורה במידע מודיעיני רגיש של רוסיה טוען כי הרוסים מתכוננים למסור את אדוארד סנואודן לידי אמריקה בניסיון "למצוא חן בעיני" דונלד טראמפ, שכינה בעבר את המדליף של סודות ה-NSA "מרגל" ו"בוגד" וטען כי הוא ראוי להיות מוצא להורג אם ישוב אי-פעם למדינה.

מקור מודיעיני שני אישר שהרוסים נושאים ונותנים בנושא עם בכירים אמריקנים כבר מאז השבעתו של טראמפ, ב-20 בינואר.

אין סיבה חדשה לדאגה

עורך דינו של סנואודן, בן ויזנר, שמונה לו מטעם האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות, ה-ACLU (ר"ת The American Civil Liberties), טען שלא שמע עד כה על התכנית הרוסית ואמר כי "צוות סנואודן לא קיבל כל אותות שכאלה, ואין שום סיבה חדשה לדאגה".

סנואודן עצמו – מי שגנב עשרות מסמכים סודיים ביותר בתקופת שירותו כעובד כקבלן בסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA, ושבחודש יוני בשנת 2013 העביר לגרדיאן (Guardian) ולוושינגטון פוסט (Washington Post) חומר מסווג על תכניות סודיות ביותר של הסוכנות – הגיב לדיווח באמצעות טוויטר (Twitter).

ביום ו' בלילה צייץ סנואודן:"סוף סוף: הוכחות חותכות כי מעולם לא שיתפתי פעולה עם המודיעין הרוסי. שום מדינה לא סוחרת במרגלים, כי שאר מדינות העולם יחששו שהן הבאות בתור".

האמריקנים מפעילים את הסיפור כמו תאטרון בובות

עורך הדין הרוסי של סנואודן, אנטולי קוצ'רנה, הגיב על הדיווחים בחשש מסוים אך טען כי "אין סיבות להסגיר את אדוארד סנודן לארצות הברית", כך על פי דיווח ב-TASS, סוכנות הידיעות שנמצאת בבעלות הממשל הרוסי.

"אלו הם סוג כלשהו של ספקולציות שמגיעות ממה שנקרא מקורות שירות מיוחדים בארצות הברית. אני חושב שנושא זה היה ונשאר במישור הפוליטי בארצות הברית, אבל אלו השירותים המיוחדים האמריקנים שמפעילים כמו תיאטרון בובות את הסיפור הזה, באמצעות שתילת מידע אקראי".

סגן היועץ לשעבר לביטחון לאומי, חואן זארט, אמר ל-NBC כי טראמפ צריך בסופו של דבר להיזהר מהמהלך. "בעבור רוסיה, זה יהיה Win-Win", הסביר זארט. "זה יאותת על יחסים חמימים יותר ויעיד על רצון לשיתוף פעולה גדול יותר עם הממשל החדש, אבל אין ספק שזה גם ילבה מחלוקות ומקרים בארצות הברית שיעסקו בתפקיד הריגול, בתפקיד קהילת המודיעין האמריקנית, ובעתיד של פרטיות וחירויות האזרח בהקשר אמריקני. כל זה אולי יהיה מוזיקה לאוזניו של פוטין".

הבית הלבן לא סיפק תגובה לדברים, אך מנגד אמרו בכירים במשרד המשפטים האמריקני ל-NBC כי בסופו של דבר יקבלו בברכה ובזרועות פתוחות את שובו של סנואודן.

אם ישוב עומדים בפני סנואודן לא רק זעמו של טראמפ והבטחותיו לנקמה, אלא גם האשמות פדרליות שעלולות להכניס את המדליף המוערך לכלא לתקופה של 30 שנות מאסר לכל הפחות.

דובר הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב, השיב על פניית ה-NBC לתגובה במלה אחת: "שטויות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים