"רפואה ביתית – השלב הבא של הבריאות הדיגיטלית"

"מדובר בשילוב מעניין ומאתגר של יכולת למדוד בבית, להזרים נתונים ולנתח אותם, והוא מהווה אחד האתגרים הבאים של עולם זה", אמר יחיאל גפנר, מנמ"ר שירותי בריאות כללית

יחיאל גפנר, המנמ"ר הפורש של שירותי בריאות כללית. צילום: קובי קנטור

"האתגרים העומדים בפני הבריאות הדיגיטלית נמצאים בהעמקת הקשר עם המטופל בנושאים רפואיים ובפרט ברפואה ביתית, שזה השלב הבא שלה. מדובר בשילוב מעניין ומאתגר של יכולת למדוד בבית, להזרים נתונים ולנתח אותם", אמר יחיאל גפנר, מנמ"ר שירותי בריאות כללית.

גפנר דיבר במסגרת שולחן עגול בנושא בריאות דיגיטלית 2017 – מגמות וכיוונים, שהתקיים שלשום (ג') במשרדי אנשים ומחשבים בגבעתיים. באירוע השתתפו, בנוסף למנמ"רים של קופות חולים, נציגים של חברות סטארט-אפ ומשקיעים. הנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

בדבריו ציין גפנר כי "בשירותי בריאות כללית, עולם הרפואה הביתית כבר מיושם בחלקו בפיילוטים. הדבר יאפשר לנו להיות זמינים יותר ולקבל התראה מיידית על שינוי במצבו הרפואי של המטופל, וגם להקל על העומס של המערכת."

הוא ציין שהקשר עם הלקוח, בדמות אספקת שירותים ומידע, התפתח מזה שנים רבות באמצעים דיגיטליים טהורים. "זה מוכיח את עצמו ומאפשר לנו לתת שירותים טובים יותר", אמר. "יש ניצנים של עשייה בתחום הרפואה הביתית. היא תיתן לעולם הבריאות את היכולת לדגום דגימות של מטופלים ולהתאים עבורם את הטיפול, ואפילו להציע טיפולים מונעים. אנחנו עוד לא שם, אבל יש הרבה מאמצים בכיוון – בחשיבה ואפילו ביישום".

גפנר דיבר גם על המחקר הרפואי-דיגיטלי. "האמצעים שיש כיום לטיפול בכמויות גדולות של נתונים, כולל בנתונים שאינם מובנים, הולכים ומשתכללים. הכוונה היא לייעל את המערכת ולשפר את הטיפול, באמצעות דיגיטציה ברפואה. הדיגיטל מאפשר קפיצת מדרגה גם בשירות הישיר ללקוח והוא יחליף חלק מהמפגשים האישיים בין הרופא למטופל. זה כבר קורה אצלנו במרשמים לחולים כרוניים, אם כי עדיין, הרופא צריך להכניס שינויים במרשמים", הוסיף.

הוא התייחס להערות שלפיהן פעם הרופא היה מקדיש יותר זמן לחולה ואילו כיום הוא יותר ויותר מקליד על המחשב. "הטענה נכונה במידת מה, אבל היתרונות בדיגיטל עולים על החסרונות", אמר. "פעם הרופא היה חייב לשאול את המטופל שאלות כגון מתי הוא היה אצל רופא מומחה והאם הוא הביא איתו את הצילום. כיום, כל זה נמצא במחשב. ההשקעה של הרופא בהזנת נתונים בביקור הנוכחי של המטופל היא התועלת שהוא יקבל בביקור הבא".

"אני בעד פתיחת התיק הרפואי כולו לעיון המטופל", הוסיף גפנר. "כבר כיום המטופל מקבל גישה לרוב הנתונים, אבל הוא צריך להיות בעל גישה לראות הכול, כדי לשפר את מצבו הרפואי. רופאים בארצות הברית גילו שמתן גישה למטופל לכל נתוניו מביאה להפחתת מספר המטופלים שמגיעים למרפאה. כך הרופאים יכולים לטפל טוב יותר בחולים – וביותר חולים".

עופר וייסברג, מנכ"ל מכבי יזמות וניהול ויו"ר eHealth Ventures. צילום: קובי קנטור

עופר וייסברג, יו"ר eHealth Ventures. צילום: קובי קנטור

עד כמה הרגולציה מפריעה להתפתחות הבריאות הדיגיטלית?
"אני לא מרגיש שהרגולציה היא חכמה. יש דברים עקרוניים שהרגולציה צריכה לטפל בהם, כמו שמירת הסודיות והפרטיות, אבל כל אלה צריכים לקבל מענה גם בלי קשר אליה ואנחנו עושים זאת ממילא. יש גם רגולציה בינלאומית, אישור FDA (מינהל התרופות האמריקני – א"ב)".

"המנמ"ר יוצא מחוזק מהבריאות הדיגיטלית"

דובר נוסף ברב שיח היה עופר וייסברג, לשעבר מנמ"ר מכבי שירותי בריאות וכיום יו"ר חממת eHealth Ventures – חברה בת של קופת החולים, שבה שותפים מלבדה המרכז הרפואי קליבלנד קליניק, חברת הביו-טק Amgen, מדיסון פארמה וקרן השקעות מסין. החממה עוסקת ביזמות בתחום הבריאות הדיגיטלית.

וייסברג ציין כי החממה היא "שותפות בינלאומית שהמטרה שלה היא לאתר ולעזור לפתח את היזמויות בתחום הבריאות הדיגיטלית. יש בתחום זה הרבה תתי נושאים וכר עצום של יזמויות".

"לא בכדי ישראל מכונה אומת הסטארט-אפ", אמר, "וזה בא לידי ביטוי גם בתחום הבריאות. יש בארץ מאות סטארט-אפים מבטיחים בתחום הרפואה הדיגיטלית ואנחנו פועלים כדי לחבר אותם עם הארגונים הוותיקים יותר, בעלי הידע, הניסיון והמומחיות בתחום הרפואה. החיבור הזה מקדם את הבריאות הדיגיטלית ומהווה חלק ממנה".

"השלב הבא של הבריאות הדיגיטלית הוא היכולת של האמצעים הטכנולוגיים להחליף את המטפלים", אמר וייסברג. "קיימות טכנולוגיות רבות שיכולות לשמש תחליף לחלק גדול מהמטפלים, למשל אימון הפרעות בדיבור, טיפול קוגניטיבי ואפילו מדידות שמשודרות לבוטים שיודעים להחזיר תשובות חכמות ממערכות מבוססות בינה מלאכותית, שאפשר להיעזר בהן לצורך אבחון. יש בבריאות הדיגיטלית שני יתרונות בולטים: העצמת המטופלים, שיוכלו לבצע חלק ניכר מהמשימות בעצמם, והתפנות מערכת הבריאות לטפל רק במה שחייבים ואין ברירה, מה שיקל עליה".

הוא ציין כי "eHealth Ventures קיבלה בשנה האחרונה זיכיון מהמדען הראשי, ויש מספר סטארט-אפים שנמצאים תחת קורת הגג שלנו ומצויים בשלבי אישור אצלו. השבוע אנחנו פותחים את המשרדים שלנו".

לדברי וייסברג, "התוכנית שלנו מאפשרת לכל חברה לקבל 2.5 מיליון שקלים למשך שנתיים. הכוונה שלנו היא שהחברות שיצליחו יישארו בארץ, ימשיכו להתפתח וישפרו את השירות שנותנת מערכת הבריאות".

בתשובה לשאלה כיצד מתבצע שיתוף הפעולה בינם לבין השותפים הבינלאומיים השיב וייסברג: "ה-'סוד' טמון בהערכה הדדית. אנחנו מעריכים אותם, למשל את קליבלנד קליניק, שהוא מרכז בריאות מהגדולים בעולם, אבל גם בקליבלנד מעריכים את מה שיש לנו בישראל. הם יודעים שיש לנו רפואה טובה ושהרופאים בארץ יוזמים את החדשנות בקצב שגדול אפילו מארצות הברית".

לסיום הוא דיבר על מעמדו של המנמ"ר בעידן הבריאות הדיגיטלית. "המעמד שלו יוצא מחוזק", אמר. "הבעלות על הבריאות הדיגיטלית היא לא אצל צד כזה או אחר בארגון. במכבי, אנחנו עושים זאת בשיתוף פעולה ויש אצלנו ועדות שעוסקות בכיוונים שאליהם הולכת הבריאות הדיגיטלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים