בפעם הראשונה: צה"ל הקים תשתית ענן פרטי בעשרות מיליוני שקלים

התשתית הצה"לית, שהיא ענן פרטי, היא "ציבורית" במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב זרועי ● הענן משרת את חיל האוויר ואגף מודיעין, ובעתיד יישבו בו מערכות היבשה והים

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

צה"ל הקים תשתיות מחשוב ענן פרטי, לטובת מערכות מבצעיות רב זרועיות – כפי שפורסם בלעדית באנשים ומחשבים שעומד לקרות.

הענן, כך נודע לאנשים ומחשבים, החל לפעול במהלך 2016, והוא משרת את זרוע האוויר ואגף המודיעין בצבא. בעתיד יוכנסו לענן גם מערכות מבצעיות של זרועות היבשה והים.

לפני כמה שבועות זכתה המערכת המבצעית הרב-זרועית בפרס מגן ראש אגף התקשוב. המערכת זכתה בתחום החדשנות הטכנולוגית בצה"ל על תרומתה לביטחון המדינה. הפרויקט בוצע גם הוא באופן רב-זרועי: בשיתוף יחידות התקשוב באמ"ן, יחידות אופק ומחלקת תקשוב בחיל האוויר, ובלוטם שבאגף התקשוב – מצפ"ן, מצו"ב וממר"ם.

היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים. פרויקט הענק מתבצע בשני שלבים. השלב הראשון שלו החל ב-2015 והסתיים לפני כמה חודשים. השלב השני יסתיים השנה ובמסגרתו יורחבו השירותים שיישבו עליו.

כעת פועל הענן באזור המרכז ולאחר שאנשי אגף התקשוב יפיקו לקחים ראשוניים מההפעלה שלו, הוא יעבור לדרום, במסגרת העלייה לנגב. כך, ימוזערו הסיכונים בהפעלתו בהמשך.

שילוביות – עם עצמאות מסויימת לזרועות

הענן הוא אחד לכל צה"ל והוא רב-זרועי, משמע – כל זרוע נהנית מעצמאות מסוימת בהפעלה שלו. בפרויקט הושם דגש על היבטי אבטחת מידע. כך, בוצעו הליכי מידור וניהול גישה, לצד מניעת מתקפות סייבר. כיום יושבות על הענן עשרות מערכות, ובעתיד – הוא יאכלס מאות.

לאנשים ומחשבים נודע כי לצד המניע הכלכלי שבהטמעת מחשוב הענן תצמח לצה"ל תועלת נוספת: צמצום ההשקעה של אלפי שנות עבודה של כוח אדם איכותי, לצורך תחזוקת עשרות דטה סנטרים ברחבי הארץ. חלק ניכר מכוח האדם האיכותי הזה יופנה למשימות פיתוח. כמו כן, הפרויקט יאפשר לצה"ל להגדיל את הרציפות התפקודית ואת יכולות הפיתוח הפנימיות, ולשפר את הקישוריות והחיבוריות.

התשתית הצה"לית, שבמהותה היא ענן פרטי, היא "ציבורית", במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב-זרועי. הוא מאפשר לצבא גמישות באספקת השירותים והיישומים, יחד עם זמן הגעה לשוק, הדומה לזה של חברה עסקית. המימוש של תשתיות מחשוב הענן יביא ליעילות של מערכות ולחסכון של מיליוני שקלים בעלויות רכש.

תהליכים חוצי זרועות

סגן אלוף ע', ראש תחום התשתיות בממר"ם, אמר לאנשים ומחשבים כי "כיום התקשוב בצה"ל משפיע באופן מהותי על שדה הקרב המודרני. בעבר פיתחנו מערכות זרועיות, והבנו שנדרש לפתח מערכת באופן שתשרת תהליכים חוצי זרועות".

הענן, אמר ע', "מבוסס ארכיטקטורה מודרנית ונבנה על בסיס Openstack, תפיסת ענן מבוסס קוד פתוח, עם וירטואליזציה. לא לקחנו פתרונות אזרחיים – הכל הוא פרי פיתוח פנימי. התבססנו על כל מיני מודולים שיש ב-Openstack, ותפיסות פתוחות אחרות. הבנו כי נדרש להכניס לצבא תפיסות תפעול, ניהול ופיתוח – חדשות".

הסביבה שהקמנו, אמר סא"ל ע', "מאפשרת לקצר ולשפר תהליך מבצעי, כי המערכות מהזרועות השונות יושבות על מרחב משותף אחד".

"נקים סביבת פיתוח רב-זרועית על גבי הענן", אמר ע', "שתאפשר יכולת פיתוח מתמשכות והטמעה מתמשכת – CICD. הפלטפורמה העננית תספק יכולות ריפוי עצמי. הקמנו מערכת על בסיס ארכיטקטורה שרידה, לטובת יתירות המערכות".

"הפרויקט נערך בסביבה חדשה, מ-אפס", ציין ע'. "הוא מאפשר לנו לקחת פתרונות טכנולוגיים טובים שיש ברשתות הקיימות, ולשחרר כל מיני חסמים שמנעו מעמנו בעבר פריצת דרך טכנולוגית. אחד ההיבטים שהתמקדנו בהם הוא תפיסת פיתוח אג'ייל ולא 'מפל מים'".

"הארכיטקטורה של הענן היא מודולרית, לטובת החלפת מערכות או רכיבים עם יכולת גידול עתידית, התממשקות למערכות נוספות והכנסת משתמשים נוספים. המערכות שרצות על הענן הן מודרניות, עשינו להן תהליך מעבר לענן, עם מימוש אלסטיות ושרידות".

דטה סנטר מוגדר תוכנה

"עולם הדטה סנטר עובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות", אמר ע'. "הרצון לא להישאר מאחור חייב לממש דברים שונים. כך, בנינו את הענן על בסיס דטה סנטר מוגדר תוכנה, SDDC, עם וירטואליזציה בשלוש השכבות – שרתים, רישות ואחסון".

"אנו מאמינים כי הקמת מערכות רב-זרועיות על גבי תשתית אחת, תביא לשיפור האפקטיביות המבצעית", סיכם סגן אלוף ע'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים