קמפיין רשת: כשבני נוער מסרבים להקריא קללות של מבוגרים

במסגרת הקמפיין, שערך איגוד האינטרנט, הקריאו בני נוער שלל דברי נאצה שנכתבו בטוקבקים ● ראו מה קרה כשהאחים הצעירים שלהם נכנסו לחדר

דו"ח נוסף מראה: צריך להגן על הילדים ובני הנוער מפני האלימות ברשת. צילום אילוסטרציה: BigSock

חזיר, בוגד, בחורה דוחה, שמן מכוער וגרוע מהיטלר – אלה חלק מהקללות שאותן היו צריכים בני נוער להקריא במסגרת קמפיין שהעלה איגוד האינטרנט הישראלי לרגל שבוע המודעות לאינטרנט בטוח. התגובות האלה לא נכתבו על ידי בני נוער אחרים, כי אם על ידי מבוגרים. אלא שבעוד שיש מבוגרים שיכולים להתמודד עם הקללות האלה, הקמפיין מראה כמה זה קשה אצל ילדים ובני נוער.

בסרטון, שהוצג היום (ג') בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, רואים שבני הנוער מופתעים לגלות שהקללות והנאצות שהם מקריאים נכתבו על ידי אנשים שנמצאים בגיל של ההורים שלהם, ויותר מכך. כאשר בשלב הבא נכנסים לחדר אחיהם הצעירים יותר, בני הנוער הנבוכים מסרבים להמשיך ולהקריא את התגובות המרושעות בנוכחותם.

הקמפיין של איגוד האינטרנט הישראלי.

"לא הוגן לצפות מילד או מתבגר להימנע משפה בוטה ואלימות מילולית כשהשיח סביבו בריוני ופוגעני", אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל האיגוד. "השיח האלים, חוסר הסבלנות וחוסר הסובלנות אינם נחלת הרשת בלבד, והילדים שלנו לומדים מאתנו איך להתנהג ולהתבטא. ילד שרואה את הוריו, או מבוגרים אחרים, מתבטאים בבוטות בטוקבק, פוסט או הודעה בווטסאפ (WhatsApp), מול המורה, הרופא, הורה או חבר אחר, יאמץ ככל הנראה את אותה ההתנהגות".

65% מהפניות לאיגוד האינטרנט – בגלל תוכן פוגעני

מניתוח שערך איגוד האינטרנט של הפניות שמגיעות למרכז לאינטרנט בטוח שהוא מפעיל עולה כי כ-65% מהן עוסקות בתוכן פוגעני לסוגיו השונים – החל מאלימות מילולית, עבור בלשון הרע ובבריונות, וכלה בהפצת תוכן מיני.

במחקר שעשתה קרן ברל בצנלסון נמצא ש-70% מהקללות והנאצות נכתבות על ידי מבוגרים. מחקרים אחרים מראים שאחוזי הפגיעה גבוהים בהרבה מאחוזי הדיווח, ושיעור גבוה מהנפגעים בכל הגילאים אינם מדווחים כלל על פגיעות ברשת.

לדברי פרופ׳ קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט ופרופ' חבר במרכז הבינתחומי בהרצליה, "אלימות מילולית עלולה להתפתח במהירות לאלימות פיזית. שתיהן מסוכנות לחברה. הדרך להילחם באלימות היא על ידי דוגמה אישית וחינוך. כולנו – מבוגרים, אנשי ציבור, אנשי חינוך, הורים ואחים ואחיות בוגרים – חייבים לחולל את השינוי".

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד, ציינה כי "יחד ניתן יהיה לשנות את השיח והאווירה במרחב המקוון – וגם מחוץ לו. הסרטון הוא כלי נוסף שבעזרתו אנחנו מבקשים להגביר את המודעות בקרב הציבור, וקוראים לכל המבוגרים ומשמשי הדוגמה להצטרף אלינו לקריאה  הזו וליישם אותה בחיי היום יום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים