הנחיה: גופים ששומרים מידע על אנשים יחויבו לחשוף אותו בפניהם

גופים שיש ברשותם מידע דיגיטלי על אנשים מחויבים לתת להם אפשרות לעיין בו, על פי הנחיה חדשה של רמו"ט, שהוצגה בכנסת ● נציגת פייסבוק אמרה בדיון: "אנחנו לא מאזינים לטלפונים שלכם"

בידי מי נתונה הגנת הפרטיות שלנו? אילוסטרציה: BigStock

רמו"ט (ר"ת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים) פרסמה היום (ב') הנחיה שמחייבת גופים ששומרים מידע דיגיטלי על אנשים לאפשר להם לעיין בו. עו"ד אלון בכר, ראש רמו"ט, הציג את ההנחיה בדיון שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, לציון היום הבינלאומי להגנת הפרטיות.

מהרשות נמסר כי "במציאות הטכנולוגית המודרנית, גופים רבים אוספים מידע אודות לקוחותיהם ושומרים אותו באופן דיגיטלי כשיחות טלפוניות מוקלטות, תכתובות צ'ט, שיחות המצולמות בווידיאו ועוד. ההנחיה מבקשת לחדד כי שמירת מידע, גם באופן דיגיטלי, כפופה לכל חובות חוק הגנת הפרטיות, ובין היתר לסעיף 13, המגדיר את זכות העיון של כל אדם למידע השמור אודותיו".

על פי ההנחיה, כל גורם ששומר מידע כזה – בין אם מטעמים הקבועים בחוק ובין אם למטרות מסחריות שונות – מחויב לאפשר לכל אדם גישה למידע האישי אודותיו, באופן מהיר ונוח. "בימינו ישנם אמצעים טכנולוגיים שונים מאפשרים העברת המידע באופן נגיש ומתקדם, ולכן ההנחיה מדגישה כי יש להימנע מבירוקרטיות שעלולות להערים קשים על אזרח מלמצות את זכותו", נכתב בהודעת הרשות.

ברמו"ט מציינים כי היא תפעיל את סמכויות האכיפה שיש לה כלפי חברות וארגונים שיפרו את הצו, ועלולה להטיל עליהם קנסות.

ההנחיה תחול בתוך 60 יום, על מנת לאפשר לגורמים השונים במשק להיערך בהתאם.

60% מהציבור הישראלי חרדים לפרטיות ברשת

במהלך הדיון הציגו אנשי רמו"ט סקר שביצעו, ממנו עולה כי רוב הציבור בישראל חרד לפגיעה בפרטיותו באינטרנט.

1,222 איש נשאלו לגבי המידע שירצו לשמור באופן מרבי ובצורה שלא ייחשף לגורמים חיצוניים. במקום הרביעי, לאחר המידע הבריאותי, הפיננסי ונתונים שאוספים גורמי אכיפת החוק, הצביעו הנשאלים על מידע שנאסף ברשתות החברתיות ועל ידי ענקיות האינטרנט כרגיש במיוחד עבורם. 723 מהנשאלים (כ-60%) הצביעו על נושא זה כמשמעותי עבורם.

עו"ד לימור שמרלינג מגזניק מרמו"ט אמרה כי "אפשר לציין קבוצה גדולה שאומרת שהפרטיות חשובה לה ויודעת להצביע על הרשת כמוקד חשוב בנושא זה. מהצד השני יש את המודעות החלקית של הציבור. אם אנשים היו יודעים יותר לעומק באיזה מידע אישי שלהם נעשה שימוש ברשת, ייתכן שהתוצאות היו אחרות".

נציגת פייסבוק: "אין אישור א וטומטי להאזנה לטלפונים"

ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק (Facebook) בישראל, אמרה בדיון כי "אנחנו מסכימים שמאוד קשה לאנשים לקרוא מסמך של 50 עמודים. לכן חיברנו מסמך קצר ופשוט יותר, במסגרתו מאוד קל להבין ל-מה מסכימים".

קטלר הגיבה לטענות שלפיהן פייסבוק מאזינה לטלפונים החכמים ומשתמשת במידע לצרכי פרסום. "זה לא נכון, אנחנו לא מאזינים לטלפונים שלכם", אמרה. "בהגדרות האוטומטית אין אישור לכך, כדי לשנות זאת, צריך להיכנס להגדרות ולאשר לאפליקציה להאזין".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון באומרו כי "יש שינוי מהיר בעולמנו בזכות הטכנולוגיה. לצד הזדמנויות ואפשרויות רבות, הפרטיות שלנו עוברת כרסום משמעותי. יש להקצות משאבים לשם הגברת מודעות הציבור ביחס לפרטיותו והזכויות שלו לגבי המידע האישי. לצד זה, יש לבחון דרכים חדשות לשם שמירת פרטיות האזרחים – הן מפני רשויות המדינה והן ביחס לחברות מסחריות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים