בכיר ביבמ: "בלוקצ'יין יחולל מהפכה משבשת בעולם הבנקאות"

כך אמר רוב סמית, מנהל תוכנית ומעבדות בלוקצ'יין ביחידת הענן העולמית של הענק הכחול ● לדבריו, "בלוקצ'יין יהיה לעסקות מה שהיה האינטרנט למיילים"

רוב סמית, מנהל תוכנית ומעבדות בלוקצ'יין ביחידת הענן העולמית של יבמ. צילום: יניב פאר

"בלוקצ'יין (Blockchain) תהיה מהפכה משבשת בעולם הבנקאות, ולאחריה במגזרי תעשייה נוספים. היא תשנה את האופן בו ארגונים יערכו טרנזקציות. זה רק עניין של זמן. בעבר אנשים לא האמינו במסחר מקוון וראה איזו מהפכה הוא חולל בעולם הקמעונאות. בלוקצ'יין יהיה לעסקות מה שהיה האינטרנט למיילים", כך אמר רוב סמית, מנהל תוכנית ומעבדות בלוקצ'יין ביחידת הענן העולמית של יבמ (IBM).

סמית מנהל ארבעה "מוסכים" גלובליים של הענק הכחול לתחום, הממוקמים בניו-יורק, סינגפור, טוקיו ולונדון, והוא מצוי בעיצומו של מהלך לגיוס עוד טכנולוגים, כדי לקדם את הבלוקצ'יין בחברה. במוסכים עובדים האנשים הטכניים על בסיס מתודולוגיה הכוללת את כל ההיבטים – מבדיקת היתכנות הטכנולוגיה, עבור בעיצוב וכלה בפרויקטים ראשוניים. הוא הגיע עם מתיו גולבי-קריק, מאפשר של הטכנולוגיה במשרד ה-CTO של הענק הכחול באירופה. השניים היו אורחים של דרור פרל, מנהל קבוצת הענן ביבמ ישראל.

צמיחת הטכנולוגיה, אמר סמית, "נובעת מהרצון ביותר אמינות ואבטחת מידע, לצד שקיפות בתהליכים. Hyperledger הוא יומן רישום הפעולות המבוזר, המהווה מרכיב מרכזי של כל רשת בלוקצ'יין. אימות עסקאות והבטחת אותנטיות של מסמכים או פעולות בסביבת בלוקצ'יין מבוסס על 'יומן רישום', המלווה כל פריט מנוהל. כדי שיומן הרישום לא יזויף – הוא מנוהל באופן מבוזר, בריבוי אתרים, ובלא שליטת גוף אחד".

סמית הסביר כי "היישום הראשון של הרעיון היה עם הביטקוין (Bitcoin). ההצלחה הובילה את התאגדות ה-Linux לייסד פרויקט קוד פתוח, במסגרתו הוגדר תקן Hyperledger Fabric v1.0. השותפים בתעשייה נקראו לתרום לו קוד ולפתח במסגרתו. יבמ נענתה לקריאה, והפכה שותפה מרכזית בפרויקט: עד היום תרמו אנשיה כ-40 אלף שורות קוד".

מתיו גולבי-קריק, מאפשר של הטכנולוגיה במשרד ה-CTO של הענק הכחול באירופה. צילום: יניב פאר

מתיו גולבי-קריק, מאפשר של הטכנולוגיה במשרד ה-CTO של הענק הכחול באירופה. צילום: יניב פאר

לבלוקצ'יין, אמר סמית, "יש פוטנציאל לשנות מהיסוד את האופן בו מתבצעות תנועות עסקיות במגוון התעשיות. לשם כך דרושה סביבה אקולוגית של שחקנים הפועלים יחד, שיאיצו את תהליכי היצירה של רשתות בלוקצ'יין. התוכנית מתאימה במיוחד לקהילת הון הסיכון וחברות הסטארט-אפ הישראליות, המגלה עניין גובר בטכנולוגיה".

לתפיסתנו, הסביר סמית, "בלוקצ'יין במהותו אינו אלא רשת עסקית, סביבה כוללת שבה כל הצדדים המעוניינים יכולים לשלב כלים ומידע – ולפיכך, שיתוף פעולה הופך עניין קריטי".

"תוכנית בלוקצ'יין החדשה שלנו", אמר סמית, "מיועדת למפתחים וגופים המעוניינים לבנות רשתות אמיתיות ופועלות: קרנות הון סיכון, חברות סטארט-אפ, משלבי מערכות, יצרני תוכנה עצמאיים ומפתחים במסגרות ארגוניות. אנו מציעים הדרכה וכלים המצמצמים את הזמן הנדרש למעבר בין רעיון ראשוני – ובין מימושו בפועל".

"אנו מציעים סל שירותים בתחום", פירט, "הכולל שירות ענן ברמת אבטחה גבוהה, להצפנה ואימות נתונים באמצעות בלוקצ'יין – המיועד לתעשיית השירותים הפיננסיים, מערכות ממשלתיות ושירותי בריאות. במקביל, אנו מציעים את פתרונות הבלוקצ'יין שלנו גם בסביבת ענן הפיתוח Bluemix. יבמ מקדמת את השימוש בבלוקצ'יין, באמצעות סדנאות Blockchain Garage למפתחים".

מאגרות חוב ועד חזירים

"למרות שמדובר בטכנולוגיה צעירה", אמר סמית, "היא כבר מיושמת בשטח. כך, חברת הקמעונאות האמריקאית Overstock קיבלה אישור פדרלי להשתמש בבלוקצ'יין להנפקת אגרות חוב והסדרת המסחר בהן".

"אגרות החוב שלה מאפשרות העברה וסליקה בתוך יום עסקים אחד במקום שניים-שלושה ימי עסקים הנדרשים לכך באגרות אחרות. לצד האצת הגישה למימון, סליקה מיידית מצמצמת את הסיכונים להם חשוף השוק במכירות בחסר (naked short) – כשאחד הצדדים מוכר ניירות ערך שאינם ברשותו".

דרור פרל, מנהל קבוצת הענן ביבמ ישראל. צילום: יניב פאר

דרור פרל, מנהל קבוצת הענן ביבמ ישראל. צילום: יניב פאר

"פיתחנו יישום של הטכנולוגיה עבור וולמארט (Walmart), בשיתוף אוניברסיטת צינגוואה בבייג'ינג. מערכת מבוססת בלוקצ'יין עוקבת אחר תנועות הסחר בחזירים, תוך ניהול 'יומן הפצה' של בשר חזיר. ככה ניתן לזהות ולבלום התפרצות מחלות והרעלות מזון, אם התגלה בשר חשוד, ניתן לעקוב ולשחזר את מקורו ונתיבי המשלוח והעיבוד שלו".

"גם יבמ עצמה משתמשת בבלוקצ'יין במסגרת עסקי חטיבת המימון שלה, המסדירה תשלומים ואשראי ל- 4,000 ספקים ושותפים של החברה, ומטפלת מדי שנה ב-2.9 מיליון חשבוניות. השימוש בטכנולוגיה מקצר את משך הטיפול בתשלום מ-40 ימים ל-10 בלבד".

"אנו מעודדים את כל החברות להיכנס לתחום, לעשות פרויקטים – ולהתחיל בקטן", סיכם סמית. "הטכנולוגיה מאפשרת לשתף מידע, לעבוד עליו יחד, כאשר איש לא רואה את פרטי רעהו, כי הכל מוצפן. ככה כל אחד רואה אל חלקו – ולא יכול לשנות".

"ניתן לראות את התקדמות המידע, מי עשה מה למידע, הכל 'מוקלט' – לא ניתן לשנות ולמחוק. העתק האמת הזה נמצא בכמה מקומות. זה יוצר חיים קשים להאקר. בתוך שלוש עד חמש שנים בלוקצ'יין יהיה במיינסטרים, כש-70% מהטכנולוגיה תהיה בבנקאות – והשאר בעולמות הרפואה, הרכב והתעופה. היא תניב למנמ"ר תועלות: חסכון בהוצאות, ייעול הניהול והתפעול – ויותר אבטחה. זה לא סתם באזז-וורד".

השתתף בהכנת הכתבה: פלי הנמר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים