אובמה המתיק את עונשה של צ'לסי מנינג שהדליפה לוויקיליקס

מנינג נידונה למאסר בן 35 שנים, ממנו היתה אמורה להשתחרר בשנת 2045 ● התביעה דרשה עונש ארוך יותר על מנת להרתיע מדליפים פוטנציאליים עתידיים - אך אובמה קיצר את עונשה והיא תשתחרר במחצית מאי השנה

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה, המתיק את עונשה של צ'לסי מנינג, החיילת שהדליפה כמות עצומה של מסמכים לוויקיליקס (Wikileaks).

מנינג, טרנסג'נדרית בת 29, נולדה כבראדלי מנינג. ההדלפה של המסמכים הדיפלומטיים אירעה ב-2010 וב-2013, בגין הרשעה בהדלפה – היא נידונה למאסר ארוך בן 35 שנים, ממנו היתה אמור להשתחרר בשנת 2045. התביעה דרשה עונש מאסר ארוך יותר, על מנת להרתיע מדליפים פוטנציאליים עתידיים. אובמה קיצר את עונשה וצ'לסי תשתחרר במחצית מאי השנה.

ההדלפה של המסמכים הייתה אחת מהגדולות בהיסטוריה של ארצות הברית. היא כללה התכתבויות של דיפלומטים אמריקניים, דיווחי הערכות מודיעין מכלא גוואנטנמו, ודיווחים ממלחמות ארצות הברית בעיראק ובאפגניסטן. ההדלפות הללו הסבו מבוכה רבה לממשל בארצות הברית. מנינג שירתה במודיעין האמריקני בעיראק, ונידונה למאסר לאחר שהורשעה בהעברת יותר מ-700 אלף מסמכים, סרטונים, ומידע משדה הקרב – לוויקיליקס.

באחרונה הודיע הבית הלבן כי הוא מוכן לשקול את קיצור עונשה של מנינג. הנשיא היוצא קיצר את עונשם של 209 אסירים והעניק חנינה ל-64 נוספים. לצד מנינג, קוצר גם עונשו של איש הצבא הבכיר ג'יימס קארטרייט, שהורשע גם הוא בהדלפה. במעשיו אלה, קבע הנשיא אובמה שיא נוסף במספר קיצורי העונש שהעניק נשיא אמריקני, יותר מכל נשיא אחר.

הקלה עצומה

בהיותה באגף הגברים בכלא הצבאי בקנזס, מנינג ניסתה להתאבד פעמיים. בשנה שעברה מנינג פתחה בשביתת רעב, במחאה על שאיננה מטופלת נפשית ועל שלא מאפשרים לה לעבור ניתוח לשינוי מין. היא לקתה במועקה בשל ההליכים לשינוי המין שלה, והשביתה הסתיימה בניצחונה.

המקרה של מנינג התקבל בציבור באופן דו משמעי. מצד אחד היה כעס על החייל, על שהדליף סודות צבאיים, והואשם בבגידה ובפגיעה בביטחון הלאומי של ארצות הברית. מנגד, ההדלפה הניעה יותר מ-100 אלף בני אדם שחתמו על עצומה שנמסרה לבית הלבן, בבקשה לשחררה.

עם היוודע דבר המתקת העונש, אמר דיוויד קומבס, עורך דינה של מנינג, כי "מדובר בהקלה עצומה עבור הלקוחה שלי. הנשיא אובמה עשה מעשה של חסד ואנו מודים לו על כך".

העיתונאי גלן גרינוואלד, שחשף את ההדלפות של אדוארד סנואודן, אמר כי "אני לא חושב שמנינג צריכה לשבת בכלא יום אחד נוסף. המעשה שמנינג עשתה היה מעשה גבורה שהביא השראה למיליוני בני אדם בעולם". מנגד סנטורים רפובליקנים אמרו כי המעשה של הנשיא הוא "שערורייתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים