2016: שנת המחשוב במשרדי הממשלה

התיק הרפואי הממוחשב, הקמת רשות החדשנות והחינוך הטכנולוגי היו בין הנושאים שעמדו השנה במרכז סדר היום המחשובי במשרדים השונים ● סקירה

יש הרבה תירוצים, אבל דבר אחד אין: שירות טוב לאזרח. צילום אילוסטרציה: BigStock

2016 תיזכר, מבחינת המחשוב הממשלתי, כשנה שבה הושלמו התוכניות, ההבטחות וההיערכויות למימוש החזון הדיגיטלי של ממשלת ישראל, שהחל לפני כמעט עשור, לרבות הקמת רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה.

ראש הרשות, יאיר פראנק, הציג בכנס eGov 2016 של אנשים ומחשבים, שנערך לקראת סוף השנה, את תוכניות העבודה של הרשות לשנה הקרובה. פראנק הגדיר שלעומת השנים הקודמות, "אנחנו לא מדברים על מה שרוצים לעשות, אלא על מה שעושים".

לדבריו, תוכנית העבודה מבטאת את התפיסה הבסיסית של הממשלה כיצד לגרום לאזרח, באמצעות הטכנולוגיה, להרגיש שהוא במרכז. האם זה אמנם מה שנעשה בשנה החולפת במשרדי הממשלה? בחנו כמה מהפרויקטים הבולטים.

משרד הבריאות: הענן – התרופה למערכת?

שיפור השירות לאזרח לא מתבצע רק באתרים באינטרנט, הוא עוסק בכל תחום בחיינו. אחד מהם הוא תחום הבריאות הדיגיטלית, שאת הטיפול בו הובילה בהצלחה גם ב-2016 שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. בכנס של אנשים ומחשבים בנושא הענן הציגה לב עמי את אחד הפרויקטים היותר נועזים שנעשו השנה בכלל ובממשלה בפרט – פרויקט BI על הענן של אמזון (AWS).

"הקונצנזוס בתחום הוא שהנתונים שבמערכות ה-IT הללו הם הבסיס, הם התרופה למערכות בריאות, שמתמודדות מול ריבוי אתגרים. הפתרונות הם במידע. המידע יהווה את הכלי המסייע למתמחה המסכן היושב בבית החולים בנהריה ביום שישי בערב. הוא יהיה הפתרון", אמרה.

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: קובי קנטור

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: קובי קנטור

ההבנה שקיימת בהנהלת המשרד לגבי החשיבות של החדשנות בניהול המחשוב שלו באה לידי ביטוי גם בכנס בהשתתפות 300 יזמים וסטארט-אפיסטים, בחסות משרד הבריאות. הם נחשפו בשינוי למהלך המחשבתי המקובל בממשלה, לפיו המשרד מציג בעיה, יוצא למכרז שבו הוא מגדיר את אופי הפתרון ומחכה לרעיונות.

במהלך המיט אפ הוצגו ליזמים שורה של אתגרים שבפניהם ניצבת מערכת הבריאות, והם התבקשו לשבור את הראש ולהביא רעיונות מחוץ לקופסה. התהליך בעיצומו ומן הסתם, נשמע עליו עוד ב-2017.

פרויקט מחשובי גדול נוסף שהובילה בן עמי הוא מכרז לתיק רפואי ממוחשב, שיחליף בחלקו את מערכת נמ"ר הוותיקה. הפרויקט אמור לחבר בין התיקים הרפואיים של תושבי המדינה, כדי לאפשר טיפול יעיל בהם. מדובר בחזון שנוסח עוד בשנות ה-90 והיה תקוע במשך שנים, בעיקר בגלל בעיות אתיות ומשפטיות, אבל גם בגלל אגו ותחרות בין גופים שונים. התפתחות הטכנולוגיה סיפקה כלים ורעיונות שאפשרו לקדם את הרעיון, כשבינתיים כבר יושמו פרויקטים דומים בשירותי בריאות כללית ובארגונים אחרים.

משרד הכלכלה: רשות חדשה, אתגרים ישנים

לפני כשנה אישרה הממשלה את הקמת הרשות הלאומית לחדשנות, שתרכז את מרבית הפעולות שנעשו עד כה בלשכת המדען הראשי. המטרה היא לאפשר גמישות יתר בפעילות המדען, שנועדה לסייע לסטארט-אפים מתחילים ולפתח תחומים מדעיים חדשים, שלישראל יש עניין בהם.

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד הכלכלה. צילום: קובי קנטור

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד הכלכלה. צילום: קובי קנטור

באחרונה התבשרנו על מינוי מנכ"ל לרשותאהרון אהרון, מנכ"ל אפל (Apple) ישראל. בפני אהרון עומדים אתגרים לא פשוטים, ובראש ובראשונה התקציבים שבעזרתם הוא יכול לפעול. התקציב ל-2017-2018 לא מבשר מהפך דרמטי במשאבים שהרשות תקבל, אבל יש אווירה של אופטימיות זהירה שהדברים  ישתנו.

זאת ועוד: בעיתוי לא מקרי כנראה הודיע המדען הראשי, אבי חסון, שהוא יו"ר רשות החדשנות, על סיום תפקידו, וכעת מחפשים לו מחליף.

רשות החדשנות היא חלק ממשרד הכלכלה, שב-2017 יהיה עסוק ביישום שורה של פרויקטי IT   בעקבות מכרזים שאותם יזם המנמ"ר, שמעון ברונר. בסוף השנה החולפת יצא המשרד לשלושה מכרזי מחשוב גדולים, בהיקף של מיליוני שקלים. המכרזים עוסקים בהעברת מתקני אגף המחשוב למבנה מרכזי אחד בהר חוצבים בירושלים, איחוד מכרז כולל לשיפור ושדרוג מערך אבטחת המידע של המשרד ומכרז להטמעת כלי BI.

משרד החינוך: הטובים לחמש יחידות

2016 הייתה שנה שבה מימשו במשרד החינוך את התוכנית של השר, נפתלי בנט, לעודד תלמידי תיכון ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. המאמצים לוו בקמפיין תקשורתי מסיבי ובפעולות הסברה נוספות. בין היתר, התקיימה אולימפיאדת תוכנות בין בתי הספר השונות. בעקבות ההצלחה ב-2016, הפעילות, בשיתוף קרן רש"י וארגון מנהלי החברות הרב לאומיות שפועלות בישראל, תתקיים פעם נוספת ב-2017 – בסוף הרבעון הקרוב.

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

הפעולות האלה, יחד עם המחסור בכוח האדם, העמידו בשנה החולפת במוקד סדר היום של הענף את החינוך הטכנולוגי וניצנים ראשונים כבר הורגשו השנה, עם גידול מסוים במספר התלמידים. ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד, אמר שהמשרד פועל על מנת להנגיש כמה שיותר את הטכנולוגיה לתלמידים כבר מגיל צעיר ולא להמתין עד לחטיבת הביניים.

החינוך הטכנולוגי תוקצב בשנה שעברה ב-350 מיליון שקלים. תקציב זה כולל את הפעילות של מערכות המידע במשרד החינוך. בנוסף, כחלק מהמענה לאתגרי התקופה, הגביר המשרד השנה את לימודי הסייבר, בשיתוף חיל המודיעין. בשנת הלימודים הנוכחית הוכפל מספר בתי הספר שבהם לומדים את המקצוע. בנוסף, תוגברו לימודי נושאים חמים בתעשייה, כמו BI ו-Big Data.

לסיכום שנת המחשוב ברשות התקשוב הממשלתי, בתחום הביומטרי ובשלטון המקומי – לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים