אפל מכינה טיעונים נגד הקנס שהטיל עליה האיחוד האירופי

הן אפל והן אירלנד יוצאות למאבק נגד סכום העתק של 13 מיליארד יורו שהאיחוד האירופי הטיל על ענקית הטכנולוגיה כקנס בגין תנאי המס שלהם זכתה באירלנד

טים קוק, מנכ"ל אפל

מצב מעט מוזר נוצר באירופה – אתמול (ב') יצאו הן אפל (Apple) והן אירלנד בחריפות כנגד החלטת האיחוד האירופי, ה-EU (ר"ת European Union), לקנוס את החברה, והודיעו שבכוונתן לערער עליה.

מסתבר שאירלנד לא מעוניינת לגבות את הקנס העצום של 13 מיליארד היורו שספגה אפל מה-EU, ואילו אפל מצידה בהחלט לא רוצה לשלם. אבל הנציבות האירופית (European Commission) – שהיא למעשה רגולטור ההגבלים העסקיים חוצי הגבולות של האיחוד האירופי – פרסמה בחודש אוגוסט קביעה כי אירלנד העניקה יחס מיוחד לאפל, ושענקית הטכנולוגיה האמריקנית חייבת בתשלום כהלכה בעבור כל המסים שלא שילמה החל משנת 2003.

עמדת אירלנד היא כי אפל לא קיבלה כל צורה של סיוע ממשלתי פסול, משום שהיא רק ניצלה הצעה אשר זמינה במדינה לכל החברות הבינלאומיות, וזאת משום שאירלנד אינה מנסה להסתיר את העובדה שהיא מפתה חברות מחו"ל בעזרת שיעור מס חברות מינימלי ומשטר מס נוח.

אפל לעומת זאת יותר נוקבת בביקורת שלה ומתארת את גישת הרגולטורים באירופה ככזו הנובעת ממניעים פוליטיים וכמתאפיינת באטימת אוזניים להסבריהם של מומחי מס שהובאו על ידי ממשלת אירלנד.

אפל – מטרה נוחה שאינה חריגה בעיניי החוק

כבר בחודש ספטמבר אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, בראיון שהעניק ל-Irish Independent, שיילחם בצמוד לממשלת אירלנד בכדי לערער ולבטל את הקביעה, שלדבריו הייתה "נטולת יסוד משפטי או עובדתי". המנכ"ל הכעוס טען בזמנו כי האיחוד סתם נטפל אל אירלנד, שממשלתה מואשמת במתן סיוע לא חוקי לענקית הטכנולוגיה, וקבע כי ההחלטה של ה-EU היא "זבל פוליטי מוחלט".

כעת, בראיון לרויטרס (Reuters), אומר עורך הדין הראשי של אפל, ברוס סיוול, כי "אפל לא חריגה בשום מובן שנחשב בעיניי החוק. החברה היא מטרה נוחה, מכיוון שהיא מייצרת הרבה כותרות".

סיוול גם הוסיף וטען כי הפרשנות שמעניקה הנציבות האירופיות ליחסים בין אפל, באמצעות השלוחה האירית שלה, ואירלנד המדינה – היא "הבנה שגויה של דיני חברות, זהו חוסר הבנה של איך תאגידים פועלים".

הנציבות האירופית מבססת את ההנמקה שלה על יסודות של "מציאות כלכלית". שיעור המס האפקטיבי של אפל על ערוצי ההכנסות דרך אירלנד היה פחות מאחוז במשך רוב שנות ה-2000, כך על פי הנציבות. על המספרים האלה אפל חולקת וטוענת שהיא הייתה משלמת המסים הגבוהים ביותר באירלנד בשנת 2014.

אפל, אם כן, נחושה ככל הנראה לעמוד על שלה, והנציבות האירופית לא מראה סימן של היחלשות. לפיכך, המחלוקת הזו מסתמנת כמאבק שיארך זמן רב, ושהפשרה בגינו עוד רחוקה מאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים