למרות התנגדות המשרד: הקבינט אישר את הרפורמה בשוק התקשורת

הרפורמה אושרה כחלק מחוק ההסדרים ● היא עלולה לפגוע בבזק שבעליה, שאול אלוביץ', הוא מקורבו של ראש הממשלה ● צחי הנגבי, המשמש כשר התקשורת בפועל, הודיע שימשוך את הפרק מהחוק כשיגיע לממשלה, ובמקרה הצורך יתנגד לתקציב

לקראת רגולציה חדשה. בזק

הרפורמה בשוק התקשורת מסתבכת: הקבינט החברתי-כלכלי אמנם אישר אתמול (ד') את הרפורמה, במסגרת אישור פרק התקשורת בחוק ההסדרים, אולם בזק ומשרד התקשורת – שבראשו עומד ראש הממשלה – מתנגדים לה. היא עלולה להיות מוסרת מהחוק בשלבים הבאים של אישורו.

משמעות הרפורמה היא שתשתית בזק שבה מתקינים את סיבי התקשורת האופטיים תיפתח לשימושן של כל חברות התקשורת תמורת תשלום. בהודעת הקבינט נמסר כי "הרפורמה המוצעת תגדיל את התחרות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית ובשוק תשתיות הפס הרחב – דבר שיוביל להפחתת המחירים לצרכן ולהגברת הפיתוח של תשתיות תקשורת מתקדמות לרווחת כל הציבור והמשק".

ממשרד האוצר נמסר ש-"הקבינט אישר רפורמה שצפויה להוביל להגברת התחרות בשוק התשתית, שבו פועלים שני שחקנים מרכזיים – וכתוצאה מכך עולים קשיים רבים, ובראשם רמת תשתיות פס רחב נמוכה (שכן פיתוח תשתיות מתרחש, בעיקר, כתוצאה מתחרות). להגברת התחרות בשוק התשתית תהיה השפעה חיובית ישירה על הצמיחה, הפריון וצמצום הפערים בחברה. שינויים אלה יביאו להפחתת העלות לפריסת רשת ולקיצור משך זמן הפריסה, ובכך יפחיתו את הסיכון הרב עבור חברות התקשורת – הן בעלות התשתית והן חסרות התשתית. כתוצאה מכך, צפויה להתגבר התחרות בתשתית הפס הרחב בישראל ולהביא בשורה משמעותית לציבור הישראלי, בדגש על קדמה טכנולוגית".

ההתנגדות – בגלל הקרבה של נתניהו לאלוביץ'?

בזק ומשרד התקשורת מתנגדים, כאמור, למהלך, שעלול לפגוע כלכלית בה ובבעליה, שאול אלוביץ', מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המכהן גם כשר התקשורת. היועץ המשפטי לממשלה אסר על נתניהו לטפל בעניינים שנוגעים לבזק ולאלוביץ' בשל הקשרים החברתיים בין השניים וכדי למנוע ניגוד עניינים, ולכן הועבר הטיפול לאחריות משרד האוצר.

לדברי משרד התקשורת, ההתנגדות נובעת מכך שהרפורמה לא נכונה מבחינה עקרונית ושהיא תפגע בשוק התקשורת, ואין להתנגדות כל קשר לאלוביץ'. בתגובת המשרד נאמר כי הוא "מתנגד להצעה בחוק ההסדרים לכפות שימוש של כל חברות התשתית בתשתיות האחרות כיוון שהצעת החקיקה מיותרת ומזיקה. כבר כיום קיימת אסדרה שבה מתאפשר לפרטנר ולסלקום שימוש בקנים של בזק כחלק מרפורמת השוק הסיטונאי. המשרד גם הצהיר כי בכוונתו לאפשר בעתיד שימוש בקנים גם ל-HOT ול-IBC (מיזם הסיבים האופטיים), כחלק מתוכנית אסטרטגית רחבה של האצת ההשקעה בתשתיות עליה שוקד המשרד בימים אלה. הצעת החוק של האוצר מחבלת בשלב זה בתוכנית הפריסה ולא מקדמת השקעות או תחרות".

בעקבות ההחלטה איים צחי הנגבי, שמחזיק בסמכויות מסוימות של משרד התקשורת ומשמש כשר התקשורת בפועל, שאם ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה על התקציב – הוא ימשוך את כל פרק התקשורת בחוק ההסדרים, כולל רפורמות שכבר אושרו, ובמקרה הצורך אף יצביע נגד התקציב.

החלטת הקבינט כוללת גם נקיטת צעדים להגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, בהם הפרטת מערך השידורים החינמי עידן פלוס והעברתו למפעיל מסחרי, שיוכל לפתוח ולהוסיף ערוצים תמורת תשלום, או בשילוב פרסומות. ההערכות הן שסלקום ופרטנר יתמודדו על הפעלתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים