קספרסקי: האינטרנט הוא מקור למריבות במשפחה ולהתפוגגות הסמכות ההורית

המחקר, אשר סקר יותר מ-3,700 משפחות בשבע מדינות, מספק תובנות לגבי הדרך שבה העולם הדיגיטלי משבש את הדינמיקה המסורתית במשפחה ● שליש מההורים מאמינים כי האינטרנט מנתק אותם מילדיהם

מפרק משפחות. אילוסטרציה: BigStock

מריבות וניתוקים בין בני משפחה הן תופעות שקיימות לבטח כבר אלפי שנים, וגם איבוד הסמכות ההורית הוא נושא שמדברים בו רבות בשנים האחרונות, אבל נראה שהתופעות האלה דווקא מתגברות בעידן שלנו, ולפחות אחד האשמים הוא האינטרנט – כך לפי מחקר חדש שפרסמה קספרסקי (Kaspersky Lab), המעיד כי לעולם הדיגיטלי יש השפעה גדולה על היחסים במשפחה.

המחקר של מעבדות קספרסקי ו-iconKids & Youth מראה, כי בעידן שבו אנשים מבלים יותר זמן מאי פעם ברשת – חמישית מההורים והילדים מעידים, כי האינטרנט ומכשירים מרושתים יכולים לגרום למתח במשפחה.

המחקר, אשר סקר יותר מ-3,700 משפחות בשבע מדינות, מספק תובנות לגבי הדרך שבה העולם הדיגיטלי משבש את הדינמיקה המסורתית במשפחה.

אם בעבר היו ההורים המקור העיקרי לתשובות ועצות לשאלות ילדיהם, הרי שהיום, אחד מארבעה הורים (23%) מעיד, כי ילדיהם מעדיפים לחפש תשובות ברשת מאשר לפנות אליהם.

להביך את הילדים

המחקר מצא גם, כי כמעט חצי (42%) מההורים אינם חברים של ילדיהם ברשתות החברתיות, וכי אחד מחמישה (18%) הודה, כי הדבר נובע מכך שזה יביך את הילדים.

בסך הכל, חמישית מההורים (21%) והילדים (22%) מעידים, כי האינטרנט הוא מקור למתח במשפחה. מדאיג מכל הוא הגילוי, ששליש מההורים (31%) מאמינים כי האינטרנט מנתק אותם מילדיהם.

החיכוך עלול להחמיר בעקבות העובדה שלעתים קרובות מכשירים המשמשים לגלישה באינטרנט הם משותפים. שני שלישים מהמשפחות שנסקרו מציינים, כי הם חולקים מחשב או טאבלט משפחתי. כתוצאה מכך, שליש מההורים (31%), התלוננו כי ילדיהם שברו את המכשיר המרושת או הדביקו אותו בווירוס (30%), ורבע מהם (24%) נדרשו לשלם עבור מוצר או שירות שהילדים הזמינו או הורידו. במקביל, 13% מהילדים האשימו את ההורים בכך ששברו מכשיר ו-16% התלוננו, כי ההורים מחקו להם בטעות מידע מסוים.

לדברי אנדריי מוצ'ולה, ראש הפעילות הצרכנית במעבדת קספרסקי, "טבעי כי שימוש – או שימוש שגוי – במכשיר מרושת ייצור חיכוך במשפחה. עם זאת, אנו מבלים יותר ויותר זמן ברשת, והדינמיקה המשפחתית משתנה".

למנוע שיתוף או מחיקה של מידע רגיש

מוצ'ולה אמר כי "חשוב שמשפחות ישמרו על דיאלוג מתמשך באשר לדרכי הזיהוי והתגובה לסיכונים אפשריים. חשוב שיסכימו יחד על חוקים בסיסיים הקשורים לניווט בעולם הדיגיטלי, וחשוב מאוד לא להתפשר על הגנת הילדים ברשת. אנו ממליצים להתקין פתרון הגנת אינטרנט בכל המכשירים בבית ולוודא, שמותקן בהם יישום  בקרת הורים, אשר יכול לחסום גישה לאתרים ואפליקציות שאינם ראויים, ולמנוע שיתוף או מחיקה של מידע רגיש".

ג'אניס ריצ'רדסון, יועצת בכירה ב-European Schoolnet, מוסיפה כי "למרות שהאינטרנט הופך למקור לחיכוך במשפחות מסוימות, מחקר שנערך לאחרונה על ידי זרוע המחקר של הנציבות האירופית, מסמן  מגמה צומחת, המראה כי אחים ובני משפחה מורחבת מקבלים תפקיד גדול יותר בפעילות הילדים ברשת".

לדבריה זה לא מפתיע, "כי ילדים פונים באופן אינסטינקטיבי לאדם שהם תופסים כבעל יכולת לתקן בעיות טכניות, לייעץ לגבי אתרים וכלי אבטחה, ולספק תגובה אובייקטיבית בשאלות רגישות. זה רק מחזק את החשיבות של פיתוח יכולות טכנולוגיות על ידי ההורים ובניית יחסי אמון עם ילדיהם, ובמקביל דורש קביעת חוקי יסוד לגבי שימוש במכשירים לצורך מניעת חיכוכים. אנו מאמינים גם, כי רשתות חברתיות וספקי תוכנות צריכים לפתח כלים 'ידידותיים למשפחה'".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלון אמיתי

    ממליץ להורים להתקין על המחשבים בבית את תוכנת "בקרת הורים - גולשים בזמן". תוכנה חינמית ישראלית . ממשק ועברית וממש מעולה.. חפשו בגוגל או בקישור: http://www.surfingintime.com/

אירועים קרובים