מחקר: לא נשרוד יותר מ-44 שניות בממוצע ללא סמארטפון

משתתפי המחקר נשאלו כמה זמן חלף לדעתם עד שהחלו להציץ בטלפון החכם ● על כך ענו כי מדובר בין שתיים לשלוש דקות - דבר הממחיש את הפער התפיסתי לגבי תבנית השימוש במכשיר הסלולרי

עובדי המדינה יוכלו לדבר ולגלוש בזול. צילום: BigStock

44 שניות בממוצע, זה הזמן שייקח לנו להוציא את הסמארטפון מהתיק או מהכיס כשאנו מתיישבים בבית קפה, בתור לרופא, או בהמתנה כלשהי – כך עולה מניסוי שנערך עבור מעבדת קספרסקי (Kaspersky Lab) על ידי האוניברסיטאות וירצבורג (Würzburg) ונוטינגהאם-טרנט (Nottingham Trent).

הניסוי העלה, כי משתתפים שהושארו לבדם בחדר המתנה החזיקו בממוצע 44 שניות בלבד לפני שנגעו בסמארטפון. גברים החזיקו מעמד 21 שניות בלבד בהשוואה ל-57 שניות אצל הנשים.

כדי לבחון באופן מעמיק יותר את היחסים ה"מתהדקים" בינינו ובין ה"חבר" הדיגיטלי שלנו, נשאלו המשתתפים כמה זמן חלף לדעתם עד שהחלו להציץ בסמארטפון. רוב המשתתפים העריכו את פרק הזמן הזה בין שתיים לשלוש דקות, דבר הממחיש את הפער התפיסתי לגבי תבנית השימוש בסמארטפון.

הקשר שלנו לעולם החיצון

בתגובה על הממצאים אמר ג'נס בינדר מאוניברסיטת נוטינגהאם טרנט, כי "הניסוי מראה שאנשים מחוברים למכשירים הרבה יותר ממה שהם חושבים, וכי פנייה לסמארטפון גם בדקות ספורות שאנחנו נמצאים לבד – הפכה לטבע שני עבורנו. אנו לא ממתינים יותר. המידע המיידי והאינטראקציות שמספקים המכשירים החכמים הופכים אותם לשותפים דיגיטליים לחיינו. הסמרטפונים כבר אינם סתם מכשיר טכנולוגי. הם הקשר שלנו לעולם החיצון".

מחקר נוסף שנערך בשתי האוניברסיטאות מצביע על כך, שהדחף לבדוק את הסמארטפונים שלנו בשכיחות גבוהה נגרם כנראה בשל הפחד להחמיץ משהו (FOMO – Fear Of Missing Out) כאשר איננו מחוברים. בסקר משלים, משתתפים אשר השתמשו בטלפון שלהם באינטנסיביות גבוהה יותר, ציינו רמה גבוהה יותר של FOMO.

"ככל שאנשים משתמשים יותר בסמארטפון, כך גובר הפחד שלהם להחמיץ משהו כאשר הם אינם מחוברים אליו. קשה לומר מה גורם למה – האם אנשים משתמשים יותר בטלפון מפני שהם פוחדים להפסיד משהו, או שבגלל השימוש הרב הם דואגים להפסיד משהו", אמרה אסטריד קרלוס, אחת ממחברות המחקר מאוניברסיטת וורצבורג.

השפעה משמעותית על איכות החיים הכללית

המחקר הראה גם, כי ככל שאנו משתמשים בטלפון יותר, כך אנו הופכים ללחוצים יותר. עם זאת, כאשר המשתתפים נשאלו לגבי האושר הכללי שלהם, לא נמצא הבדל בין משתמשים קלים לכבדים. לכן  לא נראה כי ללחץ שנוצר על ידי השימוש בסמארטפון יש השפעה משמעותית על איכות החיים הכללית.

מהמחקר עולה עוד, כי במהלך זמן המתנה של 10 דקות, המשתתפים השתמשו בטלפון החכם שלהם בממוצע במשך חצי מהזמן (חמש דקות).

"אנו מסתמכים רבות בימים אלה על מכשירים ניידים כהרחבה של המוח שלנו, ומשתמשים בהם ככלי המחליף את הצורך שלנו לזכור נתונים. רוב משתתפי המחקר, לדוגמה, לא זכרו את מספר הטלפון הנייד של בני הזוג שלהם, ילדיהם או מקום העבודה שלהם,  אבל כן הצליחו לזכור את מספר הטלפון בבית שבו גרו כשהיו בני 10", ציינו מחברי המחקר.

"סמרטפונים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו כיום, אבל אנו צריכים לשים לב כי הם מוצר שאנשים מקבלים כיום כמובן מאליו. העובדה שהם צמודים אלינו כל הזמן גורמת לנו לעתים לשכוח עד כמה הם – ולא אנחנו – אוצרים את הנתונים, הפרטים והזיכרונות האישיים שלנו", אמר דיוויד אם, חוקר אבטחה בכיר במעבדת קספרסקי.

"נתונים אלה אינם רק יקרים עבורנו, אלא גם עבור עבריינים. אם המידע האישי שלנו נמצא בסכנה, בין אם בעקבות גניבה, אובדן או נוזקה – אנו נמצאים בסיכון לאבד את החיבור לאנשים ולנתונים החשובים ביותר עבורנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים