פוקסקון מחליפה 60 אלף עובדי מפעל ברובוטים

החברה המבוססת בטייוואן ידועה בסדנאות היזע שלה וביחס המחפיר ותנאי ההעסקה הגרועים של עובדיה ● עכשיו היא מחליפה את חלקם ברובוטים, ש(בינתיים)לא יכולים להתלונן על מצבם

להתראות אנושות. צילום: BigStock

פוקסקון (Foxconn) מסרה כי החליטה להחיל תהליך אוטומטיזציה באחד ממפעליה, ושכעת יחליפו רובוטים 60 אלף עובדים שלה, כך על פי דיווח של ה-BBC.

הקיצוץ בכוח העבודה האנושי הוא חלק מתהליך מתמשך שכוונתו להחליף ברובוטים אנשים האחראים ל"משימות ייצור רבות הקשורות בפעילות שלנו", כך הודיעה החברה בהצהרה לתקשורת.

פוקסקון מייצרת חלקים למכשירי ה-iPhone וה-iPad של אפל (Apple), לקו ה-Galaxy של סמסונג (Samsung), ול-PlayStation 4 של סוני (Sony), כמו גם התקנים אחרים בעבור חלק ממותגי ההיי-טק הגדולים בעולם.

"אנחנו מחילים הנדסת רובוטיקה וטכנולוגיות ייצור חדשניות אחרות בכדי להחליף משימות חוזרות ונשנות שנעשו בעבר על ידי עובדים, ובאמצעות אימון נאפשר לעובדים שלנו גם להתמקד באלמנטים בעלי ערך מוסף גבוה יותר בתהליך הייצור, כמו למשל במחקר ופיתוח, בבקרת תהליכים ובקרת איכות", נכתב בהצהרה שבה ציינה החברה גם כי "נמשיך לרתום אוטומציה וכוח אדם לפעולות הייצור שלנו, ואנו מצפים לשמר את כוח האדם המיומן שלנו בסין".

אוטומציה הופכת בעת הנוכחית למציאות לא פשוטה בעבור עובדי מרבית החברות הגדולות בעולם, אשר מוצאות את העלויות (ההולכות וקטנות) של רכישת רובוטים ותכנותם לפעול בעבורן כיותר אטרקטיביות מאשר אלו שעליהן להשקיע בשימור כוח עבודה אנושי.

חוסר יציבות כלכלית

חסידי האוטומציה אומרים שהקדמה הזו תבטל קודם כל עבודות שמאמללות את העובדים האנושיים, וכי בטווח הארוך יתפתחו בעקבות כך משרות יותר איכותיות לבני האדם. עם זאת, כלכלנים חוששים מאובדן מקומות עבודה מהיר בתאגידים שעוברים אוטומציה, ומכך שהמצב עלול להביא לחוסר יציבות כלכלית.

דו"ח, שנערך על ידי דלויט (Deloitte) ואוניברסיטת אוקספורד, חוזה ש-35% מהמשרות הנוכחיות יעברו להיות אוטומטיות במהלך שני העשורים הבאים. תחזית נוספת שנעשתה על ידי החוקרים קרל בנדיקט פריי ומיכאל אוסבורן במחקר משנת 2013, שכונה "העתיד של תעסוקה" (The Future of Employment), מדברת על כך שכ-50% מהעבודות ייעלמו כבר בארבע עד חמש השנים הבאות.

למרות הפיטורים והכנסת הרובוטים, פוקסקון עדיין מעסיקה יותר מ-1.2 מיליון עובדים, רובם סינים, כמו גם מעסיקה במפעליה שבאירופה צוענים, פליטים ומזרח אירופאים כפריים, והיא עושה כל זאת במה שמוגדר על ידי רבים כתת-תנאים. בשנים האחרונות דובר רבות על כך שהחברה מספקת תנאים מחפירים לעובדיה בסין, ואלו כוללים עבודה רצופה במשך ימים רבים ושעות רבות מספור מדי יום, מבלי להעניק חופשות כלל, אפילו לא בנות יום אחד.

בנוסף דווח על הלנות שכר רבות ושגרתיות מצד החברה, על העסקת ילדים בתנאי עבודות ובמשכורות רעב, על תנאי הלנה תת-אנושיים ועוד. כתוצאה מכל אלו, בשנים האחרונות התאבדו עובדים לא מעטים של החברה, וכשעל 13 מקרים שכאלו נודע לתקשורת המערבית.

העסקת רובוטים היא אולי דרך לייעל את העובדה במפעלים, אבל היא גם מספקת "יתרון" נוסף – הרובוטים (לפחות לעת עתה) לא יתלוננו על תנאי העסקתם!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים