הצעת חוק בארצות הברית מבקשת לעצור את החרם על טלפונים מוצפנים

ההצעה מהווה מערכה נוספת בקרב הניטש סביב השאלות העקרוניות - לכמה פרטיות יכול לצפות אזרח בכל הנוגע לגאדג'טים היומיומיים שלו, ויותר מכך - לכמה פרטיות יכול לצפות אזרח בכלל?!

מי גנב את המידע האינטימי מהניידים? אילוסטרציה: BigStock

השלטונות האמריקנים מעוניינים לדעת הכל על נתיניהם. בין השאר הם אינם מוכנים לכך שחברות טק ייצרו וישווקו מכשירים ניידים מוצפנים. תארו לעצמכם שאזרח ארצות הברית לא יוכל לקנות iPhone במדינה שלו, רק כי נתוני המכשיר מוגנים על-ידי הצפנה שנאסרה על-פי חוק.

כדי למנוע את התסריט הזה החליטו מספר חברי קונגרס מהקצוות השונים של הקשת הפוליטית לשתף פעולה ולעשות מעשה. הצעת חוק שהוצגה אתמול על-ידי טד ליו, דמוקרט מקליפורניה, ובלייק פהרנת'ולד, רפובליקני מטקסס, מבקשת למנוע ממדינות את הכוח לחסום את מכירתם של סמארטפונים מוצפנים, או לדרוש כי יצרניות יציידו את הטלפונים שלהן בדלת-אחורית שתספק לשלטונות גישה לנתונים פרטיים.

ההצפנה מובנית בתוך ה-iPhone של אפל (Apple), במכשירי אנדרואיד ובטלפונים חכמים אחרים, בכדי להפוך את הנתונים האישיים של בעלי המכשיר למוגנים מעיניים סקרניות. על-מנת לפענח את הנתונים נדרש מפתח הצפנה, שבו בחרו בתבונה היצרניות שלא להחזיק.

לאסור בעלות על סמארטפונים מוצפנים

הצעת החוק באה בזמן שמחוקקים וענקיות טק מעמק הסיליקון מנסים להבין יחד איך להתפשר בכל הנוגע בחוק ההצפנה (Encrypt Act), המכסה אגב כל חומרת מחשב, תוכנות מחשב, מכשיר אלקטרוני או שירות מקוון. מספר גורמי אכיפת החוק, לרבות מנהל ה-FBI ג'יימס קומי, התבטאו כנגד השימוש הגובר של הצפנה בטלפונים. נתונים המאוחסנים על טלפונים, כך הם טוענים, יכולים להיות שימושיים בחקירות כנגד פושעים וכן מול חשודים במעורבות בטרור.

הצעת החוק היא תגובה להצעות מניו-יורק וקליפורניה, אשר הודיעו כי בכוונתן לאסור בעלות על סמארטפונים מוצפנים במדינות שלהן, ובהתאמה וכי יקנסו יצרניות של טלפונים שכאלה. בהנחה שהצעות אלו יפכו לחוק, לחברות הטלפונים החכמים יהיה צורך לאפשר פענוח של נתונים במכשירים שיוצרו לאחר 2017.

ניסיון לאכוף הצפנה חכמה בכל מדינה ומדינה יהיה תהליך מבלבל וקשה, כך טוען ליו. "מצב שבו יש 50 מדינות עם 50 תקני-דלתות-אחוריות שונים, או איסורים אחרים, הוא מתכון לאסון בעבור הפרטיות והתחרותיות בארצות הברית", כתב בהודעת דוא"ל ששלח, וציין כי "עיסוק זה שייך לרמה הלאומית, שם ניתן למצוא פתרון המגן על זכויות הפרטיות של האמריקנים".

חברות כמו אפל הואשמו על שאבזרו את הטלפונים שלהן בדלתות-אחוריות – קידוד שמוביל לתוך תוכנה – שמאפשרות לרשויות החוק לעקוף אמצעי אבטחה. מנכ"ל אפל, טים קוק, הפריך את הטענות וטען כנגד השימוש בדלתות-אחוריות. בחודש שעבר, קרא קוק לממשל אובמה להנפיק הצהרה שתגן על שימוש בהצפנה בלתי חדירה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים