הממשל האמריקני: מחשבי המכונית האוטונומית של גוגל ייחשבו כנהגים

פסיקה תקדימית בארצות הברית פורצת את הדרך להעלות מכונית ללא-נהג לכבישיה ● הרגולטור פסק כי "אנו מסכימים שבמכונית זו לא יהיה 'נהג' במובן המסורתי המוכר לנו"

נוסעת בלעדיכם. המכונית האוטונומית

המאמץ החלוצי של גוגל (Google) לפתח רכב בנהיגה אוטונומית נטולת הגה ודוושות קיבל דחיפה מהשלטונות, ומדובר על דחיפה משמעותית בדרך לעלייה לכבישים.

במכתב שהגיע ב-4 בפברואר למנהל פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, כריס אורמסון, ושעליו דיווחה לראשונה סוכנות רויטרס (Reuters) בישר ה-NHTSA (ר"ת National Highway Traffic Safety Administration), המנהל הלאומי האמריקני לבטיחות בדרכים, לענקית הטכנולוגיה כי "נפרש 'נהג' בהקשר של תיאור עיצוב הרכב של גוגל כמתייחס למערכת נהיגה עצמית ולא כאל אדם מנוסעי הרכב". במכתב נוספו גם ההבהרות כי "אנו מסכימים עם גוגל, שבמכונית (בנהיגה עצמית) שלה לא יהיה 'נהג' במובן המסורתי המוכר לנו, כפי שהיה במהלך למעלה ממאה השנים האחרונות שלכלי רכב היו נהגים אנושיים".

התכנית היומרנית של גוגל לפיתוח מכונית אוטונומית היא כבר בת שבע שנים, וכיום היא כוללת רכב קטן, המתאים לשני נוסעים בלבד, שעיצובו האולטימטיבי כלל לא יאפשר לנוסעים בו גם להסיע אותה. בכל זאת, למטרות בדיקה, נדרשת גוגל להתאים לאב-טיפוס שהיא בוחנת הגה ודוושות זמניים ונהג לצורכי בטיחות. נכון להיום התנסו כבר המכוניות של החברה ביותר מ-1.2 מיליון קילומטרים של נסיעה ברחבי עמק הסיליקון שבאוסטין, טקסס.

בשנה שעברה, נעצרה המכונית הקטנה של גוגל במהלך בדיקה שהתקיימה במאונטיין ויו שבקליפורניה משום שהיא פשוט נסעה לאט מדי. תמונה שתיעדה את קצין המשטרה והמכונית שעצר הופצה באינטרנט, ודיונים נסובו סביב השאלה מי האחראי למקרה – המכונית או האדם הנוסע בה. השאלה נותרה לא פתורה והיא תהווה את ליבת הדיונים הקרבים בכל הקשור בתקנות הביטוח במדינה והאם אלו מכסות מכוניות בנהיגה עצמית, במיוחד במקרים של עבירות קשות יותר שכוללות פציעות או אפילו הרוגים, חלילה.

ליצור מכונית שנהיגתה לא תדרוש מעורבות בני אדם

הפרשנות שה-NHTSA סיפק בעבור המכונית של גוגל למגוון תקנות פדרליות אינה מהווה פסק-דין, אך בהחלט מספקת תובנות לגבי האופן שבו הסוכנות הפדרלית תתייחס לדברים כשמדובר על מכוניות בנהיגה עצמית שיעלו על הכבישים, שיהיו נתונות באחריותו הבלעדית של רכב המופעל רק באמצעות חיישנים ומחשב.

דובר גוגל, ג'וני לו, אמר כי החברה "בוחנת" את המכתב, ואולם קשה שלא לפרש את תגובת ה-NHTSA, אשר פורסמה בשקט באתר האינטרנט של הסוכנות השבוע, כניצחון קטן בתוך אוקיינוס מאמציה של החברה לחפש אחר דרך ליצור מכונית שנהיגתה לא תדרוש מעורבות בני אדם.

בעוד שחברות ויצרניות טק רבות שוקדות כולן בלהט על מחקר ופיתוח מגוון רחב של טכנולוגיות למכוניות ללא-נהג, כולן – החל מפורד (Ford) וכלה בטסלה (Tesla) – שומרות בכל זאת את ההגה והדוושות בהמצאותיהן, בכדי לתת לנהג בן אנוש יכולת להשתלט על מערכת הבינה המלאכותית במקרה חירום, או פשוט מתוך רצון לנהוג.

אורמסון, כתב בפוסט שפרסם בבלוג החברה כי "אנשים אומרים לנו מדי יום שמכוניות בנהיגה עצמית שוות ניסיון. הסטטוס-קוו על הכבישים שלנו אינו נטול בעיות, יש לו עלות אמיתית, לא רק ביעילות ובלחץ, אלא בחיים שנפגעו ונהרסו עקב טעויות של נהגים אנושיים. ברחבי העולם נהרגים מדי שנה 1.2 מיליון בני אדם על הכבישים. 94% מתאונות הדרכים בארצות הברית נגרמות כתוצאה מטעות אנוש".

אורמסון אמר כבר מזמן כי המטרה שלו היא להעלות מכוניות ללא-נהג על הכבישים עד למועד שבו בנו יהיה זכאי להוציא רישיון, כדי שבמקום לעשות זאת יהיה מסוגל לנסוע בהן. מדובר על פרק זמן של עוד כארבע שנים. בתערוכת Detroit Auto Show שהתקיימה בינואר האחרון, מונה לאחרונה ג'ון קראפקיק למנכ"ל אגף הרכב של גוגל. המנכ"ל החדש אמר בדבריו באירוע כי "קפיצת הקסם בטכנולוגיה כבר נעשתה. טכנולוגיית המכונית האוטונומית אינה מדע בדיוני יותר. היא כבר כאן".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אסף

    מן הסתם הבעלים הוא האחראי, כמו שקורה בכל מכונה אחרת שעובדת ללא פיקוח צמוד.

  2. מודי גורפינקל

    אם כך מי אחראי? המחשב? אותו ניתן יהיה להעמיד לדין? או את גוגל?

אירועים קרובים