גוגל צפויה לדווח על 43 מיליארד דולר המוחזקים במקלטי מס – ובריטניה סוערת

הנתונים צפויים להמשיך את מאמציהן של ממשלות ברחבי העולם, השואפות לעצור את הסדרי ההתחמקות מתשלום המס השנויים במחלוקת של ענקית הטכנולוגיה ● מאחר שאירלנד מספקת מקלט שכזה, בבריטניה סוערות הרוחות סביב הנושא

גוגל. צילום: BigStock

ענקית הטכנולוגיה, גוגל (Google), צפויה לאשר בשבוע הבא כי מקלטי המס שהיא מחזיקה באירלנד, הולנד ובברמודה הם ששיפרו את מצבור המזומנים שלה מחוץ לארצות הברית והעמידו אותו על יותר מ-43 מיליארד דולר, כך סבורים אנליסטים פיננסיים רבים. אנליסטים בוול סטריט גם משוכנעים שהחברה ממאונטיין וויו תמשיך להטמין רווחים בברמודה גם בעתיד, למרות שממשלות ברחבי העולם מבטיחות לעצור את הסדרי ההתחמקות מתשלום מס של הענקית.

בריטניה אוהבת את גוגל

אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל, תדווח על רווחיה לשנת 2015 בשבוע הבא, וככל הנראה תאשר כי יתרות המזומנים שלה מעבר לים גדלו בכארבעה מיליארד דולר ב-12 חודשים בלבד. יתרות ההון בנות ה-43 מיליארד דולר במקלטי מס, שרובן מוחזקות בברמודה, מייצגות את הרווחים של גוגל משווקים שבהם היא פועלת מחוץ לארצות הברית. מבין אותם השווקים, זה של בריטניה הוא הגדול ביותר והוא מהווה למעשה 17% מכלל המכירות של החברה מחוץ לארצות הברית.

אלא שלפי נתונים שפורסמו לאחרונה, שילמה החברה הבת של גוגל בבריטניה רק 21 מיליון לירות שטרלינג מס ב-2013, אז הבטיח שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, לשים קץ ל"חברות טכנולוגיה שמשלמות מעט מדי מסים או לא משלמות מסים בכלל בבריטניה". לאחר מכן, בשנה שעברה, הציג אמנם השר מס על רווחים מהסדרי מס, וכמו כן בשבוע שעבר הגיעה גוגל להסדר מול רשות המסים הבריטית ה-HMRC (ר"ת HM Revenue and Customs), שלפיו הסכימה ענקית הטכנולוגיה לשלם 130 מיליון לירות שטרלינג מס ואף לקחת על עצמה נטל מס גדול יותר בעתיד, שמהווים למעשה סנקציה על השימוש המתמשך שעשתה בחברות איריות לצורך דיווח על מכירותיה בבריטניה. אלא שבפועל מדובר בהגדלה צנועה של עול המס שזרועה של גוגל בבריטניה צריכה לשלם. עקב הדברים הואשמה הממשלה בכך שאפשרה לחברה לשלם למדינה מעט מדי מס, ונשמעו טרוניות על כך שבצרפת צפויה גוגל לשלם סכום מס הגדול פי שלושה מזה שאליו הוסכם בבריטניה.

קמרון מסנגר על הענקית ו/או על ממשלתו

דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה מטעם המפלגה השמרנית הבריטית, הגן על עסקת המס שעליה סיכמו הרשויות בבריטניה עם גוגל, וטען כי השמרנים עשו יותר מכל מה שהשיגה ממשלה אחרת בעבר. ראש הממשלה אמר לפרלמנט כי המס "צריך היה כבר להיאסף בתקופת הכהונה של ממשלת הלייבור".

קמרון אותגר במסגרת Prime Minister's Questions על סכום המס ששולם על ידי ענקית הטק האמריקנית, שעשתה מיליארדי פאונד ממכירותיה בבריטניה. בתגובה אמר קמרון בציניות: "אנחנו מדברים על מס שהיה צריך להיאסף תחת ממשלת הלייבור ושנגבה על ידי הממשלה השמרנית".

ראש הממשלה אמר שלדעתו היה זה "צודק למדי" שהעסקה נעשתה באופן עצמאי בידי ה-HMRC, אבל ציין כי "היה ברור לחלוטין שאף ממשלה לא עשתה יותר מזה בכדי לפצח את העלמת המס וההימנעות האגרסיבית מתשלום המס".

מנהיג הלייבור, ג'רמי קורביין, אמר לפרלמנט כי העסקה שווה לשיעור מס של 3%, ותהה מדוע יש "כלל אחד עבור חברות רב-לאומיות גדולות, ואחר שמחילים על עסקים קטנים רגילים ועובדים עצמאיים". הלייבור פנתה למשרד הביקורת הלאומי בבקשה לחקור את אופן הטיפול של HMRC בקבלת ההסכם, בעוד שיועץ הצללים ג'ון מק'דונל, פנה בכתב לשר האוצר אוסבורן בדרישה לאספקת פרטי ההסכם והדרך להשגתו.

רפורמות המס שעליהן בישרו ממשלת אירלנד וה-G20 בשנה שעברה, מבטיחות להילחם בהסדרי המס האגרסיביים שגוגל נוהגת להגיע אליהם, אבל אלו טרם יושמו בפועל ולעת עתה האנליסטים של וול סטריט לא צופים שינוי בדמות העלאת שיעור המס האפקטיבי שבו תחויב החברה בשנים הבאות.

נכון לעכשיו עושה רושם כי ראשי גוגל מתקשים להציע אפשרויות יעילות לשימוש ברווחי החברה, שנערמים לגובה בקופתה, ושעמדו על 27 מיליארד דולר בסוף חודש ספטמבר האחרון. אולי זוהי הסיבה לכך שחודש לאחר מכן בישרה הענקית כי תחזיר חמישה מיליארד דולר לבעלי מניות על-ידי רכישת מניות חוזרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים