"ה-IT יקבע את הגורל: האם מחלבה תהיה רווחית – או 'מתנדנדת'"

כך אמר מייקל אדג'ט, מנהל אסטרטגיות תעשייה ופתרונות לתחום המזון והמשקאות באינפור ● לדבריו, "האתגרים הגדולים ביותר של המחלבות קשורים בחיי המדף הקצרים של רוב המוצרים - יש ליישם יכולות תכנון וכלי ניהול שיאפשרו לייצר כמות נכונה"

מייקל אדג'ט, מנהל אסטרטגיות תעשייה ופתרונות לתחום המזון והמשקאות, אינפור

"שוק החלב, בעולם וגם בישראל, הוא תחרותי ומשתנה. מחשוב המחלבות ויישום פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, הם אלה שיקבעו את כל ההבדל בין מחלבה רווחית למחלבה 'מתנדנדת' – ובכך חשיבותם". כך אומר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים מייקל אדג'ט, מנהל אסטרטגיות תעשייה ופתרונות לתחום המזון והמשקאות, אינפור (Infor).

משרד הכלכלה הכריז השנה על הענקת מענק בגובה 50 מיליון שקלים למחלבות הקטנות והבינוניות בפריפריה, כדי לסייע להן להתחרות בשחקנים הגדולים והוותיקים בשוק. התוכנית לעידוד התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק החלב, הכרחית להורדת יוקר המחייה והסרת חסמים לחדירה לשוק שנשלט על ידי מספר מצומצם של חברות. המחלבות בפריפריה, מצדן, מתגייסות על מנת להרחיב את הפעילות שלהן ולבנות תכניות, שיאפשרו להן להגיש בקשות למענקים. "מחלבה שתרצה למנף את התכנית של משרד הכלכלה", אמר אדג'ט, "ובונה תכניות להקמת מחלבות, הרחבת קווי יצור והגדלת התוצרת – צריכה להיערך עם מערכות IT מתאימות שיאפשרו את צמיחתה". אדג'ט נחשב לגורו עולמי בתחום המחלבות. פתרון ה-ERP של החברה, Infor M3, מיוצג בישראל על ידי אינטנטיה (Intentia ).

כאשר ממחשבים מחלבה, מהן הנקודות החשובות ביותר שיש לקחת בחשבון?
"האתגרים הגדולים ביותר של המחלבות, קשורים בחיי המדף הקצרים של רוב המוצרים. המחלבות חייבות ליישם יכולות תכנון מתקדמות ביותר, לצד כלי ניהול, שיאפשרו להן לייצר את הכמות הנכונה של המוצרים. זו צריכה לעמוד בביקוש של הצרכנים, מבלי לייצר עודפים שיהפכו למלאי פג תוקף. המורכבות הזאת מתרחבת גם ליכולות ניהול המחסן, על מנת לוודא כי המלאי מנוהל כראוי ובצורה מיטבית".

תאר את פעילות החברה בעולם המחלבות.
"לאינפור יש מאות לקוחות בתחום המחלבות סביב העולם, מחלבות וחברות רב לאומיות, בעלות חברות בנות – שהנן מחלבות. בין הלקוחות שלנו נמנית Brewster Dairy, היצרנית הגדולה ביותר לגבינה שוויצרית טבעית בארצות הברית, הפועלת כבר כמעט יובל שנים, מתוכן שני עשורים כלקוחה שלנו. מחלבה נוספת היא Clover Dairy  – הגדולה ביותר בדרום אפריקה".

לדבריו, "מערכת ה-ERP שלנו מיושמת על ידי יצרני מזון בכל העולם. הפתרון עוצב במיוחד על מנת לעמוד בדרישות של התעשייה התהליכית, כולל ניהול תהליך הייצור, ניהול חיי מדף, עקיבות, רגולציה, והפצה".

אינכם לבד בעולם ה-ERP, מה מיצובכם מול סאפ (SAP) ואורקל (Oracle)?
"המערכת שלנו עולה על היכולות המצויות בפתרונות של המתחרים, בשל היכולת לספק פתרונות לוורטיקלים ולתתי-ורטיקלים מדויקים, ביניהם תחום המחלבות. יש לנו גם פתרונות ייחודיים ליקבים, למאפיות ועוד. העיקר הוא ההתמחות.

כשמחלבה מיישמת את Infor M3 היא מיישמת את הניסיון שנצבר בקרב מאות הלקוחות שלנו סביב העולם. הלקוחות שלנו לא צריכים לספר לנו מה הם מחפשים בתחום המחלבות – אנו מספרים להם מה כבר עשו מחלבות רבות אחרות, וזהו הבסיס לכל יישום חדש".

בעת הטמעת מערכת ERP בעולם החלב, במה נדרש להתמקד?
"היבט חשוב הוא חיי המדף של המוצרים. נדרשים כלים לניהול שרשרת אספקה. כך, לנו יש מודול לתכנון מזון טרי, המספק פתרון ספציפי לתכנון, ייצור והפצה של מזון טרי. הוא פותח כדי לסייע למחלבות לתכנן בצורה מיטבית את תכניות הייצור הדינאמיות שלהן. הוא מספק תמונה ברורה של דפוסי הזמנות, על סמך מידע היסטורי ותחזיות. זה מאפשר למנהל הייצור לבצע החלטות מושכלות בנוגע לייצור ולבצע גם שינויים – אם הם נדרשים, במהלך היום".

"תחום נוסף שנדרש להתייחס אליו הוא עקיבות (traceability), שהיא דרישה בסיסית בתעשיית המזון, וחשובה במיוחד במחלבות. בשל חיי המדף הקצרים, מחלבות צריכות להגיב במהירות במקרה של החזרות, recall. יש לנו מודול העוקב אחר אצוות (סדרות ייצור), ומאפשר ליצרנים להסתכל קדימה ואחורה בשרשרת האספקה. הם יכולים לראות באילו רכיבים נעשה שימוש באצווה מסוימת של מוצר, ולהיכן אצווה זו סופקה. הוא גם מאפשר למחלבה לראות את יחסי ה'אבא' וה'בן' של אצווה מסוימת, כך שאם יש חשד בחומר גלם מסוים, ניתן לזהות את כל המוצרים שייתכן שהושפעו ממנו. כל זה מתבצע בתוך שניות, לשם יכולת תגובה בשוק. הפצה היא גם אתגר לא קטן למחלבות רבות, ויש לנו כלים מיוחדים לניהול ההפצה".

אדג'ט סיכם באומרו כי "עמוד השדרה של תהליך הייצור בכל מפעל מזון, כל שכן במחלבות – הוא מערכת ה-ERP. לא מספיק חלב טוב – צריך גם מחשוב מתקדם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים