יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה: "יש לפקח על התכנים ברשתות החברתיות"

"רק אם תהיה פגיעה כלכלית ברשתות הללו הן יתעוררו", אמר ח"כ אורי מקלב בדיון שעסק בהסתה באינטרנט ● הוא הודיע כי תוקם ועדת משנה "לבחינת גבולות השיח ולמיגור ההסתה ברשת"

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: מתוך ויקיפדיה

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקים ועדת משנה "לבחינת גבולות השיח ולמיגור ההסתה ברשת", כך הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), בישיבה שהתקיימה היום (ד') ודנה בנושא. הוא קרא לרגולטורים "למצוא כלים לפיקוח על התכנים ברשתות החברתיות".

הישיבה כונסה בעקבות הרצח של ריצ'ארד לייקין ז"ל, הנרצח הראשון בגל הטרור הנוכחי, וההסתה שנסבה סביבו במדיה החברתית. המשתתפים הסכימו כי יש לעצור את השיח המסית ברשת וח"כ מקלב אמר ש-"רק אם תהיה פגיעה כלכלית ברשתות הללו הן יתעוררו, ועלינו להוביל להידוק הפיקוח עליהן".

"אמש קברנו את הקורבן ה-23 בגל הטרור הנוכחי, שהוא פועל יוצא של מה שיש מי שקוראים לו 'חופש הביטוי'. אלא שחופש הביטוי אינו חופש הביזוי, השיסוי וההסתה לרצח", אמר ח"כ מקלב.

יצוין כי החברות המדוברות, שהופיעו בעבר לדיונים של ועדת המדע והטכנולוגיה, לא הופיעו לישיבה זו. לדברי היו"ר, הן ביקשו שלא להגיע עקב תביעה המונחת בפני בית המשפט. לפני כחודש הגיש ארגון שורת הדין תביעה נגד פייסבוק (Facebook) בבית משפט בניו-יורק, בטענה שבכך שהרשת החברתית לא מוחקת הסתה נגד ישראלים שמתפרסמת בה – היא מעודדת אותה.

"הרשתות נושאות באחריות לתוצאות ההסתה"

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), שיחד עם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) יזם את הדיון, אמר כי "הרשתות שאצלן פורחת ההסתה נושאות באחריות למה שההסתה הובילה אליו, ורק לחץ ציבורי יגרום לחברות לעצור אותן".

לדברי ח"כ בני בגין (הליכוד), "בעולם צריכים לראות את ההסתה הזאת כדי להבין באיזו מציאות אנחנו חיים". ח"כ רויטל סווייד (המחנה הציוני) ציינה כי "הדרכה לרצח יהודי אינה חופש ביטוי ויש להביא לכך שהחברות יהיו חשופות לתביעות כספיות גבוהות אם יאפשרו את ההסתה".

גם מיכה לייקין, בנו של ריצ'ארד לייקין ז"ל, ציין את הסרטונים המופצים ברשת ומדריכים כיצד לדקור, ואמר כי "אינתיפאדת הסכינים היא חלק מהתעוררות האסלאם הקיצוני ברשתות. הגיע הזמן לדרוש פיקוח אפקטיבי נגדן".

בהמשך הציג יגאל כרמון, נשיא המכון לחקר התקשורת במזרח התיכון (ממר"י), כמה ממקרי ההסתה שעליהם מדובר. הוא אמר ש-"אי אפשר להעלות על הדעת את התפתחות הג'יהאד העולמי ללא הרשתות החברתיות. הטענה כי מדובר בחופש הביטוי היא שקרית בעליל. אין חופש ביטוי להסתה לרצח".

כאמור, במהלך הדיון עלתה דרישה מהרגולטורים ומרשויות אכיפת החוק לפעול בעניין. אלא שראש חוליית הסייבר במשטרה, רפ"ק ירון שטרן, ציין ש-"פעילות המשטרה מוגבלת רק להסתה המתבצעת בגבולות מדינת ישראל ואילו מרבית ההסתה מבוצעת מחוץ לה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים