79% מההורים חושבים שילדיהם לקחו חלק באלימות ברשת

סקר השוואתי שבוצע עבור המרכז לאינטרנט בטוח חושף פערים עצומים לגבי הידע של ההורים על הרגלי הגלישה של בני הנוער

אלימים ברשת. אילוסטרציה: BigStock

סקר המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי לפתיחת 'החופש הגדול' שנערך בקרב 500 בני נוער בגילאים 12-17 ובקרב 500 הורים ובוצע על ידי זטה טולס, חושף את הידע או בעיקר את חוסר הידע של ההורים על הרגלי הגלישה של בני הנוער. 21% מההורים מודים שאין להם מושג מה ילדיהם עושים ברשת, ו-42% מבני הנוער דיווחו ששיתפו או עשו לייק לפוסט פוגעני נגד אדם כלשהו. אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט אומרת כי "באחריות ההורים להציב לבני הנוער גבולות במרחב הדיגיטלי וברשתות החברתיות ממש כפי שעושים ברחובות ומסדרונות בית הספר".

מהסקר מתברר שרוב ההורים לא סומכים על ילדיהם. 79% מההורים חושבים שילדיהם לקחו חלק באלימות ברשת בעוד שבפועל הודו "רק" 42% מבני הנוער על שלקחו בכך חלק. מתוכם 30% עשו זאת בחודש האחרון.

מפתיע לגלות שלמרות שמרבית ההורים חושבים שילדיהם מעורבים באלימות ברשת, קרוב לשליש מהם (32%) כלל אינם מגבילים את בני הנוער בגלישה ברשת או בסמארטפון. בקרב בני הנוער תחושת העדר הגבולות בשימוש במחשב ובסמרטפון גבוהה אף יותר (38%). ובכל זאת, ישנן מגבלות, אז מה הן?

31% מההורים מגבילים את השימוש בזמנים מסוימים כמו בשעת הארוחה. חמישית (21%) מההורים דיווחו שהתקינו תוכנות סינון על המחשב, ו-19% מההורים ציינו שהם מתנים את השימוש במחשב בביצוע פעילויות ללא מחשב כמו ספורט, שיעורי בית, והשתתפות בחוגים.

מבחינת תפיסת כמות שעות הגלישה פערי הדורות הם גדולים. 45% מההורים חושבים ששימוש של מעל לשלוש – ארבע שעות ביום הוא שימוש מוגזם, ו-29% מההורים מדווחים כי הם מגבילים את כמות שעות השימוש. אבל כשהשאלה נשאלה בקרב בני הנוער נתגלתה סתירה בין הדיווחים כשרק 16% מבני הנוער דיווחו שהם מודעים למגבלות אלה. בפועל הצהירו 46% מבני הנוער שהם גולשים למעלה מארבע שעות ביום ו-21% מהם הודו שהם גולשים רבע מהיממה ויותר (יותר מ-6 שעות ביום). נתון מטריד נוסף הוא ש-13% מבני הנוער חושבים שאין דבר כזה בכלל 'שימוש מוגזם' במחשב ובסמארטפון.

הפעילות העיקרית של בני הנוער ברשת (51%) היא גלישה ברשתות החברתיות. לזה ההורים מודעים. אולם במקום השני ההורים פספסו בגדול וציינו משחקים, בעוד 26% מבני הנוער ציינו צפייה בסדרות ובסרטים. רק 8% מבני הנוער ציינו שהשימוש העיקרי שלהם ברשת הוא חיפוש מידע.

ועל מה מכל אלו הם היו מוותרים? בני הנוער היו מוותרים קודם כל על משחקים (39%) ולאחר מכן על קניות ברשת (29%). ואם במקרה ההורים חשבו שילדיהם ישמחו קודם כל לוותר על קניות (38%) ולאחר מכן (28%) על האפשרות לחיפוש מידע ולהכין שיעורי בית, ההורים ישמחו לגלות  שרק 8% מבני הנוער דירגו את האפשרות הזאת במקום הראשון.

המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי מפעיל כשירות לציבור קו תמיכה לפגיעות ברשת. צוות הקו נותן מענה אנושי 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע בנושאים כמו: שיימינג, פריצה לחשבון דוא"ל/ פייסבוק (Facebook), בריונות ברשת,קבוצות שנאה, ניסיון הונאה, דואר זבל (spam), לשון הרע, תוכן פוגעני, התחזות וזיוף.

לפנייה למרכז לאינטרנט בטוח במקרה של פגיעה ברשת טלפון: 03-9700911, ווטסאפ: 054-8858911, מייל: [email protected]

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים