הרשות הביומטרית: "כבר תיקנו את הליקויים שהמבקר מצביע עליהם"

דו"ח המבקר לא שינה את עמדות הצדדים: הרשות הביומטרית ממשיכה לדבוק בנחיצותו של המאגר בעוד שעל פי המתנגדים, הוא נכשל ויש לבטלו

התקנות הביומטריות אושרו. אילוסטרציה: אימג'בנק

"כלל הממצאים והפערים עליהם הצביע מבקר המדינה בדו"ח טופלו במלואם על ידי הרשות הביומטרית זה מכבר", כך מגיבים ברשות לניהול המאגר הביומטרי על דו"ח המבקר בנושא המאגר, שפורסם היום (ג').

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצביע על שורה של ליקויים חמורים בביצוע הפיילוט הביומטרי, בהם שאין נתונים על גניבות זהות, שהרשות לניהול המאגר הביומטרי לא בדקה חלופות ושבמשך חודשים ארוכים לא הייתה תוכנית עבודה מפורטת לתפעול המאגר. עוד קובע המבקר כי נעשה שימוש במערכת השוואה ביומטרית זמנית בתקופת המבחן והוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם.

בדיקת המבקר בוצעה במהלך תקופת הפיילוט ולדברי הרשות, "עובדה זו אפשרה לנו לתקן את הליקויים כבר במהלך תקופת המבחן. תיקונם של כל הפערים והליקויים במלואם פורט במסגרת הדו"ח המסכם שהוגש לכנסת ומסמכים שהועברו למשרד מבקר המדינה".

"תקופת המבחן – כשמה כן היא: תקופה שמטרתה לבחון את הפרויקט הביומטרי ואת הטכנולוגיות והדרכים המיטביות להשגת המטרה – זהות אחת לאדם אחד, לצד הגנה מקסימלית על הפרטיות", טוענים בתגובה.

הם ציינו כי הפיילוט בוצע תוך בקרה הדוקה של גופים חיצוניים וכי גופי הביטחון ממליצים על קיומו של המאגר לצורך ביטחון המדינה. עוד נמסר מהרשות לניהול המאגר הביומטרי כי במהלך הפיילוט הצטרפו למאגר יותר מ-700 אלף איש באופן וולונטרי. "מדובר בשיעור הצטרפות גבוה מהמצופה, שאפשר לבצע מבחנים ומבדקים בנוגע לתפקוד המאגר ונחיצותו בצורה המיטבית ביותר", טוענים במשרד הפנים.

כמו כן, נכתב בתגובה כי "כלל הגורמים המעורבים בצורה ישירה והדוקה בפעילות הרשות הביומטרית העבירו המלצה חד משמעית, שמבהירה שמולאו בהצלחה כל חובות תקופת המבחן. הם אף ציינו כי הוכחו הצורך ונחיצות המאגר וכי נדרש מאגר ביומטרי כדי לאפשר התמודדות עם תופעות גניבת הזהות וההתחזות".

לסיכום מציינים ברשות כי "המאגר מאפשר למדינה לממש את חובתה לאזרחיה להבטיח את זהותם ולהגן על פרטיותם".

"יש להציל את האזרחים מהכלא הביומטרי"

לעומת זאת, המתנגדים למאגר הביומטרי סבורים כי דו"ח המבקר רק מחזק את טענותיהם. עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, אמר כי "דו"ח המבקר מצביע על רשות ממשלתית רשלנית, שלא בוחלת בהטעיית רשויות אחרות והציבור". הוא אף טען כי "ניסוי המאגר הביומטרי נכשל. יש להנפיק תעודות זהות חכמות וביומטריות מיד ולמחוק את המאגר הביומטרי לאלתר".

"הרשות לניהול המאגר הביומטרי לוקה בחוסר בדיווח אמת לשר הממונה, לרשויות המוסמכות, לחברי הכנסת ולציבור", הרחיב עו"ד קלינגר. "המסקנות הקשות של דו"ח מבקר המדינה מעידות על תמונה קשה, לפיה ניסוי המאגר הביומטרי כשל בכל התחומים ומחדליו אינם פוסחים על שום חלק בתהליך, החל מ-430 אלף תעודות זהות ביומטריות בהן הטביעות האצבע אינן שמישות, המשך בחוסר בדיקת חלופות וכלה בהיעדר תכנון. אם זהו אכן ניסוי – הוא נכשל. אנחנו קוראים לשר הפנים לאמץ מיד את מסקנות מבקר המדינה, למחוק את המאגר הביומטרי ולפרק את הרשות לניהול המאגר הביומטרי לאלתר, בטרם תגרום נזק נוסף לאזרחי ישראל".

כמו כן, אמר, "אנחנו קוראים להנפקה מידית של תעודת זהות חכמה וביומטרית, בה הנתונים נשמרים על הכרטיס בלבד, לכל אזרחי ישראל, כפי שהמליץ מבקר המדינה בדו"ח מ-2010, ולגניזת הניסוי הכושל של המאגר הביומטרי".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שחברה בתת הוועדה של הכנסת שעוסקת במאגר הביומטרי, הצטרפה לביקורת. "דו"ח מבקר המדינה בנושא מדהים בחומרתו", אמרה. "במשך שנתיים אני טוענת כי לחברי הכנסת נמסר מידע חלקי ולא אמין, והדו"ח הסיר היום את הלוט מעל הנושא. עבודת הפיילוט הייתה רצופת טעויות מתחילתה ונראה ששום שלב לא נעשה כראוי".

פרט לסריקות האצבעות של 430 אלף האזרחים, שנעשו בסורק לא מתאים, מונה ח"כ זנדברג בין הכשלים "תשלום עבור חמישה מיליון תעודות ביומטריות בעת שנעשה שימוש רק במיליון; אי איסוף מידע ונתונים רלבנטיים לדיווח; זלזול בהליך התשאול לתעודה; והבעיה העיקרית והקרדינלית: כלל לא נבדקה התועלת במעבר לתעודות ביומטריות, על אף שזו הייתה העילה המרכזית ליציאה לפיילוט".

"בהתחשב בשורת הכשלים שהדו"ח חושף קשה להאמין כי הפיילוט פועל כה מעט זמן. נראה כאילו השנתיים האחרונות יצאו מתוך סיפור על חכמי חלם. כנבחרת ציבור וכאזרחית אני מאוד מודאגת מהממצאים ומהעובדה שהם הוסתרו מחברי הכנסת שמונו לפקח על עבודה הפיילוט", אמרה.

גם היא קראה לבטל את המאגר "ולהציל את אזרחי ישראל מכלא ביומטרי שאין ממנו דרך חזרה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Jerald Dayer

    four Factors You Must Experience Before You get the Perfect Engagement Ring for Your Gal If a person prepare to spend the associated with your life with your girl, then simply you’re probably thinking about shopping for her an engagement ring. There are some items that you need to know before you go in advance and purchase an engagement ring for your partner. Here are the 4 main things to keep in mind for buying the perfect engagement ring. 1 . The Style She Likes You may visit a ring and think it looks wholly cool, but your design may be completely different than her style. The method of the engagement ring will really change the way the ring looks, because certain styles have more intricate designs, and some styles are more clear-cut and plain. 2 . Your financial budget And Her Expectations Your girlfriend may be expecting a ring that looks absolutely stunning, however your budget might not be ready to deal with that kind of a setback. There are ways to have a ring that looks overpriced There are ways to have a ring that looks but can fit nicely into your budget. Figure out what your girlfriend expects when it comes to jewelry and see what is most realistic. 3. Her Ring Size This might seem a little obvious, but you will be surprised by how a large number of guys go all in and have to get the ring resized later. This might be alright for spontaneous proposals, but if you’ve got time to think it over then you should find out her ring size. She’ll be even more pleased when the girl can slide her engagement ring onto her finger and get it fit perfectly the first try. 4. Her Favorite Diamond Cut She is going to want to show off her engagement ring to everyone the girl meets. Gemstone cuts are available in all genres of forms and sizes and sizes. You want to know what her preferred back lower is before you go ahead and get an connection ring. All of this information can be overwhelming at first, but these are the four main things that you should know just before purchasing your girl an engagement ring. Israel Diamonds may be the perfect place to buy your girlfriend the right engagement ring, especially when you have all these questions answered. https://www.israel-diamonds.com/Gemstones/Emeralds/Default.aspx https://www.israel-diamonds.com/Jewelry/Stud-Earrings/Page/sg/1.aspx

אירועים קרובים