יבמ נכנסת חזק ל-IT למגזר הבריאותי

החברה רכשה שתי חברות בתחום IT בעולם שירותי הרפואה, הקימה את יחידת הבריאות של ווטסון והודיעה על שיתופי פעולה עם אפל, ג'ונסון אנד ג'ונסון ומדטרוניק

שנהיה בריאים - עם יבמ. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

מומחים בעולם הבריאות וה-IT לעולם זה מסכימים שהעתיד שלו טמון ביצירת מודל מחשוב חדש, שיקשר את כלל המידע הרפואי עם כלל מערכות המידע הרפואיות. השאלה היא מי יעשה זאת. יבמ (IBM) מנסה לטעון לכתר במטרה להוביל את התחום.

הענק הכחול הודיע לשם כך על שלושה צעדים: הוא רכש שתי חברות בתחום ה-IT בעולם שירותי הבריאות, הקים את יחידת הבריאות של ווטסון (Watson) ויצר שיתופי פעולה עם אפל (Apple), ג'ונסון אנד ג'ונסון (Johnson & Johnson) ומדטרוניק (Medtronic).

ההקמה של מערך שיתופי הפעולה עם שחקנים מרכזיים בתחום היא חלק ממהלך רחב לקידום השימוש בכלים אנליטיים מתקדמים ופתרונות מחשוב קוגניטיבי, על מנת לסייע לספקי שירותים רפואיים, בתי חולים ורשתות רופאים בשיפור איכות הטיפול הרפואי.

לצורך כך הקימה יבמ בימים האחרונים יחידה חדשה – "יחידת הבריאות של ווטסון". ענן הבריאות של מחשב העל מהווה פלטפורמה פתוחה ומאובטחת, המתוכננת לספק ללקוחות, שותפים עסקיים וחוקרים גישה למאגר הגדול בעולם של מידע קליני, מחקרים ונתונים אודות בריאות הציבור. הענן, שתומך בתקן HIPAA לניהול מידע רפואי, יאפשר הפקת תובנות ברמת הפרט – על בסיס המידע, הזמין ממגוון רחב של מקורות.

מה במסגרת שיתופי הפעולה?

יבמ ואפל מרחיבות את הקשרים ביניהן על מנת להציע את ענן הבריאות של ווסטון כפלטפורמה מאובטחת למשימות ניתוח אנליטי של נתוני HealthKit ו-ResearchKit של אפל, שאת האחרון היא פתחה באחרונה. פעולה זו תאפשר לתמוך בנתונים אותם מזינים משתמשים באפליקציות iOS ותצייד את החוקרים בתחום הרפואה בפתרון אחסון מאובטח ופתוח, שמאפשר גישה ליכולות האנליטיות של יבמ.

העבודה עם מדטרוניק תתמקד בשילוב כלים אנליטיים ומחשוב קוגניטיבי עם מכשור רפואי לחולי סוכרת ונתוני הבריאות של חולים אלה, על מנת לפתח דור חדש של פתרונות מותאמים אישית לניהול הטיפול במחלה. משאבות אינסולין ומכשירים נוספים אוספים באופן רצוף נתוני ניטור של מצב חולה הסוכרת – ואלה ינותחו על ידי המערכות הקוגניטיביות של יבמ, תוך הצלבתם עם נתוני רשומות רפואיות ממוחשבות, תביעות החזרים מחברות ביטוח רפואי ונתונים כלליים הנוגעים לאוכלוסיה. כך, ניתן יהיה לזהות דפוסים חבויים בנתונים אלה ולחזות סיכונים בריאותיים בעזרת מודלים אנליטיים מתקדמים. יותר מ-387 מיליון אנשים בעולם סובלים מסוכרת ועלויות הטיפול במחלה בשנת 2014 הוערכו ב-612 מיליארד דולר.

במסגרת שיתוף הפעולה של יבמ עם ג'ונסון את ג'ונסון יפתחו שתי החברות אפליקציות מובייל חדשות שמתמקדות במחלות כרוניות וכלים לשיפור הטיפול בחולים לפני ניתוחים ואחריהם.

החברות שיבמ רכשה

שתי הרכישות הראשונות במסגרת יחידת הווטסון הבריאותית החדשה הן Phytel, שמספקת תוכנה משולבת לניהול בריאות האוכלוסייה, ו-Explorys, שמפתחת ענן בינה רפואית. היא בנתה את אחד ממאגרי המידע הקליני הגדולים בעולם ובו נתונים המתייחסים ליותר מ-50 מיליון איש.

Phytel מפתחת ומשווקת שירות מבוסס ענן המסייע לספקי שירותי בריאות ולצוותי טיפול לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להבטיח טיפול אפקטיבי ומתואם. זאת, באופן המאפשר עמידה בדרישות העדכניות לאיכות שירותי רפואה ובמודלים החדשים של החזרי תשלום וביטוח רפואי בארצות הברית. ניהול בריאות האוכלוסייה מאפשר להבטיח איכות שירות למטופלים, על בסיס הוכחות שיטתיות לגבי הטיפולים הפועלים באופן הטוב ביותר, ונותן בידי הרופאים את היכולת לספק ערך מרבי לחולים המגיעים אליהם.

התוכנה עובדת בשילוב עם מערכות ניהול הרשומות הרפואיות שפועלות בשירות ספקי שירותי בריאות, ומאפשרת לצמצם את שיעור האשפוזים החוזרים ולהבטיח כיסוי טיפולי לאוכלוסיית החולים. בהיות המערכת מבוססת ענן, משוחררים ספקי שירותי הבריאות מהתמודדות עם נושאים טכנולוגיים, באופן שמאפשר להם להתמקד בתוצאות הטיפוליות. התוכנה הציגה תוצאות מוכחות, תוך שיפור הטיפול בחולים בעזרת מתודולוגיה להקמה ופריסה מהירה.

Explorys פוצלה מבית החולים קליבלנד קליניק ב-2009 והקימה מאגר נרחב הנשען על מערכות רשומות רפואיות, מערכות תפעול של מוסדות רפואיים ומערכות ביטוח ופיננסים. המאגר הזה כולל כיום יותר מ-315 מיליארד נתוני טיפולים, ומיבמ נמסר כי הוא צפוי לסייע למערכת הקוגניטיבית של ווטסון להפיק מידע ולחשוף תובנות חדשות בהיקפים שלא היו אפשריים עד עתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים