ד"ר דב גרינבאום: "עולם ההדפסה בתלת מימד – 'משבש' טכנולוגי"

"הוא מסב לא מעט אתגרים בתחומי האתיקה, החוק, המשפט והחברה", אומר ד"ר גרינבאום, מנהל המכון לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה במרכז הבינתחומי בהרצליה, ומציע פתרונות

ד"ר דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה בבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה

"עולם ההדפסה בתלת מימד הוא הבטחה עצומה, וטומן בחובו הזדמנויות עסקיות ואישיות בתחומי החיים השונים. לצד זה הוא גם טכנולוגיה 'משבשת', הן למגזר הארגוני והן למגזר הפרטי-צרכני. לצד היתרונות הגלומים בו, הוא מסב לא מעט אתגרים בתחומי האתיקה, החוק, המשפט והחברה", כך אמר ד"ר דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה בבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה.

ד"ר גרינבאום דיבר ברב שיח שנערך באחרונה בבית אנשים ומחשבים, לקראת כנס שיתקיים בנושא התלת מימד ב-29 ביוני במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. מנחה רב השיח היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

המכון בראשו עומד ד"ר גרינבאום בוחן את ההשלכות של טכנולוגיות בצמיחה. לדבריו, "המכון מתמקד בחקר הממשק שבין טכנולוגיה, מדע וחברה, ובפרט בהשלכות המשפטיות, החברתיות, האתיות והכלכליות הנובעות מהחדשנות הטכנולוגית ומטכנולוגיות חדשות ומתפתחות. אחת הטכנולוגיות ה-'משבשות' היא הדפסה בתלת מימד. אנחנו בוחנים סוגיות רבות בתחום, דוגמת הנהיגה בכלי רכב אוטונומיים או סוגיות בביו-טק, למשל הפריות מלאכותיות, הקפאת ביציות או מה ההשלכות של משפחה שהילד שלה נוצר משלושה הורים מבחינה גנטית".

גרינבאום אוחז בשני תארי דוקטור: PH.D בגנטיקה ובביו-אינפורמטיקה מאוניברסיטת ייל ו-J.D במשפטים מאוניברסיטת ברקלי. הוא אף שימש כחוקר אורח בשורה של מוסדות אקדמיים בולטים בעולם, בהם אוניברסיטת סטנפורד והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ייל.

לדבריו, "בהדפסה בתלת מימד יש מגזר אמצעי – בין העולם של הצרכנים הפרטיים לזה הארגוני. מדובר במגזר ה-'יצרנים', משמע – עסקים קטנים המחזיקים במדפסת תלת מימד או אנשים פרטיים העוסקים בהדפסה בקנה מידה רחב יחסי. תחום זה יצמח באופן מובהק לחלוטין".

על פי ד"ר גרינבאום, "עולם ההדפסה בתלת מימד מאפשר ליצור ולהעתיק כל דבר בבית או בעסק קטן, בעוד שבעבר ניתן היה ליצור אותו רק בתעשייה. הדבר מביא לשינוי באופן ההתנהגות של הצרכנים. למשל, אם אני מייצר בבית או בבית עסק קטן בקבוק של קוקה קולה (Coca Cola), אני פוגע בסימן המסחרי הרשום של החברה. יש לכך השלכות משפטיות – פגיעה בזכויות יוצרים. לכן, הדפסה בתלת מימד היא דבר טוב, שמביא את הייצור להמונים, אבל 'על הדרך' פוגע בקניין רוחני".

תחום נוסף שעלול להיפגע מעליית תחום ההדפסה בתלת מימד הוא זכויות יוצרים, ציין ד"ר גרינבאום. לדבריו, "כל פעולה של הדפסה בתלת מימד היא תוצאה של תיב"ם – תכנון בעזרת מחשב. כמו שיש אתרי הורדות בלתי חוקיים של סרטים וקבצי מוזיקה, כך יש גם מסחר לא חוקי בתוכנות תיב"ם". הוא הדגים את הנזק: "למפתח של אבטיפוס של רכיב כלשהו לוקח זמן פיתוח רב ואז בא מישהו, מעתיק את הרכיב בתוך שניות ומסב נזק כספי, מה גם שנדרש לפעול נגדו בצורה חוקית-משפטית".

"דרושה המקבילה הטכנולוגית בתלת מימד לסימני מים בשטרות"

היבט לא חוקי אחר אותו ציין ד"ר גרינבאום קשור לעולם ההדפסה בדו מימד. "יחד עם ההדפסה בצבע הופיעו זייפני שטרות כסף, מה שהביא להכנסת סימני מים לשטרות, על מנת להקשות על הזיוף. כעת, מה שנדרש בעולם ההדפסה בתלת מימד הוא מקבילה טכנולוגית לאותם סימני מים, שתקשה ואף תמנע את ביצועם בו של הזיופים, ההעתקות ושאר הפעולות הלא חוקיות", אמר.

ד"ר גרינבאום הוסיף כי "לצד ההיבטים האתיים והחוקיים יש גם בעולם ההדפסה בתלת מימד את ההיבטים הרגולטוריים. למשל, כשמייצרים בייצור עצמי אקדחים או כדורים ותרופות לבליעה".

לדבריו, "המענה לכל הבעיות והאתגרים שיוצר עולם ההדפסה בתלת מימד לא פשוט. יצירת מצב של עודף רגולציות בהכרח תביא לאחד מהשניים: או שהתחום 'יידחף' לעבר העולם הלא חוקי, הפלילי, או שהוא 'ימות' ואנשים יחדלו להדפיס בתלת מימד. אין תשובה כוללת לכל הבעיות שהתחום מציב. אחד הפתרונות הוא יצירת הפרדה חוקית בתחום, בין הפעילות המקבילה ל-Pirate Bay לזו המקבילה לחנויות חוקיות להורדת קבצים מוזיקליים, כמו iTunes".

"יש ליצור מערכת של בקרות, למניעת מצב בו אסע במכונית שאחד החלקים המהותיים בה אינו מקורי של היצרן, אלא הודפס באופן עצמי. לאחר שהוא יעבור תאונה ייווצרו בעיות ביטוחיות בשאלות כמו מי האחראי לתאונה והאם המקור שלה הוא הכנסת חלק שהודפס בייצור עצמי – למכונית", סיים ד"ר גרינבאום.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ד

    אי אפשר להיות מודאג מידי ולעצור את ההתפתחות הטכנולוגית. גם המכונית והרובה יצרו בעיות מוסריות וחברתיות. אז מה?

  2. אבי פז

    או שהוא 'ימות' ואנשים יחדלו להדפיס בתלת מימד.? באמת כבוד המלומד? איזו ראיה צרה ?! לא למדת דבר מהמהפכה התעשיתית או מהאינטרנט ? התלת מימד ישנה את כל מה שידענו על ייצור ללא יוצא מן הכלל והרגולציה תתכופף על פיו.

אירועים קרובים