בועז דולב, מנהל ממשל זמין: "הממשלה הולכת ליישומי סלולר"

דולב השתתף בפאנל מנמ"רים ממשלתיים במסגרת WORLD e-GOV Forum, בהפקת אנשים ומחשבים ● טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר: "תפיסת העולם שלנו היא יצירת נקודת מגע אחת עם הממשלה. כשהאזרח רוצה לרשום את ילדו לבית הספר, לא מעניין אותו האם עליו לפנות לרשות המקומית או לממשלה"

"אני אופטימי, ווב 2.0 (Web 2.0) יתפוס. מה שיעסיק בשנה הבאה את השוק הוא יישומי ממשלה בסלולר. נגיע לכך שבמדינה יהיו 300 אלף אנשים בעלי טלפונים חכמים; אנו נערכים לנושא, ונתחיל לפתח יישומי שירות לאזרחים שניתן לקבלם בסלולר". כך אמר בכיר משרד האוצר בועז דולב, מנהל ממשל זמין.

דולב היה בין הדוברים בפאנל מנמ"רים ממשלתיים שהנחה יעקב נבות, לשעבר מנהל שע"ם. הפאנל חתם את כנס המיחשוב הממשלתי, WORLD e-GOV Forum, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים. הכנס נערך בהשתתפות מאות רבות של אנשי IT מהמגזר הממשלתי. הוא התקיים היום (ג') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, והונחה על ידי פלי הנמר, נשיא ויזם אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי דולב, "בשנה האחרונה אנו רואים מעבר גדול ממחשבים שולחניים ל-Netbook, מעבר לרשתות WI-FI ולכרטיסים סלולריים. אנו הופכים לניידים, וכל צורת העבודה שלנו עם מחשב תשתנה בשנתיים הקרובות. לכן, ממשל זמין יצטרך להתאים את עצמו לאזרחים".

בהתייחסו לנושא תעודת זהות חכמה אמר דולב, כי "צריך להיערך למצב בו כשתהיינה תעודות הזהות מוכנות, ביוני 2010, המשרדים יוכלו לספק יישומים לאזרחים". הוא הוסיף, כי הממשלה תקים עשרות עמדות שירות מקוונות, כחלק מאותה היערכות.

בהיבט התשתיות אמר דולב, כי כבר עשרה משרדי ממשלה שודרגו, ובשנה הבאה התהליך יימשך ל-15 משרדים נוספים. דולב סיים בציינו, כי מערך ה-SOA הממשלתי יכפיל את עצמו בשנה הבאה. "כיום יש כ-400 שירותים ובשנה הבאה יהיו כ-800. זו פריצת דרך, בה דטה סנטר ממשלתי אחד 'ידבר' עם משנהו".

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, הציג את חזון המיחשוב הממשלתי לשנים הבאות. "יש אתגרים רבים מהציבור, הן העסקי והן הפרטי", אמר הרמתי. "הוא דורש יותר שירותים, ועלינו לספק אותם". אתגר נוסף, ציין הרמתי, הוא תהליכים חוצי משרדים, לרבות שימוש בארכיטקטורה מוכוונת שירותים, SOA.

הרמתי ציין ארבעה פרויקטי על מרכזיים, שבכל אחד מהם מעורבים כעשרה משרדים ממשלתיים, שמטרתם קיצור התהליכים עבור האזרחים. "את האזרח ממש לא מעניין היכן נמצא המשכון הנכון. הוא רוצה לדעת את סטטוס השעבוד על המכונית שירכוש – וזהו".

אתגר נוסף, ציין הרמתי, הוא יצירת שירותים רב-ערוציים, אולם לדבריו, חלו עיכובים בפרויקט זה, בשל היבטים משפטיים של החברות שהפסידו. "מדובר על תהליך שהוא בגדר נורמה", ציין הרמתי בציניות. "תפיסת העולם שלנו", סיכם הרמתי, "היא יצירת נקודת מגע אחת עם הממשלה. כשהאזרח רוצה לרשום את ילדו לבית הספר, לא מעניין אותו האם עליו לפנות לרשות המקומית או לממשלה. התשתיות לכך כבר קיימות".

יוסי רז, נציג המרכז למיפוי ישראל (מפ"י), אמר, כי מפ"י אחראי על מתן תשתית גיאומטרית של מדידות, נדל"ן, מרחקים וזוויות. "מטרת המרכז", ציין רז, "היא שב-2011 כל השירותים שלנו יהיו זמינים ברשת". לדבריו, ב-2006 החל מפ"י להעלות את הפורטל המרחבי הכלל לאומי. "השירותים כבר ניתנים בחלקם – למשל, שירותי ארכיון קדסטרי ממוחשב, מידע מיקום מדויק עד רמת הסנטימטר הבודד, ומידע גיאוגרפי אחר".

חסידה קופרברג, מנמ"רית משרד התחבורה, אמרה, כי המשרד מיחשב את מבחני התיאוריה, וכי 750 אלף אזרחים כבר עברו בחינות ממוחשבות. "המערכת עובדת באופן מצוין והיא שיפרה את השירות לציבור בצורה ניכרת. למרות שהיא לא מבוססת אינטרנט, זה בהחלט ממשל זמין".

לדבריה, כשלושה מיליון אנשים מגיעים למשרדי הרישוי מדי שנה, "נתון מדהים וגדול מהנדרש. לכן, יצא משרד הרישוי לפיילוט של עמדות שירות מקוונות, שארבע מהן כבר פועלות. כך, השירות יהיה זמין לכל ובכל מועד, וזאת לצד שירותים נוספים שיושקו". קופרברג ציינה, כי השימוש באינטרנט במשרד הרישוי אינו עולה על 5%, וכך גם השימוש במענה הקולי.

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד התמ"ת, אמר, כי המיקוד של משרדו יהיה השנה על הרחבת השימוש בטכנולוגיה ועשיית השירות ליעיל ואיכותי יותר. לדברי ברונר, "המשרד פועל להרחבת השירותים בתהליכים חוצי ארגונים, למשל – שיתוף פעולה בין ממשל זמין, רשות המיסים והתמ"ת". הוא ציין, כי השימוש ברשת קיצר את התהליך משבועות ארוכים ליום אחד בלבד. "ניתן לעשות יותר עבור האזרחים", סיכם ברונר, "אך לשם כך דרוש יותר שיתוף פעולה בין המנמ"רים".

שעיה בנימין, מנהל שע"ם, אמר, כי הגוף שבראשותו גובה מדי שנה 20 מיליארד שקלים ברשת. "האזרחים בשלים לשירות ועל המנמ"רים להתכוונן אליהם", אמר, והוסיף, כי "לו היו כיום כרטיסים חכמים, היינו יכולים להרחיב את השירותים".

עו"ד אודי ניסימיאן, מנמ"ר משרד המשפטים, אמר, כי "אנו ניכנס לווב 2.0 בחודשים הקרובים". הוא ציין, כי "נושא החתימה האלקטרונית מעכב את השירותים שאנו יכולים לתת לאזרח".

יהודה סרוסי, סמנכ"ל ומנמ"ר הביטוח הלאומי, אמר, כי "הביטוח לאומי יתקרב לכל אזרח הביתה". הוא ציין, כי כבר ברבעון הראשון של 2010 אזרחים יוכלו להגיש תביעות מהבית ולמלא טפסים מקוונים, ובעצם להקטין עד למינימום את הצורך להגיע למוסד לביטוח לאומי לקבלת שירותים". גם סרוסי ציין, כי "החסם העיקרי של קבלת השירות הוא ההזדהות, לצד הפיגור של החקיקה מול הקידמה הטכנולוגית. כך, אנו מוצאים עצמנו מול פער הולך וגדל בתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים