IFN-יעל תטמיע תוכנה שתעלה לרשת את כלל הארכיונים במדינה; ההיקף: 10 מיליון שקלים

במסגרת הפרויקט יועלו, דרך אתר הספרייה הלאומית, הארכיונים של עשרות מוסדות ציבוריים, כמו השומר הצעיר, התנועה הקיבוצית ומכון ז'בוטינסקי

אלון שטרסמן, סמנכ"ל פרויקטים ופיתוח עסקי של פוינט טכנולוגיות

IFN מקבוצת יעל החלה בהטמעת מערכת שתעלה לרשת את כלל עשרות הארכיונים של מוסדות ציבוריים הקיימים בישראל, דרך הספרייה הלאומית. הפרויקט החל באוקטובר האחרון וצפוי להימשך בשלבים לפחות עד 2015. היקפו הכספי עומד על 10 מיליון שקלים.

המוצר שיוטמע הוא של אדליב (Adlib Information Systems) ההולנדית, המתמחה בפתרונות ניהול ארכיונים, מוזיאונים וספריות וביצעה בשנה שעברה פרויקט דומה בספרייה הלאומית הבריטית. אנשי IFN, בשיתוף צוות ה-IT של הספרייה הלאומית ואנשי אדליב, יקימו עבור הספרייה רשת ממוחשבת של ארכיונים, שתשמר אותם.

במסגרת הפרויקט תוטמע תשתית דיגיטלית ייעודית לשימור ארוך טווח של המידע, סריקה ודיגיטציה של האוצרות הטמונים בארכיונים המרכזיים בתולדות מדינת ישראל, במטרה להנגיש אוצרות ידע אלה לקהל רחב, לחוקרים ומתעניינים בארץ ובעולם, ולתלמידי מערכת החינוך. IFN תוביל את הפרויקט ותבצע יישום ותמיכה עבור הארכיונים שמשתתפים בו והסבת המערכת לעברית. כמו כן, יפותחו ממשקים לכלי אקס ליבריס (Ex Libris) לניהול מוזיאונים ולכלי תוכנה אחרים של הספרייה הלאומית.

בסופו של הפרויקט ייסרקו ויעברו דיגיטציה עשרות מיליוני דפים של הארכיונים הציבוריים השונים במדינה, ויהיו נגישים לשני קהלים: הארכיבאים בספרייה הלאומית והקהל הרחב, בארץ ובחו"ל. בשבועות הקרובים יונגשו לקהל הרחב הארכיונים הראשונים שטופלו ועברו דיגיטציה, ביניהם אלה של יד יערי שבגבעת חביבה – מרכז תיעוד וחקר של השומר הצעיר; יד טבנקין – המרכז המחקרי, הרעיוני והתיעודי של התנועה הקיבוצית, שממוקם ברמת אפעל; ומכון ז'בוטינסקי בתל אביב.

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רא"י (ר"ת רשת ארכיוני ישראל) לשימור, הנגשה ודיגיטציה של הארכיונים המרכזיים במדינה, ותוכנית המורשת "ציוני דרך" במשרד ראש הממשלה, בשיתוף הספרייה הלאומית, גנזך המדינה והאיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע.

אלון שטרסמן, ראש אגף מערכות מידע וטכנולוגיה בספרייה הלאומית, אמר כי "רא"י הוא פרויקט ייחודי בשוק הישראלי, בו משתפים פעולה כל העוסקים בתחום המורשת וההיסטוריה בישראל. פורטל אחד מרכזי להנגשת מידע וחומרים יהיה פריצת דרך משמעותית לחוקרים ולקהל הרחב המתעניין במידע חשוב זה ללא תלות במיקומו הפיזי, ולשונות הקיימת בכל ארכיון ומאגר מידע". לדבריו, "המערכות החדשות יהוו קפיצת דרך לארכיונים שיוכלו לנהל דרך המערכת את המידע, לקלוט פריטים דיגיטליים ולהנגיש אותם לקהל בכל פלטפורמה אפשרית – כולל דרך אפליקציות לטלפונים ניידים וטאבלטים".

משה יבניאל, משנה למנכ"ל IFN, ציין כי "מדובר בפרויקט לאומי בעל חשיבות תרבותית עליונה. במסגרת הפרויקט נמחשב ארכיונים שחלקם לא היו ממוחשבים עד כה והדרך לערוך בהם חיפוש של מסמכים הייתה ידנית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים