ממחשבים היברידיים ועד סמארטפונים סיניים: 2013 בתחום המיחשוב האישי

אז מה היה לנו השנה? מחשבי ה-PC ספגו את הירידה הגדולה ביותר במכירות מזה עשור, הטאבלטים הלכו ונהיו קטנים יותר ונראה שהמלחמה הגדולה של 2014 תהיה בין מחשבי הלוח והמחשבים היברידיים ● יצרניות סיניות רבות פרצו השנה לשוק עם טאבלטים וטלפונים חכמים, והוכיחו שהן לא רק חברות הרכבה ● וגם: ה-iPhone 5s, העתיד של אינטל ואור בקצה המנהרה ל-ChromeOS של גוגל

בהיבט המיחשוב האישי, תיזכר 2013 כשנה שבה המכירות של מחשב ה-PC, במתכונתו הנוכחית, התחילו לרדת באופן קיצוני. זה לא אומר שלא נמכרו מחשבים אישיים השנה, אולם הכמויות היו הקטנות ביותר בעשור האחרון. האם זה אומר שבעוד שנתיים או שלוש יהפוך ה-PC להיסטוריה? לפריט אספנות? קשה להאמין, אך אין ספק שהשנה החולפת הוכיחה שאנשים, כמו גם הארגונים בהם הם עובדים, מחליפים את הקופסאות שלהם לעיתים רחוקות מבעבר.

רבים מכם ודאי אומרים שהגורמים למגמה הזו הם הטאבלטים. אז נכון, הטאבלטים בהחלט נוגסים בחלק גדול מנתח השוק של מחשבי ה-PC, אולם בחינה מקרוב מראה שהעלייה במכירות הטאבלטים – הן באחוזים והן בכמות היחידות – קטנה באופן משמעותי מהירידה במכירות ה-PC. הפער הזה נוצר משום שב-2013 יותר אנשים העדיפו להישאר עם המכשיר שברשותם במקום לקנות אמצעי מיחשוב חדש – וזאת במידה ומשאירים מחוץ לתמונה את הטלפונים החכמים.

מדוע זה קורה? משום שלמרות מאמצים רבים של חלק מהחברות, טאבלטים עדיין נתפסים כאמצעי מדיה משפחתיים, או לפחות ביתיים, ופחות כמכשירי עבודה. הנטייה של היצרנים להעדיף טאבלטים עם מסכים בגודל 7 עד 8.5 אינץ', בטח לא עוזרת לכך. רוב אנשי העסקים מעדיפים מסכים גדולים בהרבה, כלומר 12.5 אינץ' ומעלה ,שהרי קצת קשה לעבוד עם מסכים קטנים יותר בעת שצריך להכין מצגות, לכתוב מסמכים או לבחון גיליונות נתונים…

לאחרונה דיווחנו, כי סמסונג (Samsung) ואפל (Apple) אכן מתכננות להשיק טאבלטים עם מסכים בגדלים כאלה. טושיבה (Toshiba) כבר מציעה מזה זמן מה טאבלט עם מסך בגודל 13.3 אינץ'. האם זה אומר שהיצרנים הבינו שיש צורך בטאבלטים עם מסכים גדולים יותר?

או אז עולה שאלה חדשה: אם כבר טאבלט עם מסך בגודל כזה, למה לא מחשב היברידי? נראה שזה יהיה הקרב של 2014 – טאבלטים מול מחשבים היברידיים. לדעתי, אינטל (Intel) מציעה כיום את אחד המעבדים הטובים ביותר בשוק. לכן, אם הבחירה שתעמוד בפני תהיה בין מחשב היברידי המבוסס על מעבד של אינטל, לבין טאבלט שמבוסס על מעבד שמיוצר לפי הטכנולוגיה של ARM, ובהנחה שהפרשי המחיר והמשקל לא יהיו משמעותיים – לא אהסס לבחור במחשב ההיברידי.

מגמה נוספת שהתפתחה ב-2013 היא "הפלישה הסינית", כפי שנוהגים לכנות זאת. עשרות חברות סיניות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות, החלו למכור באופן ישיר דגמים מוזלים של טאבלטים ושל טלפונים חכמים במחירים שוברי שוק. בבת אחת הן הפסיקו להיות רק חברות הרכבה והחלו להתחרות בשוק עם מרכולת מקורית משלהן. אחת התוצאות של המגמה הזו היא ההתחזקות המדהימה של אנדרואיד (Android) כמערכת הפעלה לכל דבר ועניין, אפילו במחשבים ניידים ונייחים.

אחד הגורמים שאפשרו למגמה הזו להתפתח, מעבר לעיגול פינות מבחינת רמת הגימור של המוצר, הוא שימוש במעבדים זולים יותר. אם בקו הראשון של הטלפונים החכמים והטאבלטים שולטת קוואלקום (Qualcomm) ללא עוררין בזכות מעבדי ה-Snapdragon המצוינים שלה, בקו השני והשלישי, של מכשירי הביניים והכניסה, ניתן למצוא מספר יצרניות סיניות וטייוואניות קטנות, שביניהן בולטת במיוחד מדיה-טק (MediaTek). החברות הללו מציעות מעבדים כפולי ומרובעי ליבה, במחירים זולים בהרבה לעומת היצרניות הגדולות בתחום. אמנם מדובר במעבדים שלא יכולים להתחרות בביצועים של מעבדי קוואלקום, אפל, סמסונג ואינטל, אבל יחס העלות/תועלת עשוי לסייע להם לשרת את רוב משתמשי הטאבלטים והטלפונים החכמים.

ואם כבר הזכרנו אותה, אז מדיה-טק, לדעתי, היא חברת הטכנולוגיה של השנה. לא רק שהיא הייתה הבולטת ביותר מבין החברות הקטנות, אלא שלקראת סוף השנה היא גם הוכיחה שהיא מתקדמת מרגע לרגע אל עבר צמרת הטכנולוגיה, כשהיתה הראשונה להציג מעבד בעל שמונה ליבות שפועלות בו זמנית. המעבד זכה לאימוץ מהיר מאוד בקרב החברות הסיניות, שהפגיזו את השוק עם דגמי טלפונים שמבוססים עליו.

היו כמובן אירועים חשובים נוספים ב-2013, כמו השקת ה-iPhone 5s עם מעבד ה-A7 שלו, שעובד ב-64 סיביות. למרות התגובות של שאר היצרניות, לפיהן מדובר בגימיק, כולן כבר עסוקות היום בפיתוח מעבדי 64 סיביות משלהן. מאורע חשוב נוסף בשנה החולפת היה החלטתה של אינטל לפתוח את המפעלים שלה גם לייצור מעבדים של חברות אחרות. מדובר כנראה במהלך נכון עבור חברה שלא ברור כרגע לאן מועדות פניה בשוק המעבדים. אפשר להוסיף לרשימה גם את ההתעוררות היפה למדי של מכירות המחשבים המבוססים על ChromeOS של גוגל (Google). אחרי שנראה היה שמדובר בפרויקט שנידון לכשלון, אולי בכל זאת יש לו סיכוי?

השורה התחתונה: 2013 הייתה שנה של מעבר ושינויים מעניינים. 2014 צפויה להיות שנה מעניינת הרבה יותר, ואולי אפילו קריטית לחלק מהחברות בתחום המיחשוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים