אחרי 60 שנים: בריטניה תתנצל על יחסה לאלן טיורינג, "אבי המיחשוב", שנרדף בשל נטייתו המינית

טיורינג, שהניח את היסודות של המיחשוב המודרני ופיצח את האניגמה של הנאצים, התאבד ב-1954 עקב תופעות לוואי של טיפולים שעבר ל-"שינוי נטייתו המינית" ● "התנצלות ראויה יותר תהיה להבטיח שהישגיו של טיורינג והטיפול שקיבל מהשלטונות יילמדו בבתי הספר", טוען ראש ארגון זכויות הלהט"ב הבריטי סטונוול

השלטונות בבריטניה צפויים להתנצל בקרוב בפני אלן טיורינג, מי שנודע כ-"אבי המיחשוב", 60 שנים אחרי שהתאבד בעקבות "טיפולים לשינוי הנטייה המינית" שהטיל עליו בית המשפט לאחר שהרשיע אותו בהומוסקסואליות. זאת, אחרי שהממשלה הבריטית החליטה לתמוך בהצעת חוק שהוגשה בעניין בבית הנבחרים וצפויה לעלות להצבעה בסוף אוקטובר.

בזמן מלחמת העולם השנייה פיצח טיורינג את קוד האניגמה של הנאצים ובכך סייע רבות לניצחונן במלחמה של בעלות הברית, ובכלל זה בריטניה, וככל הנראה הציל את חייהם של עשרות אלפי ואולי אף מאות אלפי בני אדם. ב-1952 הוא הועמד לדין ב-"עוון" הומוסקסואליות ונדון למאסר או לטיפולים לשינוי הנטייה המינית, שכללו הזרקת הורמונים נשיים, לדיכוי היצר המיני שלו. הוא "בחר" באפשרות השנייה וכעבור שנתיים שם קץ לחייו, על פי ההערכות בעקבות תופעות הלוואי של הטיפולים, שכללו צמיחת שדיים, השמנה ודיכאון.

לורד אחמד מווימבלדון, מצליף מטעם ממשלת בריטניה, אמר ש-"אם לא יועלו התנגדויות שהן לחוק, תומכיו יכולים להיות בטוחים שהוא יעבור במהרה לבית הנבחרים". לדבריו, "הממשלה ערה לקריאות להתנצל בפני טיורינג, בפרט לנוכח ההישגים הבולטים שלו, ויש לה סימפטיה רבה לעניין. לכן, היא מאמינה שעל הפרלמנט להחליט באיזו דרך להתנצל".

הלורד ציין כי "טיורינג האמין שהומוסקסואליות תהפוך חוקית בבריטניה בעקבות הוראה של בית המלוכה. בסופו של דבר, היה זה הפרלמנט שביטל את החוק שאסר על כך". טיורינג הוא אחד מ-49 אלף הומואים, כולם כבר מתים, שהורשעו בבריטניה בגין נטייתם המינית, בהם הסופר אוסקר ויילד, שאף ישב על כך בכלא.

אולם, לא כולם בקהילת הלהט"ב הבריטית מרוצים מההתנצלות. בן סאמרסקיל, ראש ארגון זכויות הלהט"ב הבריטי סטונוול, טען שהתנצלות בפני טיורינג היא "חסרת טעם". בטור שפרסם באובזרבר (Observer) הוא כתב, כי "התנצלות ראויה יותר תהיה להבטיח שהישגיו של טיורינג והטיפול שקיבל מהשלטונות יילמדו בבתי הספר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים