פרשת קיימברידג' אנליטיקה: פייסבוק תשלם קנס מגוחך על סקנדל הענק

הרשת החברתית הענקית והדומיננטית נקנסת על ידי גוף השמירה על הפרטיות של הממלכה המאוחדת מכיוון שהזניחה את אחריותה על נתוני משתמשיה, אבל מדובר בקנס חסר משמעות בעבורה - סכום של עד חצי מיליון פאונד, שכמותו היא נוהגת להרוויח בכל רבע שעה

חקיקה לאיסור שירותים פיננסיים מטעם ענקיות היי-טק? אילוסטרציה: BigStock

אחרי שהדאיגה והרתיחה את מחוקקי בריטניה בפרט, ואת העולם בכלל, בכל הנוגע להתנהלותה בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – שבמסגרת חשיפתה באמצע חודש מרץ האחרון הובהר כי החברה הענקית הניחה למידע של 87 מיליוני משתמשיה לעבור לידיים ציניות ונצלניות – זוכה כעת פייסבוק (Facebook) לעונש בממלכה המאוחדת. אלא שהקנס שעומד להיקבע לה לא יעלה על 500,000 פאונד, המשתווים לרווחיה הממוצעים מדי רבע שעה של קיומה כיום. לחברות קטנות היה סכום של 500,000 פאונד, או כ-663,000 דולרים קנס רציני, אבל בעבור חברה כמו פייסבוק מדובר פשוט בבדיחה.

על הענישה הודיע השבוע משרד נציבת הגנת הפרטיות בבריטניה, ה-ICO – גוף פרטי המופקד על שמירת פרטיות המשתמשים במדינה – שהחליט לקנוס את פייסבוק בסכום הגבוה ביותר שבאפשרותו להטיל כקנס.

לפני עידן ה-GDPR

ה-ICO פתח בחקירה פורמלית של השימוש בניתוח נתונים כדי למקד את הבוחרים בחודש מרץ אשתקד, מתוך חשש לפרטיותם של הבריטים שעלולה להימצא בסכנה בשל הטקטיקות החדשות של קמפני הפרסום, עם דגש מיוחד על נושא הברקזיט (Brexit) – משאל עם הבריטי בנוגע לעזיבת האיחוד האירופי.

החקירה כללה מפלגות פוליטיות, חברות ניתוח נתונים ופלטפורמות מדיה חברתית. במסגרת עדכון התקדמות לוועדה הפרלמנטרית הבריטית שמונתה לעסוק בנושא, אמר ה-ICO כי הגיש לפייסבוק הודעה על כוונתו להוציא כנגדה את הקנס המרבי שביכולתו להעניק, לאחר שמצא כי החברה הפרה פעמיים את חוק הגנת הנתונים הבריטי לשנת 1998 (ה-DPA). ההחלטה הסופית, עם זאת, תתקבל לאחר שענקית המדיה החברתית תגיב לבשורה.

יצוין כי הקנס יכול היה להיות גדול בהרבה אם ההפרה הייתה מתבצעת לאחר כניסת התקנות החדשות של האיחוד האירופי להגנה על נתונים, ה-GDPR. כחלק מתקנות אלו, חברות יכולות להיקנס בעד 4% מהמחזור העולמי שלהן בגין הפרות נתונים, אך ה-ICO אמר כי עיתוי ההפרות פירושו שלא ניתן להשתמש בחוקים החדשים לצורך קביעת קנס גבוה ומשמעותי יותר כנגד פייסבוק.

עוד אחד מתוצאות הגילויים החמורים

הסכום שהחברה תיאלץ להעביר ל-ICO לא בדיוק ישפיע כנראה על מצבה הפיננסי, אבל הוא מייצג את האחרונה בסדרה של תוצאות שמולן מתמודדת פייסבוק בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שמשמעותן גדולה, גם אם לא בדיוק פוגעת ברווחיה של הענקית ממאנלו פארק, ארצות הברית.

הפרשיה שבה כיכבו חברת המחקר והייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה הבריטית, שפעלה מארה"ב, כללה שימוש לא מורשה ובוודאי שלא ראוי בנתונים של 87 מיליוני משתמשים, שבהם נעשה שימוש כדי לסייע לארגונים פוליטיים בארה"ב לקידום המועמד שלהם בבחירות לנשיאות בשנת 2016. עוד התגלה כי המידע גם שימש כנראה להטיית דעת בכל הנוגע במשאל הברקזיט, שהתקיים באותה שנה.

הדברים העלו שלל תהיות וחקירות, שחלקן עדיין באיבן, בכל הנוגע לאופן שבו פייסבוק שולטת בנתוני המשתמשים שלה, ועושה בהם שימוש תוך שיתופם עם חברות אחרות, כמו גם ניסיונות רבים להבין כמה ואילו נתונים אוספת הענקית אודות חבריה וגם מי שאינם ממשתמשי הפלטפורמה, והאם היא עושה כן רק באישור מפורש מטעם הגולשים.

אחרי שנציגים בכירים של פייסבוק, ובכללם מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד שלה, התייצבו בפני מחוקקים בארה"ב ובבריטניה, וענו באופן פומבי ורשמי על רבבות שאלות בנוגע לניהול המידע והאופן שבו החברה שומרת, או לא שומרת, על נתוני ופרטיות המשתמשים, כעת מגיע אקט הענישה מטעם גוף שמירת הפרטיות הבריטי, אבל אין כל ספק כי לא מדובר בסוף פסוק לנזקי הפרשה.

בנוסף יצוין כי בבריטניה האבק סביב החששות מהשימוש במידע הפרטי של המשתמשים בברקזיט עוד לא קרוב לשקוע – קבוצת הקמפיין הרשמי של הברקזיט, Vote Leave, נשארת תחת חקירה האם הפרה את חוק ה-DPA על ידי העברת נתונים אישיים של אזרחים בריטים אל מחוץ לבריטניה. גם Leave.EU, מסע הפרסום הלא רשמי של הברקזיט שאותו הוביל מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP) לשעבר, נייג'ל פארג', נמצאת כעת בחקירה על הטענות שמפעיליו השתמשו בנתוני לקוחות של חברת ביטוח למטרות פוליטיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים