עובדים בגוגל התפטרו במחאה על השת"פ בין החברה לפנטגון

הם החתימו מכתב הקורא לחברה לבטל את החוזה שלה עם משרד ההגנה האמריקני מטעמים אתיים ● העובדים מהדהדים טענה שנשמעת כבר מזה תקופה שפיתוח כלי לוחמה שיתבססו על יכולת למידת המכונה והבינה המלאכותית וייתרו את אלמנט השיקול האנושי מסכן את העולם

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

עובדי גוגל (Google) עוזבים במחאה את החברה האמריקנית בגלל המעורבות שלה בפרויקט Maven – שיתוף פעולה עם משרד ההגנה האמריקני בשכלול תחום הבינה המלאכותית בעבורו.

פרויקט Maven – שאמור להאיץ את הניתוח של חומרים תיעודיים שנאספים בידי רחפנים, על ידי הערכת עצמים שמופיעים בתמונות – עורר מחלוקת רצינית בתוך שורות ענקית החיפוש. הוא קומם את מי שאינם מסכימים עם הרעיון שבינה מלאכותית תהפוך לחלק מיכולות הלוחמה של הצבא.

בעבר התבטאו כבר קברניטים שונים מעמק הסיליקון כנגד החדרת יכולותיו העוצמתיות של תחום ה-AI לזירה הצבאית. אילון מאסק, יזם בולט ומוביל דעה בזירה הטכנולוגית, טען כי בוטים שישולבו כאמצעי לחימה, יתפסו שליטה ועצמאות, שיביאו על האנושות את מלחמת העולם ה-3 ואולי אף את להכחדתה.

"נזק עצום לתדמית של גוגל"

פרטי המיזם היו אמורים להישאר סודיים, אך מידע בנוגע לשיתוף הפעולה הופץ במרץ ברשימת דיוור פנימית והגיע דרך מקורות אנונימיים ל-Gizmodo. כבר עם חשיפת הדברים נשמעו רבים מאנשי צוות גוגל מודאגים מהעובדה שהענקית בוחרת לספק יכולות למידת מכונה לצורך הפעלת אמצעי לחימה ובחודש שעבר חתמו אלפי עובדי הענקית על עתירה פנימית המבקשת מהחברה לבטל את החוזה שלה עם הפנטגון.

לאחר שנודע דבר קיום פרויקט Maven במרץ השנה, התעקשה דוברת גוגל כי הפיתוחים שעליהם שוקדים במסגרתו יהיו בשימוש "למטרות לא פוגעניות" בלבד. עם זאת, במכתב פתוח של אנשי הצוות ערערו העובדים המודאגים על האמינות של ההבטחה הזו. "על אף שזו (ההבטחה – ג"פ) מצמצמת את האפשרויות (לשימוש שגוי – ג"פ), הטכנולוגיה נבנית בעבור הצבא, וכאשר היא תועבר הלאה היא יכולה בקלות לשמש בכדי לסייע במשימות אלה. תכנית זו תגרום נזק בלתי הפיך למותג של גוגל וליכולתה לשמר כישרונות", נאמר במכתב.

נדרשת דמות בכירה שתצטרף למחאה

למרות שמכתב העתירה השיג כבר כמעט 4,000 חתימות של עובדי החברה, לפי הדיווחים, הנהלת גוגל לא מתרגשת מהלך הרוח המסוים שמביעים העובדים, שחלקם אפילו התפטר, כך לפי דיווח ב-Gizmodo, אשר טען כי מעורבות החברה בפרויקט Maven בפרט, וחששות רחבים יותר בנוגע להחלטותיה הפוליטיות יותר בעתיד, הם הסיבה לעזיבת העובדים את שורות החברה.

גוגל מצידה טוענת כי הפרויקט שלה עם משרד ההגנה מבוסס למעשה על תוכנות קוד פתוח. לדבריה, אפילו לו הייתה מחליטה לסגת מהחוזה, המהלך לא היה מונע בעצם מהפנטגון להשתמש בטכנולוגיה, ושכל מה שמהלך כזה היה משיג הוא אי-קבלת תשלום על מה שכבר נעשה מטעמה.

במקביל למחאת העובדים בגוגל יצא גם הוועד הבינלאומי לבקרת נשק רובוטי (ICRAC) במכתב פתוח לחברה האם, אלפבית (Alphabet), ולבכירי גוגל, ובו הביע תמיכה בעובדים. הארגון סותר את הטענה של הענקית ממאונטיין וויו שבגלל הקוד הפתוח המעורבות שלה בפרויקט פחות מרכזית, ושהוא יימשך גם אם תנטוש.

"פרויקט Maven הוא תכנית צבאית אמריקנית שמטרתה להשתמש בלמידת מכונות בכדי לנתח כמויות עצומות של צילומי מעקב של רחפנים ולתייג אובייקטים בעלי עניין לאנליסטים אנושיים", מציין ה-ICRAC. "גוגל מספקת לא רק את הטכנולוגיה ללמידה עמוקה בקוד פתוח, אלא גם מומחיות בהנדסה וסיוע למחלקת הביטחון".

על אף שהמערכת אינה פועלת כיום ללא פיקוח אנושי, החשש של ICRAC, הדומה לחששות שהביע מאסק בעבר, הוא שבמרוצת הזמן הגבלה זו תידחק לשוליים ובסופו של דבר תוסר לחלוטין. לטענת הארגון, הדברים הם בלתי נמנעים בהתחשב בעובדה שמפקדי הצבא מבינים עד כמה התהליך יכול להיות יעיל יותר אם הבוטים וה-AI יהיו מי שיקבלו החלטות ובחירות בכוחות עצמם.

"אם פעולה אתית מצד חברות ההיי-טק דורשת התחשבות במי שיכול להפיק תועלת מהטכנולוגיה ובמי שעלול להיפגע, אזי נוכל לומר בוודאות שאין נושא הראוי לשיקוף יותר מפוכח – אין טכנולוגיה שיש לה שימוש משמעותי יותר מאשר אלגוריתמים שנועדו למקד ולהרוג מרחוק, וללא אחריות ציבורית", כך סיכם ה-ICRAC את פנייתו.

לא ידוע האם ללחצים הללו יש יכולת להשפיע על בחירותיה של גוגל לפתח כלי לוחמה או מודיעין בשיתוף פעולה עם משרד ההגנה והצבא. אם מתייחסים לדברי העובדים, אובדן הטאלנטים אינו עניין פעוט בעבור הענקית, אך ייתכן שהעובדים יזדקקו לכך שדמות בכירה במיוחד מבין אנשי גוגל שתצטרף למהלך ותתפטר בכדי למשוך באמת את תשומת לבה של החברה להשלכות המעורבות שלה בפרויקט Maven.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים