סופטבנק: בתוך 30 שנה יהיו בעולם יותר רובוטים מבני אדם

יו"ר התאגיד היפני חוזה כי בפרק הזמן הזה יפותחו אפילו נעליים שיהיו חכמות יותר מבן האדם ● איפה זה שם אותנו והאם הבינה המלאכותית היא בעדנו או נגדנו?

2021 תהיה השנה שלהם? בוטים ורובוטים. אילוסטרציה: BigStock

מסאיושי סון, יו"ר ומנכ"ל קבוצת סופטבנק (SoftBank) היפנית, התווה את חזונו בנוגע לעתיד במהלך דבריו על הבמה בכנס הטכנולוגיה MWC (ר"ת Mobile World Congress) שמתקיים השבוע בברצלונה. "אחד מהשבבים בנעליים שלנו ב-30 השנים הבאות יהיה יותר חכם מהמוח שלנו. אנחנו נהיה פחות מהנעליים שלנו. ואנחנו דורכים עליהן", אמר סון לקהל שומעיו כשהוא מגחך.

סון עסק בנאומו במושג "סינגולריות" (singularity) שמשמעו – כאשר האינטליגנציה המלאכותית המובנית בתוך מחשבים המחוברים לאינטרנט של הדברים ולענן, תגבר על זו של המוח האנושי.

בינה מלאכותית מאיימת על הבינה האנושית?

אין כל ספק כי ההשפעה החברתית של מצב שבו רובוטים יזכו ברמת אינטליגנציה גבוהה משל בני האדם, תהיה עמוקה. חוקרים באוקספורד (Oxford) מצאו תריסר סיכונים שמאיימים על האינטליגנציה האנושית ואשר כוללים סעיפים דומיננטיים כגון מלחמה גרעינית, מגפות עולמיות וכדומה. גם הבינה המלאכותית נכנסה לרשימה זו.

מארק קיובן, הבעלים של דאלאס מאבריקס (Dallas Mavericks)צייץ לא מזמן כי "האוטומציה הולכת לגרום לאבטלה ואנחנו צריכים להתכונן אליה". גם מייסד מיקרוסופט (Microsoft), ביל גייטס, התייחס לרובוטיזציה המתגעשת ואמר לאחרונה בראיון כי "אם רובוט עושה עבודה של בני אדם, עליו לשלם מסים על הכנסות, כפי שמוטל עליהם".

למחשבי העתיד – IQ 10,000

המיליארדר היפני מסופטבנק ציין בנאומו כי כיום מנת המשכל (IQ) הממוצעת לאדם היא בסביבות 100. איינשטיין או דה וינצ'י היו בעלי מנת משכל 200 לערך, ונחשבו לגאונים. לעומת זאת, סון מאמין שמחשבים המשולבים במנגנוני בינה מלאכותית (AI) יהיו בסופו של דבר בעלי מנת משכל של 10,000. "פרץ זה של סופר-אינטליגנציה", הוא אומר, "עומד להפוך למציאות חיינו", והבינה הזו תעשה את דרכה לתוך כל מיני התקני אינטרנט של הדברים, אל רובוטים, למכוניות ולענן.

לדברי סון, אוכלוסיית הרובוטים החכמים תהיה גדולה מאוכלוסיית המין האנושי בתוך כ-30 שנה. רובוטים חכמים כאלו יגיעו בכל הגדלים והצורות – חלקם יטוסו, חלקם ישחו, חלקם יהיו בעלי שתי רגליים ואחרים יהיו בעלי מאות רגליים.

בשנה האחרונה השיקה סופטבנק קרן השקעות של 100 מיליארד דולר שנקראת SoftBank Vision Fund, אשר תתמקד בין היתר באינטליגנציה מלאכותית ובאינטרנט של הדברים. סון סיפר כי סכום זה גדול יותר מהסכום המצטבר בן 65 מיליארדי הדולרים שהושקעו עד כה בכל קרן הון סיכון אחרת.

אבטחה – גורם חשוב מאין כמוהו בהווה ובעתיד

החברה של סון רכשה בנפרד גם את חברת האחזקות ARM Holdings, מעצבת השבבים הבריטית, בעבור 32 מיליארד דולר. לדברי היזם היפני, השבבים של ARM נמצאים ב-99% מהטלפונים החכמים ויהיו ב-80% מהתקני האינטרנט של הדברים. סון שיתף נתונים סטטיסטיים שהעידו על כך שלעומת שני מכשירי אינטרנט של הדברים בממוצע שהיו לכל אדם בשנת 2010, עד שנת 2035 תעשה האנושות שימוש ב-100 מכשירי אינטרנט של הדברים בממוצע לאדם.

בדבריו סיפר סון כי ARM מבלה הרבה מזמנה בהתמקדות בנושאי אבטחה. 128 מיליארד פעילויות סייבר התרחשו בשנה בחולפת – פי 4.5 מאשר בשנה שקדמה לה. "מספרן של הפריצות גדל באופן אקספוננציאלי, ולכן אנחנו חייבים להיות זהירים מאוד", אמר סון בנאומו.

סון סיפר על מקרה שבו אחד המהנדסים של חברת התקשורת והאינטרנט שלו רצה לבדוק כמה מצלמות אבטחה יוכל לפרוץ לפני שאשתו תחזור מארוחת הצהריים. הוא פרץ ל-1.2 מיליון מצלמות אבטחה במהלך הפסקת צהריים בודדה.

עוד הרחיב סון, כי כיום ישנם 500 שבבי ARM בחלק מהמכוניות שנוסעות על הכבישים "ואף אחד מהם לא בטוח נכון לעכשיו". הוא הבהיר: "אני אומר לכם זאת כי אנחנו מייצרים אותם". במקביל לדבריו אלו הציג סון סרטון וידיאו המדגים כיצד האקרים יכולים לנווט רכב מחובר או למנוע מהבלמים שלו מלפעול. בכדי להתמודד עם איומים כאלה, הודיעה סופטבנק לאחרונה כי תכניס תכונות אבטחה מוצפנות חדשות לשבבי בקרה זעירים, אשר יותקנו במכוניות ובמכשירי אינטרנט של הדברים.

סון סיים את דבריו כשהוא שואל את הקהל האם סינגולריות היא דבר טוב או רע. הוא עצמו לא סיפק לשאלה תשובה מובהקת, אבל הזכיר לשומעיו כי AI יכול להוות גם פתרון למשברים. "אני חושב שהסופר-אינטליגנציה הזו, הבינה המלאכותית, הולכות להיות השותפות שלנו. אם אנו נעשה בהן שימוש לרעה – זה סיכון. אם נשתמש בהן ברוח טובה – זה יהיה השותף שלנו לחיים טובים בהרבה", סיכם סון את דבריו ברוח אופטימית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים